Wideroe skal selges

I en annen post antyder Someone at WF ikke selv er et A/S ... hvilken selskapsform er sä WF stiftet under ?

Det er vanskelig å diskutere med deg når du ikke evner/gidder lese hva jeg skriver. WF er et AS derimot har det ikle noe med Børsen å gjøre (annet enn å være eiet av SAS). Ei kan det heller børsnoteres da AS ikke kan det.....derimot så trengs det ikke kvoteres damer inn i styret :p
 
... Jeg er tror at man som passasjer neppe kommer til merke noen forskjell. ...

Jeg er helt enig med deg at ut i fra en passasjers interesser er disse sakene helt uvedkommende og uinteressante. Denne tråden omhandler imidlertid selve det forestående salget og nå Finansavisens opplysninger om gjeld og restverdier. I så henseende er det det som er det interessante og ikke Widerøe/SAS som reiseleverandør. Ved et salg er det kun pengene som rår. Det nytter ikke å lure kjøper med hverken gamle Brønnøysund regnskaper eller nye flyruter.

Sakens kjerne er at en kjøper ER ekstremt opptatt av all gjeld som følger med på kjøpet. Det er sjelden gjeld er noe som gjør en kjøpelysten. Alt kan selges, som dere sier, men kjøpere er ofte svært kresne. Særlig er det mange som har brent seg på å kjøpe allt for etablerte flyselskaper. Prøv å selg en borettslag leilighet til noen som er ute etter en selveier. Mulig, men ikke lett.
 
I tillegg tror jeg man legger for mye i dette salget. Jeg er tror at man som passasjer neppe kommer til merke noen forskjell. Og det går sågar rykter om å overføre mer aktivitet til WF nå som de er på vei "ut" døren

Nja, som passasjer så skal det bli interessant å vite om de nye eierne viderefører et samarbeid med SAS, og fremdeles kan tilby gjennomgående billetter inn SAS/SA sitt nettverk, eller om de blir stående utenfor.

Overførsel av mer aktivitet til Widerøe er ikke nødvendigvis bare attraktivt for eventuelle kjøpere, det spørs jo om denne aktiviteten er lønnsom og innenfor definert kjernevirksomhet.
 
Nja, som passasjer så skal det bli interessant å vite om de nye eierne viderefører et samarbeid med SAS, og fremdeles kan tilby gjennomgående billetter inn SAS/SA sitt nettverk, eller om de blir stående utenfor.

SAS og Widerøe har i dag en vanlig interlineavtale og WF kan i tillegg tilby gjennomgånde billetter til veldig mange (også utenfor Star Alliance). Det er jo ikke umiddelbart noe som skulle tilsi at alle interline-avtaler sies opp fordi man får ny eier.
 
... Kan anbefale en side som heter Google ...
Goggle ... skal vi pä 3D-kino ? :rolleyes:
Men tilbake til dette om ä ordne med ä fä WF solgt i en fei ... hvis en börsnotering er en vel kronglete vei ä gä som först innebaerer skifte av selskapsform fra a/s til ASA ... har man tenkt pä salg gjennom International Auctioneers (som Bukowskis, Sotheby's, Christie's ...). Jeg tror det ville bli en begivenhetsrik affaere !? SAS kan sikre seg sine interresser med en höy nok äpningspris. Jeg ser for meg en stor sal full av mennesker med Blackberry eller iPad, som rekker opp händen pä vegne av obskure interresser ? :CHN
 
Last edited:
Nja, som passasjer så skal det bli interessant å vite om de nye eierne viderefører et samarbeid med SAS, og fremdeles kan tilby gjennomgående billetter inn SAS/SA sitt nettverk, eller om de blir stående utenfor.

Som nevnt i post #101:

En stor del av Widerøe's trafikk er basert på interlinesamarbeid. Det ville være å skyte seg i foten med en særdeles grovkalibret hagle å droppe en slik kontantgenerator ...

Det er også uttalt fra SAS at det er ønskelig med en eier som holder samarbeidet uendret ...
 
Det er nok kun et problem dersom man er 'Oslo vestkant-börste med en smigrende "kommunal"-politisk hatt pä hode', hva nå enn det er for noe ;)
Jeg prövde ä portrettere en type spekulant-figur - en YUP'pie - som offisielt sier han önsker ä kjöpe WF fordi oppriktig talt han er prima facie interessert i ä medvirke politisk og transport-ökonomisk (via WFs ressurser) for ä desenklavere sekundaere destinasjoner i Nord-Norge og som kummunikerer via Media med noe à la "transport Kirkenes-Stavanger skal ikke ta lengre tid enn BGO-OSL" - vkslvs "samtlige destinasjoner i Nord-Norge skal minst ha seks frekvenser til/fra BGO, TRD OG SVG" - (mens egentlig han er kun interessert i merverdien som blir igjen i hans lomme - cash - efter umiddelbart videre-salg av WF til RYR eller EZY, DLH et alias ...). Var ord-valget mitt misledende ?
 
Jeg prövde ä portrettere en type spekulant-figur - en YUP'pie - som offisielt sier han önsker ä kjöpe WF fordi oppriktig talt han er prima facie interessert i ä medvirke politisk og transport-ökonomisk (via WFs ressurser) for ä desenklavere sekundaere destinasjoner i Nord-Norge og som kummunikerer via Media med noe à la "transport Kirkenes-Stavanger skal ikke ta lengre tid enn BGO-OSL" - vkslvs "samtlige destinasjoner i Nord-Norge skal minst ha seks frekvenser til/fra BGO, TRD OG SVG" - (mens egentlig han er kun interessert i merverdien som blir igjen i hans lomme - cash - efter umiddelbart videre-salg av WF til RYR eller EZY, DLH et alias ...). Var ord-valget mitt misledende ?

Hvis du setter deg litt inn i hvordan anbuds-/FOT-rutene fungerer her i landet så vil du oppdage at problemstillingen din er irrelevant.
Og da har jeg ikke engang nevnt det faktum at lavprisselskapene du drar inn som (totalt urealistiske) potensielle kjøper ikke driver med regional feedselskaper, nettverk, etc. Store deler av WFs verdi ligger i hendholdsis anbudskontraktene og tilknyttningen til SAS-systemet. Dette vet en potensiell eier, og man derfor kan utelukke mange kjøpere
 
Hvis du setter deg litt inn i hvordan anbuds-/FOT-rutene fungerer her i landet så vil du oppdage at problemstillingen din er irrelevant ...
Takker, Someone ... jo, jeg tok en tur innom http://forum.flyprat.no/showpost.php?p=789161&postcount=79 + poster för/efter og kan bare gjenta noe jeg har sagt för : WF blir ikke lett ä selge. Har man funnet en trolig Kjöper, foreslär jeg at SAS underholder mannen (eller damen ?) til Höyfjells-ski-WE, Laksefiske, og/eller Marlin-fiske i Maldives etc for ä bibeholde interessen ? Et brukbart alternativ er ä beholde WF som en integrert del av SAS og heller lete andre steder etter 3 GSEK !
 
Last edited:
Et brukbart alternativ er ä beholde WF som en integrert del av SAS og heller lete andre steder etter 3 GSEK !

WF vilkår da...? Det hadde nok alle flygende i SAS jublet over; Hadde fått tilbake vår 15% lønnsnedgang (og litt til), og gått over til 7/7 etter avgitte fridager! Men spørs om det er helt i tråd med NG strategien til ledelsen om alle innrømmelser forduftet over natten...?
 
WF vilkår da...? Det hadde nok alle flygende i SAS jublet over; Hadde fått tilbake vår 15% lønnsnedgang (og litt til), og gått over til 7/7 etter avgitte fridager! Men spørs om det er helt i tråd med NG strategien til ledelsen om alle innrømmelser forduftet over natten...?

Er lønnsnivået i WF høyere enn i SK?
 
Det er viktig å ikke unne hverandre vilkår man ikke selv har. Det gjør det så mye letter å komme ut av den nedadgående spiralen hele bransjen er inne i. La oss grave en felles grav for oss selv i stedet. Dooh.
 
Braathen har lagt inn bud: http://e24.no/boers-og-finans/kampen-om-wideroee-naa-starter-budrunden/20341592
 
Artig å se nå om tidligere arbeidsgiver BU vinner innpass hos SAS gjennom et evt kjøp av WF. Ingen kan vel være mer tjent en nordlendingene selv med oldboysen BU som ny aktør på eiersiden i nord. Ikke akkurat nytt marked for godeste Per G...
 
Blir Widerøe navnet borte hvis Braathen kjøper?

Hadde vert kjekt å Braathens navnet tilbake.
Ikke minst enn spennende utvendig lakkering.

Er klar over att Widerøe er ett sterkt varemerket.
 
Det ville vært det dummeste en kjøper kunne ha gjort, og kommer aldri til å skje.

Jeg tror ogsaa SAS kjoepte varemerket Braathens da de kjoepte selskapet. Per G. Braathens Braathens Aviation er ikke samme selskap.
 
Back
Top