Wideroe skal selges

Nå er det vel slik at SAS står fritt til å velge den kjøper som passer best,dvs. den som i fremtiden best kan videreføre samarbeidet med SAS.
W tilfører SAS ca. 1,5 mill passasjerer pr. år og jeg antar at det har en betydelig verdi for selger.
Et salg av W til en aktør som er og kan bli en konkurrent er vel, i den forbindelse, ikke særlig aktuellt.
 
Nå er det vel slik at SAS står fritt til å velge den kjøper som passer best,dvs. den som i fremtiden best kan videreføre samarbeidet med SAS.
Og som Braathen sa, det er ikke helt rett frem å løsrive WF over natta heller, for SK og WF er ganske godt viklet inn i hverandre på mange områder.
 
Et litt relatert spørsmål. Hypotetisk sett vist SAS går konkurs så sies det at WF vil fortsette å fly. Men har de økonomisk ryggrad til å dekke alle SAS billetter utsendt på 701-dokument? Jeg aner ikke om det er en stor andel av SAS sine billetter eller ei.
 
Et litt relatert spørsmål. Hypotetisk sett vist SAS går konkurs så sies det at WF vil fortsette å fly. Men har de økonomisk ryggrad til å dekke alle SAS billetter utsendt på 701-dokument? Jeg aner ikke om det er en stor andel av SAS sine billetter eller ei.

Dette er enkelt. Dersom nå SAS skulle gå over ende før WF er solgt , stopper WF også inntil bostyrer bestemmer annet.
 
Dette er enkelt. Dersom nå SAS skulle gå over ende før WF er solgt , stopper WF også inntil bostyrer bestemmer annet.

Eh, nei. WF vil ikke gå konk. Og fortsetter derfor driften. Det som kan bli problemet for WF er at tjenester de kjøper fra SAS ikke blir levert. Men WF er eget rettssubjekt og går derfor ikke med i dragsuget direkte.
 
Og det er jo greit han er ærlig. Ny eier vil nok se på kostnader og lønn uansett hvem det er. På den annen side, en kjøper som sier at pilotene tjener for lite ville jeg ikke sett på som seriøs.

Og en kjøper som mener de ansatte tjener for mye setter jo også standarden for et godt samarbeid med sine evt. fremtidige ansatte:):stir
 
Eh, nei. WF vil ikke gå konk. Og fortsetter derfor driften. Det som kan bli problemet for WF er at tjenester de kjøper fra SAS ikke blir levert. Men WF er eget rettssubjekt og går derfor ikke med i dragsuget direkte.

Hvis eieren gå konk stopper WF inntil bostyrer avklarer situasjonen.
Den kan være avklart allerede noe som ikke vil overraske meg. Det kan og være en kort periode inntil en slik avklaring finner sted.
Eieren har betydning for driftstillatelsen til et hvert selskap.
 
Hvis eieren gå konk stopper WF inntil bostyrer avklarer situasjonen.
Den kan være avklart allerede noe som ikke vil overraske meg. Det kan og være en kort periode inntil en slik avklaring finner sted.
Eieren har betydning for driftstillatelsen til et hvert selskap.

At en eier konker, betyr ikke at datterselskapet gjør det samme. Som jeg har nevnt i tråder tidligere her så er det krav som må være oppfylt for å melde oppbud, ett av dem er at man ikke kan gjøre opp for seg.

Når det gjelder billetter solgt av Widerøe, nevnt i av en annen her, på SAS flygninger så får vel ikke dette noe betydning annet enn at kunden får pengene igjen. Dessuten er det WIAS som selger disse, ikke Widerøe, så det får ingen betydning for driftsselskapet.

Hilsen en som skal fly for første gang mellom TOS og EVE og gler seg som en unge! :colgate:
 
Kunne Knut Axel Ugland vært en investor/kjøper her?

Han er jo interessert i fly og eier vel Lufttransport.. Gyrokopter flyr (fløy?) han også..
 
Tror den norske stat vil gå langt for å sørge for at WF ikke står på bakken lenge pga. anbudsrutene. Er kun et fåtall av rutene som kan tas over av andre på kort varsel.
 

Hvis SAS går konkurs i natt, så sier Widerøe at de skal fly som normalt. Den forstår jeg ikke helt. SGS som har handlingen av Widerøe på CPH, SVG, MOL, BGO, TRD, TOS, ALF, OSL osv. Kommer ikke til å drive handling hvis det blir begjært oppbud. Røros Flyhandling har ikke mulighet til å overta WF over natta. Så denne tar jeg med ett stort spørsmål om troverdighet. :headbang

http://www.na24.no/article3515657.ece

Kan miste bakketjenester, e-post og datasystemer og bankkontoer.

Det er nok sikkert at WF står i 1-2 dager hvis dette skjer. Får håpe at de blir enige i kveld. Ønsker gamle kollegaer og resten i SAS Group lykke til.
 
Noen som vet hva som evt. kommer til å skje med SAS-teknikerene som jobber for Widerøe på enkelte baser?
 
Noen som vet hva som evt. kommer til å skje med SAS-teknikerene som jobber for Widerøe på enkelte baser?

Antar at det er snakk om kjøp av tjenester. Det kan sikkert også videreføres. Ihvertfall om det vil koste WF mer å ha egne teknikere der de i dag benytter SK teknikere.

I utgangspunktet er vel dette en avgjørelse som administrasjonen tar, om ikke en potensiell ny eier har et prinsippielt syn på det å kjøpe tjenester av forrige eier. I såfall vil vel det komme til uttrykk fra styret. Skulle en potensiell ny eier ha et prinsippielt syn på det å kjøpe tjenester av SK vil vel det også komme til uttrykk i det å samarbeide med SK og samordne ruter/forbindelser og denne kjøperen vil vel ikke være særlig aktuell å selge til for SAS. ihvertfall ikke om de ikke hoster opp svært høyere pris enn andre kjøpskandidater gjør.




Vidar
 
Et salg for SAS er ikke så enkelt om man skal videreføre samarbeidet. Tror ikke et salg til herr Braathen eller flybe vil gjøre at man fortsetter et samarbeid med SAS. Færre spekulanter kan gi mindre penger i og med at man MÅ selge.. Så spørsmålet kan bli mindre penger eller videreføre samarbeid..
 
Tror ikke et salg til herr Braathen eller flybe vil gjøre at man fortsetter et samarbeid med SAS.

Hva legger du i samarbeid, mener du interline eller et tettere samabeid enn det? Og hvorfor mener du evt. Braathen ikke vil leke med SAS?

Og så har noen politikere tatt til ordet for at staten eller kommunene burde kjøpe. Offentlig eierskap og flyselskaper skal vi vel ikke mange timene bakover for å se resultater av?
 
Back
Top