Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Med tanke på at cycles her er den knappe faktoren som på sikt vil "tvangspensjonere" maskinene, hvorfor brukes de da fast på ruter hvor Q400 helt fint kan brukes? -100 og -200 brukes jo f.eks fast på ruter som OSL-BGO/TRD, TOS-ANX-EVE-BOO, TOS-ALF, TOS-KKN osv. Burde de ikke heller spart på de minste maskinene og helst bare bruke de der de må brukes?
Er godt innforstått med at maskinene i løpet av en vanlig dag drar videre inn på kortbanenettet, og at å bruke de minste maskinene også på ruter med storflyplass i begge ender gir en fleksibilitet hvis noe uforutsett skulle skje samt optimalisering av operasjonen. Markedet for å fly Q400 på f.eks TOS-KKN er heller kanskje ikke til stede (og anbudskravene tilfredsstilles med de minste flyene), men hvis antall cycles igjen på de minste maskinene virkelig begynner å bli en knapp faktor så er det vel litt rart at de "kastes bort" på slike ruter?
WF har helt sikkert dette som en tanke på bordet, og har sikkert funnet ut at dette er den beste løsningen. Men kanskje ser vi en endring i dette nå som DY er eier og mtp at rutenettene i større grad skal koordineres?

Selv om de på et tidspunkt vil gå tom for cycles, så er det vel heller ikke noe akutt problem, slik jeg forstår det.

Uansett, skal de bruke noe annet, tenker da primært Q400 (eventuelt -300), så krever det da både at de har denne kapasiteten tilgjenglig og tilgjenglig på riktig sted.

I det litt større bildet er jo denne trafikken egentlig ganske begrenset og heller ikke det som drar så veldig mange cycles. Samtidig har Widerøe behovet for å feede nettverket sitt, primært fra TRD og nordover. Men når Norwegian har tatt over Widerøe så har de faktisk lov til å koordinere rutetabeller, så ikke umulig man kan se en endring her fremover, dog realistisk tidligst fra neste vinterprogram.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Tipper på at ATR er på en liten visningsrunde,
tilfeldigvis innom til Widerøe kanskje!?
 

Attachments

  • IMG_6751.jpg
    IMG_6751.jpg
    72.2 KB · Views: 2,350
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Ser på fb at Bodø Regionale UtviklingSelskap (BRUS) har invitert representanter fra Nordland Fylkeskommune til møte med ATR samt demonstrasjonsflygning med ATR 42-600S i morgen.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Ser på Instagram at @flightradar24 er på besøk hos Widerøe i Bodø i dag. Hvem vet? Kanskje vi får et glimt av «ett eller annet»
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Sakset fra nordlys.no

"En ny flytype gjester Nord-Norge denne uka.

Flyet er en videreutvikling av flyet ATR 42 og kalles for ATR 42-600S STOL. Flytypen produseres av fransk-italienske ATR, hvor franske Airbus og italienske Leonardo eier halvparten hver.

STOL står for short takeoff and landing, og flyet har potensial for å klare seg med rullebaner ned mot 800 meter.

Det er ingen ringere enn Ola OK Giæver jr., FlyViking-gründer, eiendomsinvestor og tidligere Widerøe-pilot, som gjør Nordlys oppmerksom på at flytypen er i nord."
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Avisa Nordland har en artikkel om besøket, som forteller at dette er et bra fly og at Bodøregionen ønsker å legge til rette for bruk av bærekraftig flydrivstoff.
Flyene, som forventes å være på markedet i 2025, er de mest SAF-effektive i markedet, og forventes å gå på 100 % bærekraftig drivstoff i nærmeste framtid.

www.an.no/Bruker-Bodø-som-testarena-setter-det-pa-kartet
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Det sto i avisen at ATR-en skulle fly til VDS - den er vel blant de korte banene? Så om testingen går greit, så er det vel opplagt at WF går for denne modellen, da den til og med har større kapasitet enn DHC-801?
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Det sto i avisen at ATR-en skulle fly til VDS - den er vel blant de korte banene? Så om testingen går greit, så er det vel opplagt at WF går for denne modellen, da den til og med har større kapasitet enn DHC-801?

Load factor begrenset på korte rullebaner — https://www.atr-aircraft.com/aircraft-services/aircraft-family/atr-42-600s-stol/ — det nevnes 70% på 200NM der. Vet ikke om det er maks eller kan være høyere på kortere frekvenser.

Dessuten kommer episodene med ising inn uten tvil — men, ja, enig at det er en åpenbar kandidat når den er lansert. Og det at de samtidig satser på å gjøre det til det grønneste alternativet skader nok heller ikke med WFs miljø-commitments.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Kan vi bare slutte med å legge ut linker bak betalingsmur?

Nei, ikke når en kilde behøves for å være etterrettelig, f.eks. i omtale av enkeltpersoners tanker om seg selv, som her.
 
Last edited:
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Nei, ikke når en kilde behøves å være etterrettelig, f.eks. i omtale av enkeltpersoners tanker om seg selv, som her.

Sleng på en (abonnement) etter lenken,
så går det nok bra. Var vel det vi begynte med når abonnement hos nyhetsmediene begynte.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Min vurdering er at innen utgangen av 2026 så har WF bestilt 6 maskiner av dette slaget.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Innslag om ATR-en på Dagsrevyen i kveld fra ca 19:25.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Når alternativet til atr er hydrogen/elfly som først blir modent i 2030/2035
Batteriet som kreves til det flyet er ennå ikke oppfunnet.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Noe skjer visst i Kanada, og de ser på muligheten for å starte opp produksjonen igjen. Derimot uklart hvilke størrelser som er aktuelt.
https://dehavilland.com/corporate-i...-aircraft-of-canada-dash-8-roadmap-announced/

Hvor mange kunder og maskiner bør de ha ordre på før de starter opp tror dere? Og hvor mange vil i såfall WF kanskje legge inn ordre på hvis en -100/-200-erstatter kommer? 25-30?

Blir dette en form for hybrid kan det jo også bli interessant.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Noe skjer visst i Kanada, og de ser på muligheten for å starte opp produksjonen igjen. Derimot uklart hvilke størrelser som er aktuelt.
https://dehavilland.com/corporate-i...-aircraft-of-canada-dash-8-roadmap-announced/

Hvor mange kunder og maskiner bør de ha ordre på før de starter opp tror dere? Og hvor mange vil i såfall WF kanskje legge inn ordre på hvis en -100/-200-erstatter kommer? 25-30?

Blir dette en form for hybrid kan det jo også bli interessant.

Air Greenland trenger vel tilsvarende type fly. Er vel ikke mange det er snakk om der da. 5-6 stykker? Men alle monner drar
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Air Greenland trenger vel tilsvarende type fly. Er vel ikke mange det er snakk om der da. 5-6 stykker? Men alle monner drar

Behovet der reduseres vel også når flere flyplasser der nå får lengre bane. Men et visst behov er det vel nok på sikt kanskje.

Ellers bør det vel være behov for noe i Kanada og på sikt.
 
Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?

Det er garantert et marked for en Dash 8-neo, og ikke kun hos Widerøe og andre nevnte selskaper/ markeder.
Det finnes mange flyplasser rundt om i verden som har behov for STOL fly i Dash 8 størrelse og kapabilitet.
Jeg kan også ser for meg at Dash 8neo kan bli aktuelt som en erstatter for såkalte Bush plane i utviklingsland og Australia etterhvert som dem nå blir mer moderne og utviklet områder. En kombiversjon av Dash 8 ville vært ideelt for dem og mulig da dem ikke har de helt samme sikkerhetskravene som her.
 
Back
Top