Re: Widerøe skal kjøpe fly? Hva blir Dash8-erstatter?
Selv om de på et tidspunkt vil gå tom for cycles, så er det vel heller ikke noe akutt problem, slik jeg forstår det.
Uansett, skal de bruke noe annet, tenker da primært Q400 (eventuelt -300), så krever det da både at de har denne kapasiteten tilgjenglig og tilgjenglig på riktig sted.
I det litt større bildet er jo denne trafikken egentlig ganske begrenset og heller ikke det som drar så veldig mange cycles. Samtidig har Widerøe behovet for å feede nettverket sitt, primært fra TRD og nordover. Men når Norwegian har tatt over Widerøe så har de faktisk lov til å koordinere rutetabeller, så ikke umulig man kan se en endring her fremover, dog realistisk tidligst fra neste vinterprogram.
Med tanke på at cycles her er den knappe faktoren som på sikt vil "tvangspensjonere" maskinene, hvorfor brukes de da fast på ruter hvor Q400 helt fint kan brukes? -100 og -200 brukes jo f.eks fast på ruter som OSL-BGO/TRD, TOS-ANX-EVE-BOO, TOS-ALF, TOS-KKN osv. Burde de ikke heller spart på de minste maskinene og helst bare bruke de der de må brukes?
Er godt innforstått med at maskinene i løpet av en vanlig dag drar videre inn på kortbanenettet, og at å bruke de minste maskinene også på ruter med storflyplass i begge ender gir en fleksibilitet hvis noe uforutsett skulle skje samt optimalisering av operasjonen. Markedet for å fly Q400 på f.eks TOS-KKN er heller kanskje ikke til stede (og anbudskravene tilfredsstilles med de minste flyene), men hvis antall cycles igjen på de minste maskinene virkelig begynner å bli en knapp faktor så er det vel litt rart at de "kastes bort" på slike ruter?
WF har helt sikkert dette som en tanke på bordet, og har sikkert funnet ut at dette er den beste løsningen. Men kanskje ser vi en endring i dette nå som DY er eier og mtp at rutenettene i større grad skal koordineres?
Selv om de på et tidspunkt vil gå tom for cycles, så er det vel heller ikke noe akutt problem, slik jeg forstår det.
Uansett, skal de bruke noe annet, tenker da primært Q400 (eventuelt -300), så krever det da både at de har denne kapasiteten tilgjenglig og tilgjenglig på riktig sted.
I det litt større bildet er jo denne trafikken egentlig ganske begrenset og heller ikke det som drar så veldig mange cycles. Samtidig har Widerøe behovet for å feede nettverket sitt, primært fra TRD og nordover. Men når Norwegian har tatt over Widerøe så har de faktisk lov til å koordinere rutetabeller, så ikke umulig man kan se en endring her fremover, dog realistisk tidligst fra neste vinterprogram.