Widerøe planlegger Kristiansund - Florø

Re: Widerøe planlegger Kristiansund - Florø

Uansett så har det seg sånn at regler er regler, og de er der for en grunn... Skal man få disp for å gå utenom reglene, så sier det seg selv at det ikke er helt bra...

Det som forundrer meg er at de der fikk i utgangspunktet nei til å bruke -300... Så vidt jeg vet så har det ikke skjedd noe i beredskapen på FRO som tilsier at statusen burde endre seg... Men klart, enkelte kan vel gjøre mer eller mindre hva dem ønsker...dessverre.

Ja, derfor jeg spør LN-TIB igjen: Hva er det som er sikkerhetsmessig uforsvarlig ved å bruke -300 på ENFL?

Da spør jeg, hvorfor har man satt en standard i forhold til brannberedskap og en klassifisering av flytype og størrelse til flyplassene, hvis det ikke har noen sikkerhetsverdi?

Svaret gir seg vel selv, går alt bra så er verdien liten, men ved havari og brann så skulle man kanskje hatt beredskapen som normen tilsier.

Uansett så har det seg sånn at regler er regler, og de er der for en grunn... Skal man få disp for å gå utenom reglene, så sier det seg selv at det ikke er helt bra...
.

Dispensasjoner har ikke alltid med sikkerhet å gjøre.

Gå i Luftfartstilsynets postjournal, så vil du finne 528 dokumenter fra siste 12 måneder med ordet 'dispensasjon' i ... ;)

Dispensasjon trenger da ikke gå ut over sikkerheten. Noen regler er forenklet for at regelverket ikke skal bli for komplisert - eller av økonomiske eller logistiske årsaker, og da gir man dispensasjon fordi man ser at det ikke utgjør noen risiko. Andre regler kan man kompensere med andre tiltak.

La oss ta noen andre eksempler som kanskje gjør det klarere: for eksempel i sikkerhetskontrollen så ønsker man ikke at folk med pacemaker skal gå gjennom portalen siden man er usikker på hvor trygt det er. Regelen sier likevel at alle skal gjennom portalen. Men man gir en dispensasjon for de som bruker pacemaker. Men de slipper ikke kontroll, så man setter inn alternativt tiltak - som er at man må gjennomsøkes uten bruk av elektromagnetiske detektorer.

Det er det vel ikke TIB eller andre som avgjjør, men LT.

Minner meg om DAT og kompass i Nord.

Bare litt vanskeligere å få disp for et kompass som kan vise mangfoldige grader feil kanskje?

Feil! En dispensasjon behøver ikke innebære at man bare sier "det er greit, kjør i vei". Ofte innebærer en dispensasjon at man kompenserer med tiltak, gjerne de tiltak som kreves ifht. regelverket.

Feil! En dispensasjon behøver ikke innebære at man bare sier "det er greit, kjør i vei". Ofte innebærer en dispensasjon at man kompenserer med tiltak, gjerne de tiltak som kreves ifht. regelverket.

Men gjelder dette for Florø da. Hvilke tiltak har blitt gjort? Det var fortsatt en økning i brann og redning som måtte til får å få godkjennelse til større fly, og jeg kan ikke se noen plass at Siv har økt beredskapen. Så da velger jeg som ENFL over her å være litt skeptisk til om at dette med disp. ikke går ut over sikkerheten.

Hvilke tiltak har blitt gjort?

Som nevnt over, det står ingen plass hva som er gjort, det enkleste er å bestille korrespondanse fra LT så får man evt. klarhet i fakta rundt saken.

Som nevnt over, det står ingen plass hva som er gjort, det enkleste er å bestille korrespondanse fra LT så får man evt. klarhet i fakta rundt saken.

Selvfølgelig er fakta tingen. Syns bare de siste innleggene her tok litt for lett på dispensasjoner i forhold til sikkerhet. :)

Selvfølgelig er fakta tingen. Syns bare de siste innleggene her tok litt for lett på dispensasjoner i forhold til sikkerhet. :)

Ja for det er jo denne tråden som er avgjørende for grunnlaget for dispensasjon. :rolleyes:

Ja for det er jo denne tråden som er avgjørende for grunnlaget for dispensasjon. :rolleyes:

Du kan bare spare sarkasmen til noen andre, for det er ingen her som har sagt at denne tråden er grunnlag for noen ting...

Er det snakk om en ny slynge, eller er det WF470/471 som sendes nedom Florø? Ser det står i TK-artikkelen at avgangen fra Stavanger nordover skal korrespondere med morgenflyet fra Aberdeen. Dette lander på SVG kl. 09:00, og WF470 har i dag avgang mot KSU kl. 10:00.

Er nok snakk om WF470/471 etter som jeg har skjønt.
Jeg kan jo selvfølgelig ta feil, men alt tyder på at det er dagens rute som får en mellomlanding.

Back