........På disse punktene skiller luftfartsloven seg fra
annen sammenlignbar lovgivning. For eksempel
heter det i jernbaneloven (lov 11. juni 1993 nr.
100) § 3c:
”§ 3c (Alkotest, utåndingsprøve, blodprøve)
Politiet kan ta alkotest (foreløpig blåseprøve)
av en person
1. som det er grunn til å tro har overtrådt
bestemmelsene i §§ 3 a og 3 b,
2. som med eller uten egen skyld er innblandet
i en jernbaneulykke eller jernbanehendelse,
eller
3. når det blir krevd som ledd i kontroll av
jernbanedriften.
Dersom resultatet av alkotesten eller andre
forhold gir grunn til å tro at bestemmelsene i
§§ 3 a eller 3 b er overtrådt, kan politiet fremstille
personen for utåndingsprøve, blodprøve
og klinisk undersøkelse for å søke å fastslå
påvirkningen. Slik fremstilling skal i alminnelighet
finne sted for den som nekter å medvirk
til alkotest.
Utåndingsprøve tas av politiet. Blodprøve
kan tas av lege, sykepleier eller bioingeniør.
Klinisk legeundersøkelse foretas når det er
mistanke om påvirkning av andre midler enn
alkohol eller andre særlige grunner taler for
det …. .”
Tilsvarende regler finnes i vegtrafikkloven (lov
18. juni 1965 nr. 4) §§ 22, 22a og 22b og i sjøloven
kapittel 6A. Innenfor veg-, sjø- og jernbanesektoren
har politiet med andre ord hjemmel til å kreve
alkotest som ledd i kontrollvirksomhet innenfor
vedkommende sektor, uten at det er mistanke om
overtredelse av de underliggende bestemmelsene
om pliktmessig avhold........
....Norsk Flygerforbund (NF) anfører at de i utgangspunktet
ikke er for at det innføreres adgang til å
teste for alkoholpåvirkning uten at det foreligger
mistanke om det.....