Widerøe-pilot promillemistenkt

Re: Widerøe-pilot promillemistenkt

Loven ble forandret for å tillate tilfeldige kontroller, men har noen sett en sånn her til lands? Jeg har aldri hørt om det engang. Dagens kontroll var etter et konkret tips. Stygg sak hvis det er promille, heldigvis ekstremt sjeldent det forekommer.

Tull, jeg har selv vært ute for tilfeldig kontroll, da riktignok i Sverige, men dog.

Men at det er ALTFOR lite tilfeldige kontroller kan vi være enige om.

...
Mange synsere her.
Såkalte tilfeldige promillekontroller (stikkontroller) er ikke lovlig i Norge, men er lovlig i Sverige og Danmark. Derimot kan piloter her hjemme bli pålagt promillekontroll etter konkret mistenke, noe som krever en annen hjemmel.

Tally-Ho

Men når vi først er inne på det, hvorfor er det ikke lov i Norge? Hva er grunnlaget for at det ikke skal kunne være en tilfeldig promillekontroll på gate 36 en lørdag morgen feks? For oss som jobber på flysiden av OSL har det innimellom vært kontroll. Da kan det være fart, bilbelte og promille

Widerøe kapteinen er i alle fall uten sertifikat en stund, så får vi se hva resultatet av blodprøven blir.

2012 ble lov om luftfart lik andre sammenlignbare lover ang promillekontroll, dvs tilfeldig kontroll er lov. Har aldri hørt om noen kontroll så langt.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1993-06-11-101

litt om bakgrunnen for lovendringen:

http://www.regjeringen.no/pages/37623779/PDFS/PRP201120120083000DDDPDFS.pdf

........På disse punktene skiller luftfartsloven seg fra
annen sammenlignbar lovgivning. For eksempel
heter det i jernbaneloven (lov 11. juni 1993 nr.
100) § 3c:
”§ 3c (Alkotest, utåndingsprøve, blodprøve)
Politiet kan ta alkotest (foreløpig blåseprøve)
av en person
1. som det er grunn til å tro har overtrådt
bestemmelsene i §§ 3 a og 3 b,
2. som med eller uten egen skyld er innblandet
i en jernbaneulykke eller jernbanehendelse,
eller
3. når det blir krevd som ledd i kontroll av
jernbanedriften.
Dersom resultatet av alkotesten eller andre
forhold gir grunn til å tro at bestemmelsene i
§§ 3 a eller 3 b er overtrådt, kan politiet fremstille
personen for utåndingsprøve, blodprøve
og klinisk undersøkelse for å søke å fastslå
påvirkningen. Slik fremstilling skal i alminnelighet
finne sted for den som nekter å medvirk
til alkotest.
Utåndingsprøve tas av politiet. Blodprøve
kan tas av lege, sykepleier eller bioingeniør.
Klinisk legeundersøkelse foretas når det er
mistanke om påvirkning av andre midler enn
alkohol eller andre særlige grunner taler for
det …. .”
Tilsvarende regler finnes i vegtrafikkloven (lov
18. juni 1965 nr. 4) §§ 22, 22a og 22b og i sjøloven
kapittel 6A. Innenfor veg-, sjø- og jernbanesektoren
har politiet med andre ord hjemmel til å kreve
alkotest som ledd i kontrollvirksomhet innenfor
vedkommende sektor, uten at det er mistanke om
overtredelse av de underliggende bestemmelsene
om pliktmessig avhold........

....Norsk Flygerforbund (NF) anfører at de i utgangspunktet
ikke er for at det innføreres adgang til å
teste for alkoholpåvirkning uten at det foreligger
mistanke om det.....

Last edited by a moderator:

...
Jeg vil gjerne se den passus i lovteksten som hjemler "stikkontroller av piloter"!

Tally-Ho

Luftfartsloven, Første del, Kapittel VI. - § 6-13. Alkotest, utåndingsprøve, blodprøve
§ 6-13. Alkotest, utåndingsprøve, blodprøve

Politiet kan ta alkotest (foreløpig blåseprøve) og foreløpig test av om en person er påvirket av annet berusende eller bedøvende middel, når
1. det er grunn til å tro at vedkommende har overtrådt bestemmelsene i §§ 6-1 eller 6-12,
2. personen med eller uten egen skyld er innblandet i en luftfartsulykke eller luftfartshendelse, eller
3. når det blir krevd som ledd i kontroll av luftfartsvirksomheten.

Luftfarten kontrolleres av LT. LT kan følgelig invitere politiet med på tilfeldige kontroller, eller Politiet kan anmode LT om å holde slike. I praksis har dette ikke blitt gjort (Viser seg jo at også denne gangen rykket politiet ut pga mistanke)

2012 ble lov om luftfart lik andre sammenlignbare lover ang promillekontroll, dvs tilfeldig kontroll er lov. Har aldri hørt om noen kontroll så langt.

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1993-06-11-101

litt om bakgrunnen for lovendringen:

http://www.regjeringen.no/pages/37623779/PDFS/PRP201120120083000DDDPDFS.pdf
Ja, det er også slik jeg oppfatter forarbeidene. Poenget var/er å samkjøre luftfartsloven med vegtrafikkloven og jernbaneloven hva gjelder tilfeldige kontroller. Det er også den rådende oppfatningen i de kommentarer av loven som jeg har sett.

...
Jeg vil gjerne se den passus i lovteksten som hjemler "stikkontroller av piloter"!

Tally-Ho

Som du sikkert har skjønt nå, så står det ikke eksplisitt "stikkprøver" i loven, men det betyr forsåvidt ikke meget. Som all annen lovgivning må lovens ordlyd tolkes på bakgrunn av andre rettskilder, herunder særlig forarbeidsuttalelser.

Det skulle da bare mangle at ikke også piloter skulle kunne stikkprøvetestes. Dersom dette ikke skulle være mulig i dag regner jeg med at det er stor enighet blant de flygende at dette er noe som må innføres som et forebyggende sikkerhetstiltak!

Det skulle da bare mangle at ikke også piloter skulle kunne stikkprøvetestes. Dersom dette ikke skulle være mulig i dag regner jeg med at det er stor enighet blant de flygende at dette er noe som må innføres som et forebyggende sikkerhetstiltak!

...
Jeg kan forsikre deg ( slik at du kan sove godt ) - om at luftfarten allerede er den bransje med de mest forebyggende sikkerhetstiltak. Pilotene er selekterte ved ansettelsen, sikkerhetsklarerte av staten, gjennomgår jevnlige medisinske og operative (OPC'er etc) autorisasjonssjekker - og kontrolleres i egen sikkerhetskontroll når de skal ut på arbeidsplassen sin ( som i seg selv er et stort potensielt eksplosiv ) - så en stikkontroll og utåndingsprøve tror jeg helt sikkert hadde latt seg gjennomføre i ny og ne. Og vi kan sikkert finne mer vi kan bruke til å forebygge...
Men nå er det sånn at staten Norge har valgt å ikke ta såkalte utåndingsprøver av piloter på jobb, som en del av rutineundersøkelser. Jeg ser at lovhjemmelen er formulert meget rund, og at man nok kan innfortolke hjemmelsgrunnlaget - om man likevel ville starte med slike stikkontroller - men dette har staten altså valgt å ikke gjøre så langt - av forskjellige årsaker.

Tally -Ho

Og hvorfor nektet han da og blåse? Utrolig snålt :drunk:

Og hvorfor nektet han da og blåse? Utrolig snålt :drunk:

"fordi jeg kan"

Virker alikevell rart at flyvningen ble en time forsinket fordi han ikke ville la seg teste når han ikke hadde noe å skjule. Men det er jo alltid to sider av en sakog jeg er sikker på at det finnes en god grunn der ute en plass.

Jepp veldig rart. Håper han uansett får en streng reaksjon fra arbeidsgiver for å ha gjort seg utilgjengelig samt forsinket avgangen.

Egentlig greit om han måtte dekke utgiftene widerøe fikk pga dette, og etterpå fått en sko i ræva :old
Da ville nok problemet vært løst til neste pilot eventuelt må blåse.

Håper at widerøe ikke godtar denne typen oppførsel fra sine piloter, nekte å blåse når du selv veit du er edru er bare for dumt.

Egentlig greit om han måtte dekke utgiftene widerøe fikk pga dette, og etterpå fått en sko i ræva

...Så du vet med sikkerhet hvorfor han nektet eller...?

Det er sikkert mer bakom her enn hva som har stått i avisene. Så man skal være forsiktige med å dømme.

Det er sikkert mer bakom her enn hva som har stått i avisene. Så man skal være forsiktige med å dømme.

Jeg vet ikke hva som har skjedd, men hvis politiet sier at man skal blåse så antar jeg at også en pilot er forpliktet til å gjøre dette? Når Widerøe også sier at de ikke er ferdige med saken så kan man kanskje anta at det ligger noe bak dette, for man vil kanskje tro at selskapet har noe bedre informasjon enn allmenheten?

Informasjonen er, etter min oppfatning, motstridene.

Den 2. november sier politiet:

– Vi hadde opplysninger om at piloten kunne ha promille. Politipatruljen som kjørte til stedet, fikk bekreftet mistanken, sier politiadvokat Hellek Rue i Agder politidistrikt til NRK.

Kilde:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/...hentet-av-politiet-i-kristiansand/a/23327620/

Politiet hadde altså en konkret mistanke/ konkret informasjon om at piloten var alkoholpåvirket før de dro til Kjevik. Informasjonen var begrunnelsen for selve promillekontrollen.

I dag sies det:
Politiet skal ha utført en rutinekontroll da piloten nektet å la seg teste.

Kilde:
http://m.nettavisen.no/nyheter/norsk-pilot-var-ikke-pavirket/8511927.html

Det synes jeg er merkelig.

Dersom det skulle ha vært en rutinekontroll på Kjevik, da er det jo logisk at man tester samtlige mannskap i en viss periode (f.eks. 2 timer). Noen her som vet om flere besetninger ble testet den morgenen? Hvis ikke, da bekrefter det at politiet kun ønsket å teste vedkommende.

Jeg får stadig mer inntrykk av at det er noe som ikke stemmer.

Kanskje det bare var en dårlig spøk av en eller annen tulling å informere politiet om at piloten på flyvningen var alkoholpåvirket.

Last edited:
Back