Widerøe-pilot promillemistenkt

Re: Widerøe-pilot promillemistenkt

På generelt grunnlag så har jeg inntrykk av at begrepet "rutinekontroll" ikke nødvendigvis innebærer at man kontrollerer alle i en gitt periode, begrepet brukes like ofte av politiet når kontrollen har rutinemessig karakter. En tilfeldig stoppet bil langs veien blir også gjerne kalt en rutinekontroll, så jeg ser ikke helt at det er motstridende nødvendigvis.

En tilfeldig stoppet bil langs veien blir også gjerne kalt en rutinekontroll, så jeg ser ikke helt at det er motstridende nødvendigvis.

Er i utgangspunkt ikke uenig med hva du sier her. En rutinekontroll, har etter min forståelse, en mer eller mindre grad av tilfeldighet i hvem som blir kontrollert.

Som du sier: En tilfeldig stoppet bil, eller politiet velger besetningen på 1 tilfeldig fly. I VG sto det derimot at politiet hadde opplysninger om at piloten muligens hadde promille. I dette tilfellet ble kontrollen rettet mot denne piloten på grunnlag av opplysninger politiet hadde. Det ser jeg ikke som "rutinemessig karakter".

Jeg er ikke noe jurist, så kanskje jeg bommer fullstendig....

Husker en lignende sak for maaange år siden i et busselskap. Da ble et par turbusser stoppet fordi politiet hadde fått mistanke om promilekjøring. Selvfølgelig mye oppstandelse når en buss med passasjerer blir stoppet med blålys og sjåføren bedt om å blåse foran alle passasjerene. Det viste seg at VG og Dagbladet ble tipset før politiet (og således var tilstede når blåsingen foregikk), og at tipseren var en som bar nag til selskapet/sjåførene...

Rutinekontroll er i hvert fall ikke noe juridisk uttrykk i veitrafikklovens forstand, trolig ikke på sjøen/i lufta heller.

Uttrykket brukes av polititjenestemenn i alle mulige former og blir derfor nokså upresist.

Det kan bety:
1. Tilfeldige kontroll, f.eks stå to timer ved E6 og stoppe alle/hver annen bil.
2. Kontroll av en så vanlig art at det er rutinepreget å gjennomføre, f.eks blåsetest.
3. Lovpålagt kontroll, f.eks hvor det allerede har skjedd et (bil-)uhell og politiet tester fører(-ne).

Min erfaring er at disse betydningene (rutinemessig) brukes om hverandre :)

Det siste på TV 2-Nyhetene nå i dag er at han ikke hadde promille etter at blodprøvens utfall er kjent. Gudskjelov sier jeg, så da er vedkommende sikkert tilbake i lufta etter hvert tenker jeg. :) Men uansett synd at han nektet å blåse der og da, hadde vel spart han for mye vil jeg tro...

Legger ved link til TV 2 sin artikkel.

http://www.tv2.no/2014/11/25/nyheter/rus/wideroe/6273821

Ifølge FVN.NO bak betalingsmuren så nektet han på prinsipielt grunnlag. Hadde ikke fått med seg at regelverket var endret.

Back