Widerøe overtar mye av SAS ground handling i Norge

Re: Widerøe overtar mye av SAS ground handling i Norge

Måten du omtaler Widerøes oppkjøp av SGH tyder veldig på det. Men du formulerte deg kanskej bare dårlig?

Om du refererer til min post, nei, det er ikke det jeg skreiv.

Men hva mener du da? Men du mener kanskje at SAS aldri skulle ha solgt SGH til WF og i hverfalll ikke vært så frekke at de ikke forlenget kontrakten med WF? En kontrakt sim WF gikk inn i med åpne øyne

Jeg kan, for så vidt, skjønne at noen føler seg skuffet over arbeidsgiveren sin når de opplever at avdelingen de jobber i skal skilles ut og på sikt konkurranseutsettes. Når man opplever det selv, er det liten trøst i at dette er noe som er ganske vanlig og skjer i store bedrifter ganske regelmessig, spesielt innen infrastruktur og samferdsel.

Men... Det er jo når konkurranseutsettelsen skjer første gang man eventuelt bør være skuffet over sin opprinnelige arbeidsgiver. Det er nå beskjeden kommer om at man avdelingen man jobber i skal selges at beslutninga tas. Ikke når neste anbidsrunde kommer.

Jeg er derfor litt overrasket over de som er skuffet over SAS.

De fleste flyplasser i stamnettet har kun Widerøe eller Aviator som tilbyder av bakketjenester.

I dette tilfellet er jeg helt sikker på at Aviator tar imot Widerøe ansatte med åpne hender.

- Plutselig er det Widerøe som "tar" Norwegian fra Aviator ved neste korsvei.

... Å behandle ansatte godt er noe jeg synes er en grunnleggende egenskap i et firma ...

Velkommen til luftfarten (og privat næringsliv generelt) anno 2020. Ansatte er (dessverre?) bare et nødvendig onde for å generere cash. Ikke noe nytt under solen.

Et annet perspektiv: WGH var for grådige og tapte anbudet. Hadde de akseptert litt lavere inntjening så hadde kanskje de ansatte enda hatt jobb. De hadde 34 millioner i overskudd før skatt i 2019 som kanskje høres mye ut, men det er bare 3%. Så de burde kanskje sett på effektivisering istedet.

Dog er det jo fortsatt behov for bakkeansatte så de ansattes bil nok fortsatt ha jobb.

Jeg må si at jeg synes synd på de WGH-ansatte i denne situasjonen. Jeg var selv ansatt i SGH, eller SGS som det het dengang, i 10 år, og var utrolig stolt av å være ansatt nettopp der. De ansatte har jo nå gått fra å være ansatt i et stort internasjonalt flyselskap, til et betydelig mindre «nasjonalt» flyselskap, og nå til «bare» et mer eller mindre lokalt selskap som kun håndterer passasjerer og bagasje for andre. Har absolutt ingenting i mot Aviator, men man velger gjerne en vei og arbeidsgiver ut fra egne ønsker.

Dette blir vel heller ikke sett på som en virksomhetsoverdragelse da WGH fortsatt vil være til stede på disse flyplassene? Her står vel Aviator helt fritt til å ansette de ekstra personene de vil? Og hvis ikke flytrafikken tar seg betydelig opp igjen de neste månedene, så har de vel kanskje nesten nok ansatte i egne rekker for å håndtere dette, og kan da ansette etter hvert som trafikken kommer tilbake til normalen?

Et annet perspektiv: WGH var for grådige og tapte anbudet. Hadde de akseptert litt lavere inntjening så hadde kanskje de ansatte enda hatt jobb. De hadde 34 millioner i overskudd før skatt i 2019 som kanskje høres mye ut, men det er bare 3%. Så de burde kanskje sett på effektivisering istedet.

Dog er det jo fortsatt behov for bakkeansatte så de ansattes bil nok fortsatt ha jobb.

Nå må du ikke glemme at WGH faktisk vant anbudet på 12 av 15 lufthavner. Rart om de skulle gå for å være "grådige" på 3 stasjoner, mens ikke på resten.

Nå må du ikke glemme at WGH faktisk vant anbudet på 12 av 15 lufthavner. Rart om de skulle gå for å være "grådige" på 3 stasjoner, mens ikke på resten.
Godt poeng [emoji57]

Dette blir vel heller ikke sett på som en virksomhetsoverdragelse da WGH fortsatt vil være til stede på disse flyplassene? Her står vel Aviator helt fritt til å ansette de ekstra personene de vil? Og hvis ikke flytrafikken tar seg betydelig opp igjen de neste månedene, så har de vel kanskje nesten nok ansatte i egne rekker for å håndtere dette, og kan da ansette etter hvert som trafikken kommer tilbake til normalen?

Da Menzies vant anbudet for Norwegian fra Aviator på OSL ble det regnet som en virksomhetsoverdragelse. Regner med at fagforeningene kommer til å jobbe hardt for å få til dette uten at det går for mye negativt utover de ansatte.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dette skaper så mye følelser eller virker være så spesielt innen luftfarten. Dette er jo ikke noe annerledes enn at selskap B vinner en kontrakt i stedet for selskap A. For mange andre er jo dette helt normalt. Tenkt at en reder skal bygge en ny fiskebåt. Selskap A og B byr på oppdraget, og en av dem vil jo vi jo vinne og gå av med seieren. Enda mer banalt, jeg er sulten, og kjøper en bolle og kan velge mellom 7-11 og Deli de Luca. En vil jo tape og en vinne

Nå er vel WGH eneste tilbyder av handlingtjenester i dag på flere av disse 12 lufthavnene. Det er vel en del oppstart-/etableringskostnader for andre handlingselskaper. Det virker jo ikke tilfeldig at det er tre større lufthavner hvor Aviator allerede er veletablerte i dag hvor WGH tapte.

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dette skaper så mye følelser eller virker være så spesielt innen luftfarten. Dette er jo ikke noe annerledes enn at selskap B vinner en kontrakt i stedet for selskap A. For mange andre er jo dette helt normalt. Tenkt at en reder skal bygge en ny fiskebåt. Selskap A og B byr på oppdraget, og en av dem vil jo vi jo vinne og gå av med seieren. Enda mer banalt, jeg er sulten, og kjøper en bolle og kan velge mellom 7-11 og Deli de Luca. En vil jo tape og en vinne

Å sammenligne slik blir for meg litt merkelig. En butikk har jo som regel en nokså konstant strøm av kunder gjennom dagen, og hvis et verft taper en kontrakt vinner de kanskje en annen kontrakt kort tid etter. Her er det jo snakk om hva EN kunde, i et relativt snevert marked, kjøper i fem år. Og det skjer samtidig som hele luftfarten ligger nede med brukket rygg. Nå har jeg absolutt ingen anelse om WGH allerede har startet med oppsigelser på disse stasjonene p.g.a. corona, men det brenner vel muligens et blått lys for dem som nå fremdeles er permittert?

Tror også at det handler mye om stolthet. Det er selvfølgelig ingen forskjell på stoltheten, enten man jobber i det ene eller det andre firmaet, men heller stolthet for hva man en gang valgte. I tillegg har man jo en god del goder om man er ansatt i WGH/SGH, som man ikke har som ansatt i rene handlingselskaper.

Enig i someone her. Selvfølgelig går det ut over de ansatte, men de har valgt yrket selv, og ved å være ansatt i et kontraktbasert selskap må man regne med at den usikkerheten følger med. Da SK kjøpte opp BU i sin tid var måten det skjedde på VESENTLIG mer skitten måte enn det her, det ble til og med skrevet en bok om hele seansen. Dette er en helt vanlig kontrakttildelelse, og er ikke noe å grine over.
Unibuss tok over hele Bærum og Asker fra Norgesbuss og VY for en snau måned siden, det hat ikke vært noe skriking i media som jeg har kunnet se. Jeg har heller ikke sett noen av de gamle bussjåførene på de nye bussene, alle er nye. Ingen skriker.

Skal man være sikret jobb uansett må man være ansatt i en samfunnskritisk virksomhet/funksjon, helsevesen, matforsyning etc.. Mange av disse har som regel dårligere lønn enn «vanlige» yrker, men man er som regel siktet hvis noe skulle skje, for eksempel korona.

Å sammenligne slik blir for meg litt merkelig. En butikk har jo som regel en nokså konstant strøm av kunder gjennom dagen, og hvis et verft taper en kontrakt vinner de kanskje en annen kontrakt kort tid etter. Her er det jo snakk om hva EN kunde, i et relativt snevert marked, kjøper i fem år. Og det skjer samtidig som hele luftfarten ligger nede med brukket rygg. Nå har jeg absolutt ingen anelse om WGH allerede har startet med oppsigelser på disse stasjonene p.g.a. corona, men det brenner vel muligens et blått lys for dem som nå fremdeles er permittert?

Tror også at det handler mye om stolthet. Det er selvfølgelig ingen forskjell på stoltheten, enten man jobber i det ene eller det andre firmaet, men heller stolthet for hva man en gang valgte. I tillegg har man jo en god del goder om man er ansatt i WGH/SGH, som man ikke har som ansatt i rene handlingselskaper.

Eksempelet er selvsagt satt litt på spissen. Men jeg ser ennå ikke hvorfor SAS skulle fortsette med WGH på disse stasjonene hvis Aviator gå dem et bedre tilbud?

Stolthet i jobben er selvsagt kjempebra, men vinner sjeldent kontrakter alene. Og det er jo heller ikke slik at Aviator gjør en dårlig jobb?

Du kan sikkert være trygg på at ledelsen i WGH har hatt og har et øye for effektivisering.
Tror en skal se vekk fra grådighet, du glemte å ta med kvalitet i det som leveres. Kan være at dette og har vært medvirkende.
Se KLM, WGH fikk TRF/BGO/AES/KRS/TRD, men ikke SVG, da sistnevnte lå på topp i kunde score måned etter måned.

Jeg må si at jeg synes synd på de WGH-ansatte i denne situasjonen. Jeg var selv ansatt i SGH, eller SGS som det het dengang, i 10 år, og var utrolig stolt av å være ansatt nettopp der. De ansatte har jo nå gått fra å være ansatt i et stort internasjonalt flyselskap, til et betydelig mindre «nasjonalt» flyselskap, og nå til «bare» et mer eller mindre lokalt selskap som kun håndterer passasjerer og bagasje for andre. Har absolutt ingenting i mot Aviator, men man velger gjerne en vei og arbeidsgiver ut fra egne ønsker.

Virksomhetsoverdragelse trer vel inn når der er et visste volum, i så måte er vel KRS en mer utsatt stasjon gitt den lille produksjonen SAS har der, se hva som skjedde i TRF med de Aviator ansatte der

Eksempelet er selvsagt satt litt på spissen. Men jeg ser ennå ikke hvorfor SAS skulle fortsette med WGH på disse stasjonene hvis Aviator gå dem et bedre tilbud?

Stolthet i jobben er selvsagt kjempebra, men vinner sjeldent kontrakter alene. Og det er jo heller ikke slik at Aviator gjør en dårlig jobb?

Pris er selvsagt avgjørende når man skal kjøpe en lik vare som blir solgt av flere. Men jeg synes synd på dem som blir berørt og må skifte arbeidsgiver ufrivillig. For meg betyr det ingenting om det er WGH eller Aviator som ordner bagasje og boarding, så lenge jeg får mine Eurobonuspoeng.😉 Det jeg egentlig lurer mest på er hvordan det vil slå ut for de ansatte i begge selskap i disse meget spesielle tidene som vi er inne i?

Og selvfølgelig gjør ikke Aviator en dårlig jobb. Hvis det jeg har skrevet kan tolkes slik beklager jeg formuleringen.

Nå er vel WGH eneste tilbyder av handlingtjenester i dag på flere av disse 12 lufthavnene. Det er vel en del oppstart-/etableringskostnader for andre handlingselskaper. Det virker jo ikke tilfeldig at det er tre større lufthavner hvor Aviator allerede er veletablerte i dag hvor WGH tapte.

Poenget mitt var om WGH kan betegnes som grådige eller ikke. Blant stasjonene som vant har vi bl.a. SVG, TRD og BOO, og alle de har vel flere handlingsselskaper? Man skulle jo tro at stasjonene snakker sammen seg i mellom og legger seg på noenlunde samme prisnivå før tilbud leveres. Så at de på tre stasjoner føler seg så sikre på å vinne kontrakten at de leverer tilbud med en helt ublu pris for å karre til seg mest mulig penger de egentlig ikke trenger, samtidig som resten av stasjonene ikke gjør det, finner jeg veldig lite sannsynlig.

Jeg vil anta at stasjonene ikke har noe som helst med prissettingen i anbudet å gjøre. Dette avgjøres sentralt.

Back