Om du refererer til min post, nei, det er ikke det jeg skreiv.
Måten du omtaler Widerøes oppkjøp av SGH tyder veldig på det. Men du formulerte deg kanskej bare dårlig?
... Å behandle ansatte godt er noe jeg synes er en grunnleggende egenskap i et firma ...
Et annet perspektiv: WGH var for grådige og tapte anbudet. Hadde de akseptert litt lavere inntjening så hadde kanskje de ansatte enda hatt jobb. De hadde 34 millioner i overskudd før skatt i 2019 som kanskje høres mye ut, men det er bare 3%. Så de burde kanskje sett på effektivisering istedet.
Dog er det jo fortsatt behov for bakkeansatte så de ansattes bil nok fortsatt ha jobb.
Godt poeng [emoji57]Nå må du ikke glemme at WGH faktisk vant anbudet på 12 av 15 lufthavner. Rart om de skulle gå for å være "grådige" på 3 stasjoner, mens ikke på resten.
Dette blir vel heller ikke sett på som en virksomhetsoverdragelse da WGH fortsatt vil være til stede på disse flyplassene? Her står vel Aviator helt fritt til å ansette de ekstra personene de vil? Og hvis ikke flytrafikken tar seg betydelig opp igjen de neste månedene, så har de vel kanskje nesten nok ansatte i egne rekker for å håndtere dette, og kan da ansette etter hvert som trafikken kommer tilbake til normalen?
Nå må du ikke glemme at WGH faktisk vant anbudet på 12 av 15 lufthavner. Rart om de skulle gå for å være "grådige" på 3 stasjoner, mens ikke på resten.
Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dette skaper så mye følelser eller virker være så spesielt innen luftfarten. Dette er jo ikke noe annerledes enn at selskap B vinner en kontrakt i stedet for selskap A. For mange andre er jo dette helt normalt. Tenkt at en reder skal bygge en ny fiskebåt. Selskap A og B byr på oppdraget, og en av dem vil jo vi jo vinne og gå av med seieren. Enda mer banalt, jeg er sulten, og kjøper en bolle og kan velge mellom 7-11 og Deli de Luca. En vil jo tape og en vinne
Å sammenligne slik blir for meg litt merkelig. En butikk har jo som regel en nokså konstant strøm av kunder gjennom dagen, og hvis et verft taper en kontrakt vinner de kanskje en annen kontrakt kort tid etter. Her er det jo snakk om hva EN kunde, i et relativt snevert marked, kjøper i fem år. Og det skjer samtidig som hele luftfarten ligger nede med brukket rygg. Nå har jeg absolutt ingen anelse om WGH allerede har startet med oppsigelser på disse stasjonene p.g.a. corona, men det brenner vel muligens et blått lys for dem som nå fremdeles er permittert?
Tror også at det handler mye om stolthet. Det er selvfølgelig ingen forskjell på stoltheten, enten man jobber i det ene eller det andre firmaet, men heller stolthet for hva man en gang valgte. I tillegg har man jo en god del goder om man er ansatt i WGH/SGH, som man ikke har som ansatt i rene handlingselskaper.
Et annet perspektiv: WGH var for grådige og tapte anbudet. Hadde de akseptert litt lavere inntjening så hadde kanskje de ansatte enda hatt jobb. De hadde 34 millioner i overskudd før skatt i 2019 som kanskje høres mye ut, men det er bare 3%. Så de burde kanskje sett på effektivisering istedet.
Dog er det jo fortsatt behov for bakkeansatte så de ansattes bil nok fortsatt ha jobb.
Jeg må si at jeg synes synd på de WGH-ansatte i denne situasjonen. Jeg var selv ansatt i SGH, eller SGS som det het dengang, i 10 år, og var utrolig stolt av å være ansatt nettopp der. De ansatte har jo nå gått fra å være ansatt i et stort internasjonalt flyselskap, til et betydelig mindre «nasjonalt» flyselskap, og nå til «bare» et mer eller mindre lokalt selskap som kun håndterer passasjerer og bagasje for andre. Har absolutt ingenting i mot Aviator, men man velger gjerne en vei og arbeidsgiver ut fra egne ønsker.
Dette blir vel heller ikke sett på som en virksomhetsoverdragelse da WGH fortsatt vil være til stede på disse flyplassene? Her står vel Aviator helt fritt til å ansette de ekstra personene de vil? Og hvis ikke flytrafikken tar seg betydelig opp igjen de neste månedene, så har de vel kanskje nesten nok ansatte i egne rekker for å håndtere dette, og kan da ansette etter hvert som trafikken kommer tilbake til normalen?
Eksempelet er selvsagt satt litt på spissen. Men jeg ser ennå ikke hvorfor SAS skulle fortsette med WGH på disse stasjonene hvis Aviator gå dem et bedre tilbud?
Stolthet i jobben er selvsagt kjempebra, men vinner sjeldent kontrakter alene. Og det er jo heller ikke slik at Aviator gjør en dårlig jobb?
Nå er vel WGH eneste tilbyder av handlingtjenester i dag på flere av disse 12 lufthavnene. Det er vel en del oppstart-/etableringskostnader for andre handlingselskaper. Det virker jo ikke tilfeldig at det er tre større lufthavner hvor Aviator allerede er veletablerte i dag hvor WGH tapte.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.