Widerøe overtar mye av SAS ground handling i Norge

Re: Widerøe overtar mye av SAS ground handling i Norge

Jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor dette skaper så mye følelser eller virker være så spesielt innen luftfarten. Dette er jo ikke noe annerledes enn at selskap B vinner en kontrakt i stedet for selskap A. For mange andre er jo dette helt normalt. Tenkt at en reder skal bygge en ny fiskebåt. Selskap A og B byr på oppdraget, og en av dem vil jo vi jo vinne og gå av med seieren. Enda mer banalt, jeg er sulten, og kjøper en bolle og kan velge mellom 7-11 og Deli de Luca. En vil jo tape og en vinne
Kanskje ikke det beste eksemplet ;) Om du velger 7-11 paa mandag og bolla smaker pyton, kan du normalt velge Deli de Luca paa tirsdag og kanskje finne noe som i det minste er mulig aa spise....tonen hadde kanskje vaert litt anderledes om du maatte inngaa en 2 aars kontrakt med 7-11 og maatte kun kjoepe de bollene som smaker pyton alle dager i uka, 365 dager i aaret !

Eller om pris er det eneste som teller, se paa LN-MOW som er kjempefornøyd med aa vente 2 maaneder paa hageslanger som ikke virker - men hva gjoer vel det de er billige !

Kanskje ikke det beste eksemplet ;) Om du velger 7-11 paa mandag og bolla smaker pyton, kan du normalt velge Deli de Luca paa tirsdag og kanskje finne noe som i det minste er mulig aa spise....tonen hadde kanskje vaert litt anderledes om du maatte inngaa en 2 aars kontrakt med 7-11 og maatte kun kjoepe de bollene som smaker pyton alle dager i uka, 365 dager i aaret !

Eller om pris er det eneste som teller, se paa LN-MOW som er kjempefornøyd med aa vente 2 maaneder paa hageslanger som ikke virker - men hva gjoer vel det de er billige !

Det gjelder jo flyselskap også. Heller ikke de ønsker å låse seg til livstidskontrakter eller ekstremt lange kontrakter med underleverandører. 5 år er jo ganske mye lenger enn hva andre bransjer opplever og gir jo god mulighet til planlegging

Vi vet jo heller ikke hva som gjorde at Aviator vant disse tre stasjonene fra WGH. At enkelte automatisk antar det kun handler om pris, kan jo fort være at ikke stemmer

Det sagt, min erfaring er at ingen av de norske handlingagentene utmerker seg spesielt i den ene eller andre retningen. De leverer et jevnt over bra produkt, og er vel først og fremt de-icing, de er spesielt gode på. Min erfaring i Norge er at det spiller større rolle hvilke kunde de har og hvordan SLA’ene dem i mellom er utformet, enn hvilket navn som står på lønnsslippen til de ansatte.

Ellers er det jo alltid mulig å gjøre bakgrunnsjekker før man velger en leverandør. Har selv jobbet mye med det, og er ikke sikkert at en bestilling på hageslanger hadde gått til en moderne variant av en kinesisk postordreleverandør [emoji23] Har selv i forrige jobbet vært med å diskvalifisere leverandører som potensielt kunne vært veldig billige, og det tror jeg at norske skattebetalere har tjent på [emoji6]

Er det noen som vet hvilken løsning det ble på de tre stasjonene Aviator tar over? Virksomhetsoverdragelse?

Og en annen ting. SAS og Norwegian har jo sagt opp et stort antall ansatte. Hvordan er tingenes tilstand hos handlingselskapene? Vil jo tro at det også her må være betydelig overkapasitet av ansatte? Da kanskje spesielt på de større stasjonene med ganske høyt utenlandsvolum?

Og en annen ting. SAS og Norwegian har jo sagt opp et stort antall ansatte. Hvordan er tingenes tilstand hos handlingselskapene? Vil jo tro at det også her må være betydelig overkapasitet av ansatte? Da kanskje spesielt på de større stasjonene med ganske høyt utenlandsvolum?

Oppsigelser og permiteringer der også, som i vel alle firma som er innvolvert innen luftfart, enten det er handling, vask, sikkerhet, taxfree etc

Er det noen som vet hvilken løsning det ble på de tre stasjonene Aviator tar over? Virksomhetsoverdragelse?

Hvem vet, WGH må i hvertfall kvitte seg med 130 av 220 ansatte i Bergen. Og skal de direkte over i Aviator, så må det jo faktisk være jobb for dem. Heller ikke SAS kjører jo fullt program på BGO lenger

https://e24.no/naeringsliv/i/9OO3rd/ba-130-av-220-wideroee-ansatte-paa-flesland-mister-jobben

130 av 220 Widerøe-ansatte på Flesland mister jobben

Etter hva jeg har hørt så anerkjente ikke Aviator at dette var en virksomhetsoverdragelse. Trolig er foreningene i gang med å kreve dette på medlemmenes vegne.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Samtidig så er jo spørsmålet hvor mange Aviator har bruk for gitt dagens situasjon. Hvis vi antar at 50 prosent av arbeidsstyrken til Aviator på Flesland er permittert nå, og når de overtar SAS fra 1 feb så øker oppdragsmengden slik at nesten alle kan få jobben tilbake, da har man jo ikke bruk for noen fra WF. Det er vel slik at man må sørge for at egne folk har arbeid før man tar inn folk fra andre selskap? Eller tar jeg feil her?

Etter hva jeg har hørt så anerkjente ikke Aviator at dette var en virksomhetsoverdragelse. Trolig er foreningene i gang med å kreve dette på medlemmenes vegne.

Parat har alt varslet et søksmål om dette.

-eggs

Samtidig så er jo spørsmålet hvor mange Aviator har bruk for gitt dagens situasjon. Hvis vi antar at 50 prosent av arbeidsstyrken til Aviator på Flesland er permittert nå, og når de overtar SAS fra 1 feb så øker oppdragsmengden slik at nesten alle kan få jobben tilbake, da har man jo ikke bruk for noen fra WF. Det er vel slik at man må sørge for at egne folk har arbeid før man tar inn folk fra andre selskap? Eller tar jeg feil her?

Hvis det er virksomhetsoverdragelse så kan Aviator kjøre en nedbemanningsprosess. Og da er problemet at de kan måtte kaste ut Aviator ansatte. Da man tar med seg ansienniteten sin.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bortsett fra Covid-19 og det som medfølger, er dette noe annerledes enn når WGH på TRF vant handlingkontrakt som Aviator hadde, og det ble stadfestet at det var en virksomhetsoverdragelse?

Noen som vet hva som ble enden på dette med virksomhetsoverdragelse nå som kontraktene har startet? Var vel verst tenkelige tidspunkt for WGH, og best tenkelige tidspunkt for Aviator dette? Tenker da på at Aviator nå kanskje får et volum som langt på vei dekker opp for nedgangen i flytrafikken, mens WGH mister enda mer enn de allerede har gjort pga covid-19?

Synes det er rart at de godtar corona som grunn uten videre.
Synes ikke det er så annerledes når wgh måtte ta imot Aviator på TRF, riktignok før corona

Back