Widerøe med x SAS Q400?

Hva har de tenkt å modifisere på disse siden det tar såvidt lang tid?

Klart det tar tid å bygge om fra Q400 till A380.... Hehe. Nei jeg vet faktisk ikke akkurat hva som skal gjøres. Sikkert masse små ting som tar lang tid.
 
Re: Widerøe med x SAS Q400?

For det første - positivt av WF stadig ekspanderer forsiktig. Det er jo også et selskap som er medlem av den "eksklusive klubben" med mer penger inn en ut. De har vel heller ikke vært "havarert og restrukturert" som mange andre ha vært.

Klart det tar tid å bygge om fra Q400 till A380.... Hehe. Nei jeg vet faktisk ikke akkurat hva som skal gjøres. Sikkert masse små ting som tar lang tid.

Kanskje de skal bygges om og oppgraderes til dvs nytt interiør m.v. så de blir på linje med de nye Q400ene?

:) Dei få gangane eg har reist med CRJ synst eg det er meir plagsomt med den høyfrekvente lyden frå motoren, i allefall om ein set langt bak. Flytida er jo eit poeng.
Jeg sitter heller bakerst i en Q400 enn i en CRJ også, ja.
 
Re: Widerøe med x SAS Q400?

Er det ikke noe forskjell i det elektriske systemet på SAS (som hadde noe eget) og det som finnes i WF-sine fly? Skal de gjøres noe her, eller er det allerede gjort noe?
 
Re: Widerøe med x SAS Q400?

Kanskje de skal bygges om og oppgraderes til dvs nytt interiør m.v. så de blir på linje med de nye Q400ene?

Er det ikke det samme interiøret i de nye Q400 som i de gamle, da?
 
Re: Widerøe med x SAS Q400?

Er det ikke det samme interiøret i de nye Q400 som i de gamle, da?

Q400 har vel en periode blitt levert med nye hattehyller og LED-belysning i taket. Baltic har hvertfall det, tror WF også har det (hvertfall var det noen med "grønn logo" som nevnte det)
 
Re: Widerøe med x SAS Q400?

Q400 har vel en periode blitt levert med nye hattehyller og LED-belysning i taket. Baltic har hvertfall det, tror WF også har det (hvertfall var det noen med "grønn logo" som nevnte det)

LED stemmer i hvert fall. Om det er nye hattehyller tør jeg ikke si. Setene er i hvert fall lik (de samme?) som før.
 
Re: Widerøe med x SAS Q400?

Malev hadde "bare" 72 seter i. WF har vel 78 i sine.

Men Malev hadde 4 Q400 som er ex-SAS. Hvilke individer skal til WF, og hva skjer med det siste flyet?
 
Re: Widerøe med x SAS Q400?

Hva har de tenkt å modifisere på disse siden det tar såvidt lang tid?

Problemet ligger nok at det pt. ikke er nok hender(mekker) til å utføre arbeidet, de har rikelig med arbeide på den eksisterende flåten. Hva som detaljert skal moddes aner jeg ikke.
 
Re: Widerøe med x SAS Q400?

Vet inte exakt men SAS flygen var ju en early production maskin. Kanske WF vill updaterz maskinerna till samma cfg som de har. Det hände ju lite utveckling mellan de första och nuvarande modell.
 
Re: Widerøe med x SAS Q400?

Fornunftig avgjörelse a bruke disse flyene som man ikke far plassert eller solgt pa marked.

Likevel haper jeg at ingen journalist dykker i arkivene etter de utsagn av de tidligere SAS ledelse "disse fly kommer aldri a fly for SAS Gruppen igjen...". Det ble jo grunnen til at ogsa WF matte skifte ut sine Q400 til Q400NG, en dyr prosedyr, som rett og slett egentlig ikke ble nödvendig...
 
Re: Widerøe med x SAS Q400?

Maskinene skal igjennom en kraftig oppgradering. Blant annet får de nytt understell. De er ikke 'NG', men innen de settes i trafikk vil de i praksis være lik de andre.
 
Re: Widerøe med x SAS Q400?

Er det ikke noe forskjell i det elektriske systemet på SAS (som hadde noe eget) og det som finnes i WF-sine fly? Skal de gjøres noe her, eller er det allerede gjort noe?

Stemmer... SAS brukte AC external power, mens alle våre maskiner bruker DC external power ved ordinær turnaround... Dette er vel en av grunnene til at det kommer til å ta litt tid før de kommer på rute...

Og for ordens skyld står det noe om forskjellene på AC/DC her: http://www.pprune.org/tech-log/221642-ac-vs-dc-power.html
 
Last edited:
Re: Widerøe med x SAS Q400?

Fløy med en Ex Malev kaptein her om dagen. Ifølge han var disse flyene i ganske dårlig stand. Noen som vet mer om dette?
 
Re: Widerøe med x SAS Q400?

Han snakket om motorfester og landing gear blandt annet. Han fløy selv på 737 flåten, så han har kanskje ikke inngående kjennskap til detaljene, men jeg fikk inntrykk av at maskinene ikke var tat særlig godt tatt vare på.
 
Re: Widerøe med x SAS Q400?

Riktig at SK benyttet AC power ved ground stop, og at WF benytter DC. Flyene har imidlertid tilkoblingsmulighet for begge deler. Dog - det sies at SK opplevde vesentlig flere "rare" elektriske feil enn det WF noen gang har gjort, og det ble en tid mumlet om at dette skyldtes bruk av AC fremfor DC ved ground stop.

Det er vel også noen andre snåle løsninger på SK-maskinene. EVAC-signal, som ikke er WF-standard... og noe annet småplukk. Med hovedproblemet er nok at det ikke finnes personellkapasitet til å gjøre jobben. Mange andre tekniske jobber på gang også ...
 
Re: Widerøe med x SAS Q400?

Ifølge Skyliners skal den første maskinen nå være sendt til EIN for maling. Betyr det at det ikke er veldig lenge til den kommer i WFs tjeneste, hvis det fortsatt er planen?

Dash 8 -402 4054 LN-RDV Wideroe ferried 08feb13 TRF-EIN, Malév cs, for paint ex HA-LQA
 
Re: Widerøe med x SAS Q400?

Det er fortsatt planen at den skal inn i WFs tjeneste ja, og det skjer i løpet av måneden tror jeg.
 
Back
Top