Widerøe med storsatsing på direkteruter til Lofoten/Helgeland

Re: Widerøe med storsatsing på direkteruter til Lofoten/Helgeland

Etter mange års erfaring på OSL-BNN så virker det som WF har lagt opp disse rutene utifra kraftig motvind. Flyr oftere på 1:15 enn rutetiden som er 1:40 (av en eller annen grunn økt fra 1:35 som den var i alle år)

Tidsøkningen har nok helst med at de har lagt på fem minutter ekstra på inn- og/eller utflyging samt bakketid på OSL ift. tidligere. Rutetiden er jo block-block, så hvis det erfaringsmessig tar litt mer tid er det bedre å legge inn det i ruten.

Fløy fra Svolvær til Tromsø på lørdag. Visste ikke at det var åpningsflighten før jeg kom på flyplassen, og fikk servert marsipankake og Mozell.

Var tre taler før vi fikk slippe om bord. Var nesten helt fullt fly til Tromsø. Deilig å slippe å fly om Bodø, var hjemme på 1 time og 10 minutter.

En betraktelig bedre reise enn turen fra Tromsø til Svolvær noen dager tidligere. Da med fly Tromsø til Evenes og drosje fra Evenes til Svolvær.

Attachments

• IMG_5035-800.jpg
    IMG_5035-800.jpg
    92.5 KB · Views: 2,647
  • IMG_5023-800px.jpg
    IMG_5023-800px.jpg
    85 KB · Views: 2,637
  • IMG_5027-800px.jpg
    IMG_5027-800px.jpg
    86.3 KB · Views: 2,626
  • IMG_5032-800.jpg
    IMG_5032-800.jpg
    102.6 KB · Views: 2,628
  • IMG_5030-800px.jpg
    IMG_5030-800px.jpg
    99.7 KB · Views: 2,623

Hangar.no melder at ruta fra OSL går over all forventning og at alle avganger i april var utsolgt.

Jeg er ikke overrasket mtp den enorme turiststrømmen vi/de opplever:

Widerøes nye rute mellom Lofoten og Oslo Lufthavn Gardermoen har blitt en suksess for flyselskapet.

I hele april var selskapets rute til Oslo fløyet med fulle fly. Widerøe flyr tre ganger i uken på ruten, som har fått langt større oppslutning enn det selskapet hadde trodd på forhånd melder Lofotposten (Pluss-sak).

– Fra Leknes har det ikke vært ledige plasser på Osloflyet. Jeg har sjekket ruten dagen for avgang og alle avgangene i april har vært utsolgt, sier stasjonssjef Karl Werner Andersen hos Widerøe på Leknes til Lofotoposten.

For flyplassen på Leknes har det medført at flyplassen har fått en økning i antallet passasjerer på 8,2 prosent fra 2016.

http://www.hangar.no/stor-suksess-med-wideroe-fra-lofoten-til-oslo/

Har nok også sammenheng med at det lenge nesten har vært umulig å få seter på kort varsel til Lofoten, og at det derfor har vært for få seter dit.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Interesant det der, tror aldri jeg personelig hadde orket å sitte så lenge i en mini Dash, har fløyet direkte mellom Tromsø og Kirkenes på en times flight og det kjentes ut som den lengste turen jeg noen gang har hatt.
Men noen er vel desperate etter å slippe å bytte fly?

Pyse. I -94 fløy jeg pax Bodø - Værnes - Rygge - Esbjerg - Valkenburg - Yeovilton / retur med Twin Otter fra 719 skv. D-day 50 års jubileum. Tromsø - Kirkenes i en -100 er blåbær og rene luksusturen. ;-)

Rutetider ser ikke ut til å være i Amadeus ennå, men dette fra pressemeldingen tyder på ~2:30:

Yes, da har jeg testet SKN-OSL direkte, og o-m-g for en lang tur det ble! Som dere ser av figuren er det ikke dekning på SKN i starten av turen, og siden man er nerd tok jeg tiden på mobilen fra avgang til landing (uten taxi) og det endte på hele 176 minutter, eller 2:56. Jeg var møkka lei etter 2 timer. Skyer hele tiden siden man flyr ca. 24 000 fot hjalp ikke på humøret, hehe... Nå skal det sies at vi fikk en penalty runde før landing, men hovedsaken til den lange tiden var motvind store deler av turen. Siden Dash100 'kun' flyr ca. 500 km/t og med mye motvind så går det fort sakte.

Det må vel sies å være den lengste kommersielle turen i Norge på tid, ettersom man bruker
mini Dash?

Ellers ca. 80% belegg, hvorav 25% av gjestene skulle videre til BGO (litt snodig :)) Det ville vært nesten fortere/like fort å fly SKN-BOO-OSL (< 30 min i forskjell, men med motvind nesten ingen forskjell), og i tillegg for bonusjegere ville man fått flere poeng, hehe... Skal mye til for at jeg flyr SKN-OSL igjen på mine reiser nordover, morsomt å prøve! :)

Attachments

• Photo 15-06-2018, 08 18 44w.jpg
    Photo 15-06-2018, 08 18 44w.jpg
    79 KB · Views: 194

Yes, da har jeg testet SKN-OSL direkte, og o-m-g for en lang tur det ble! Som dere ser av figuren er det ikke dekning på SKN i starten av turen, og siden man er nerd tok jeg tiden på mobilen fra avgang til landing (uten taxi) og det endte på hele 176 minutter, eller 2:56. Jeg var møkka lei etter 2 timer.

Det må vel sies å være den lengste kommersielle turen i Norge på tid, ettersom man bruker
mini Dash?

3 timer i en Dash 100 er litt i overkant ja, setne er forsåvidt greie nok, men det bråker rimelig greit... Det nærmeste vi kommer ellers er vel OSL-LYR, som er omlag like langt, men tross alt i en 738.

Bra du tar en for laget!

Reise Svolvær til Oslo i en Q100 tidlige i vå, med 2 timer og 20 min, så var det også i lengste laget. Takk gud for Bose-headset, ville nok vært ør i hodet enda dersom jeg ikke hadde hatt dem.

Ellers så er det lurt av Widerøe å bruke Q100-maskinene slik. Det er jo antall cycles som tar knekken på disse maskinene, og ikke flytid, så å svinge maskinene innom slike lengre ruter vil jo førte til at maskinene varer lenger!

Thomas

Tok OSL-ANX i påsken med -100. Hakket lengre enn Svolvær ;) fortsatt ikke å anbefale. Sparte vel 10min på å ikke mellomlande på Bodø..

De kutter også ut trekanten OSL-SSJ-BNN-OSL fra høsten og flyr non-stop til begge steder igjen.

De kutter også ut trekanten OSL-SSJ-BNN-OSL fra høsten og flyr non-stop til begge steder igjen.

Og nå er OSL-BNN økt til 6x uke i september og oktober, og flytype endret fra -100 til -300 på ukedagene.

Jeg sikter meg inn på en helgetur OSL-SVJ neste sommer og ser prisene ligger på drøye 3800,- for direkteruta. Pleier det å komme noen kampanjer utover vinteren eller er det bare å slå til?

Last edited:

Har alltid funnet en kampanje til BNN på sommeren iallefall om jeg er litt fleksibel på tidspunkter. Ellers er dette ruter hvor man får god verdi for bonuspoeng om man finner plasser.

Tromsø-Leknes kommer tilbake som kommersiellrute, men 1x daglig neste sommer

Fra Widerøe
I dag er det klart at Widerøe vil starte opp denne ruten fra sommerprogrammet, med oppstart april neste år. Det blir daglige flyvinger mellom Tromsø og Leknes.

Tromsø - Svolvær tilbake også.
Widerøe during Northern winter 2024/25 season plans to add Tromsø – Svolvær sector, on board Dash 8-100 aircraft. The airline will operate 1 weekly flight on Saturdays, when it resumes service on 30NOV24.

Schedule below focuses on the period of 04JAN25 – 29MAR25.

WF835 TOS1715 – 1810SVJ DH1 6
WF826 SVJ1145 – 1235TOS DH1 6

During Northern summer 2025 season, service will increase to 1 daily from 23JUN25 to 15AUG25, with 6 weekly Dash 8-200 and 1 weekly Dash 8-100. Widerøe last served this route on regular basis from June to August 2011.
https://www.aeroroutes.com/eng/240926-wfnw24tossvj

Økning i frekvens og større fly til Helgeland sommeren 2025:

OSL-BNN gikk 3 x ukentlig sommeren 2024 med DH1.
OSL-SSJ gikk 4 x ukentlig sommeren 2024 med DH1.

Fra 1 apr er denne en helårsrute ifølge Widerøe:
OSL-BNN Man, Tir, Ons, Tor, Fre, Søn (DH1 / DH3 fra 23 jun til 17 aug)

Fra 23 jun til 17 aug:
OSL-SSJ Man, Tir, Ons, Tor, Fre, Søn (DH3).

Back