• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Tysk pilot fløy med bøyde propeller fra Lofoten til Trondheim

LN-AFG

ScanFlyer Gold
Medlem
Tysk pilot fløy med bøyde propeller fra Lofoten til Trondheim

NRK.no - Tysk pilot fløy med bøyde propeller fra Lofoten til Trondheim

– Man kan stille spørsmål ved flygerskjønnet, konkluderer Statens havarikommisjon.

En alvorlig luftfartshendelse, som var nær ved å ende i en ulykke, konkluderer Statens havarikommisjon etter tyskerens flyferd fra Leknes i Lofoten til Trondheim. Det kommer frem i en rapport etter tyskerens flytur langs norskekysten sammen med datteren i fjor sommer. I et fly av typen Piper PA-34 Seneca, et amerikansk tomotors sportsfly, fløy far og datter fra Nordkapp og sørover. På turen langs kysten stoppet de på Stokmarknes lufthavn og Svolvær lufthavn. Neste flystrekning var planlagt via Leknes, for så å følge kystlinjen forbi Brønnøysund, Namsos og lande på Trondheim lufthavn Værnes.

Det var på Leknes at ting gikk feil for den 69 år gamle tyskeren. Til Havarikommisjonen har han opplyst at han planla å utføre en touch and go-prosedyre på Leknes for treningsformål. Dette skulle gjøres i kombinasjon med å utføre en kort sightseeing over byen. En touch and go vil si at flyet går inn for landing og lander på bakken i noen sekunder, men akselererer farten igjen og tar av på nytt. På slutten av innflygingen var planen å redusere antall grader flaps for å bedre akselerasjonen etter touch and go-prosedyren. Men ved en feiltakelse tok tyskeren opp håndtaket for understellet i stedet for vingeklaffene. Det førte til at understellet ikke lenger var utfelt og da flyet så vidt traff bakken, før det igjen lettet, ble samtlige seks propellblad bøyd.

0z0CfcsKVhh2WXUjfDZ4cAMQ3zodkm2HQo0zTkJcHX3A
 
Back
Top