Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

Re: Widerøe lei av SCAT1-sommel i Avinor

Beklager! Forsåvidt ikke så overraskende når jeg tenker meg om, siden Avinor er med i prosessen. Mulig noe av min informasjon er litt utdatert, men har likevel forstått det som at det er "non-public approaches". Det vil vel da bare si at operatørene må godkjennes før de kan bruke systemet.

Takk for oppklaring! Skal prøve å kvalitetssikre infoen min litt bedre neste gang :)

Du har forsåvidt litt rett i det du sier. Det påpekes at det kreves autorisasjon for å bruke approachen. Såvidt jeg har klart å finne ut så er dette eneste publiserte i aip.

Hammerfest er også operativ, men den ligger fortsatt under AIP-Sup ser jeg. Den kommer vel i AIP snart.

I USA har de nå ca 2000 LPV (localizer precision, vertical guidance) approacher hvor det IKKE trengs en bakkestasjon, de bruker et WAAS (wide-area augmentation system) signal. Dette er nå er mulig å bruke i Europa etter at EGNOS satelittene er blitt operative. Det er blitt prøvefløyet LPV i Lisboa allerede og det er ikke NPA, det er precision approach med en foreløpig minste MDA på 250ft.

Enig med PointMergeArrival, bortsett fra at LPV enda ikke er klassifisert som en precision approach, men som en "approach with vertical guidance".

Kan legge til at nøyaktigheten er 40 meter og at DA etter planen vil komme ned på 200ft.
Proprietære SCAT-1 bør skrinlegges.

Last edited:

Kan legge til at nøyaktigheten er 40 meter og at DA etter planen vil komme ned på 200ft.

Hvilket system snakker du om som har en nøyaktighet på 40 meter? ...eller mener du 40 cm?

Hmm er godt det skjer ting innenfor utvikling av nye systemer da, interessant lesning dette selv om jeg skjønner lite av det ;)

Men nå kommer jo et annet norsk selskap med GLS utstyr ombord i sine fly, kan dette være med å legge litt press på Avinor da tro, for litt fortgang i godkjenning osv?

Men nå kommer jo et annet norsk selskap med GLS utstyr ombord i sine fly, kan dette være med å legge litt press på Avinor da tro, for litt fortgang i godkjenning osv?

Hvilket selskap er det?

I dagens anbudsutlysning for kortbanenettet i Finnmark og Nord-Troms står det følgende om krav til operatør: "Avinor skal etter planen installere utstyr for satellittbaserte glidebaner (SCAT-I) ved en rekke regionale lufthavner i anbudsperioden. Ved lufthavner som har installert utstyr for etablering av satellittbaserte glidebaner (SCAT-I), blir det forutsatt at operatøren kan bruke satellittbasert innflyging. Informasjon om SCAT-I kan en få fra hovedkontoret til Avinor AS, Postboks 150, 2061 Gardermoen."

http://www.regjeringen.no/upload/SD...d/Anbudsinnbydelse_Finnmark og Nord-Troms.pdf

Så hvis det er et annet norsk selskap enn WF som installerer GLS ombord i disse dager, så har de muligens en plan om å fly på kortbane?

rampen tenker kanskje på SAS, men det er vel ikke helt det samme ... ?

Norwegian har GLS i alle nyere 800-maskiner. De blir nok ikke brukt på BNN i nær fremtid.

Neppe i Mosjøen heller, da .... :cool:

Men for en ikke-teknisk: Hva er da poenget med at DY har GLS hvis de ikke kan bruke dem på de plassene de blir installert? Eller er det kompatiblelt med det SAS tester ut?

Her brygger det nok opp til en veldig begreps/navnforvirring kan de virke som :) Jeg kjenner heller ikke alle detaljer, men at DY har GLS i sine nye 800-maskiner, betyr ikke at det vil fungere med SCAT-1. SCAT-1 er noe ganske annet, selv om approachene kalles GLS.

Fant en uttalelse på airliners.net om kanskje kan oppklare noe:
"So if your 737-800 has GLS, then theoretically it is capable of using the RNAV(GPS) approach plates flying to LPV or LNAV/VNAV minimums instead of using an ILS approach. There's a whole bunch of other requirements before it can be used on the line, like developing company procedures and training, the FAA has to approve the company to use it, etc."
(Ref: http://www.airliners.net/aviation-forums/tech_ops/read.main/117965/)

Ellers kan det være greit å lese følgende artikkel om Widerøe og SCAT-1 som stod på trykk i Flight International for en tid tilbake: http://www.flightglobal.com/article...ds-first-approved-precision-gps-approach.html

Kan vi trekke konklusjonen at alle GPS-baserte innflygingssystemer, det være seg LPV, LNAV/VNAV, GPS-overlay, LAAS eller SCAT-1, kan alle legges under samme kategori...nemlig GLS (GPS Landing system) ??

Sikkert greit nok - men hvis SAS og DY har forskjellige systemer og SAS' blir sertifisert - hva skal til at for at DY også skal kunne bruke GLS? Vil de måtte starte på scratch med sin variant?

Ja, dette er forvirrende ..... :72:

Ja, dette er forvirrende ..... :72:
Har søkt litt rundt for å prøve å bli litt klok på dette, å kan ikke si meg mer enig!

Når det gjelder SCAT-I så ser det ut til at den kun er sertifisert for bruk i DHC8 og KingAir 200.

SCAT og WAAS er to av samme lest så vidt jeg kan lese meg til, vi kjører på WAAS korrigerte GPS systemer i helikopterne her i Florida. SCAT kjører på LAAS (Local Area Augmentation System) eller GBAS (Ground Based Augmentation) om man vil og krever RAIM 6 GPS-satelitter og bakkestasjon i nærheten av flyplassen du skal lande på, denne korrigerer for lokal "unøyaktighet" via VHF.
Dette er en bakkeinstallasjon som er MYE billigere å drifte enn LLZ og GS og må vel regnes for fremtiden. Systemet krever heller ikke line-of-sight og kan tilpasses i hver en fjord som har RAIM-støtte (altså 6 sats). Problemet er at SCAT eller LAAS må kommunisere med doble receivere ombord og være oppkoblet FMS. Dette skjer ikke over natten hos "alle" og er en stor investering selskapene må ta. Mener å ha lest at LAAS når det er gjennomtestet skal kunne kjøres helt til CATIII, correct me if I'm wrong!

Når det gjelder SCAT-1 i Norge så kan jeg tenke meg at disse blir plassert på steder hvor man må kunne holde lav nok fart i svinger, slik at man ikke "sklir" ut og havner i "non-protective areas" og støter på granitten. Det er sikkert prosedyrer som ikke passer en 737-800, samtidig er det såpass nytt system at kostnadene som tas bare forsvares med typer som Dash-8 og KingAir 200 foreløpig. Men her er jeg på glatta igjen, damn!

Back