Widerøe kan få jetfly

Re: Widerøe velger jet?

Qlt...Håper det kommer...
Noen som vet hvilket fransk og nederlansk selskap som er leid inn her??
 
Re: Widerøe velger jet?

Vil det være veldig lurt av noen som helst operatør å kun ha 3-4 maskiner , er vel ingen "commonality" med -100/-300 Dash , nei dette tror jeg ikke noe på om da ikke WF får lov til å bli RJ operatør for hele SAS
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Jeg tror endel kriterier må være på plass for at WF skal tjene på å ha jet, bla:

- Westlink-produksjonen må overføres til WF.
- WF må stå fritt til å eksperimentere med nye direkteruter fra de største
norske byene.
- Jet-produksjonen må bli såpass stor at det lønner seg. Kun 3-4 fly blir nok
aldri lønnsomt.

Og pr. i dag oppfylles ingen av disse kriteriene, og ikke ser det ut som de vil oppfylles i nærmeste fremtid heller.
Nei, vi får holde oss til Q400.
 
Re: Widerøe kan få jetfly

NRK skriver vel omtrent det samme som andre medier gjorde for 2 uker siden. Velkommen etter. Og artikkelen skriver at propell og "Q400NG" også vurderes, på samme måte som CRJ900 vurdere. Så at de vektlegger jetfly fremfor propell baserer seg vel på at folk normalt sett ser på propell som gammeldags, og jetfly som moderne. Selv om det ikke er realiteten.

Og når Kongsteien snakker om at de skal ha eget materiell på plass i april 2008, så er det med "nye" Q300 og muligens da også "Q400NG" dersom det er det som blir resultatet av forhandlingene med Bombardier. Tidligste mulige leveranse av CRJ900 til WF/SAS DK kan ikke skje før et stykke ut i 2009.
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Jeg tror endel kriterier må være på plass for at WF skal tjene på å ha jet, bla:

- Westlink-produksjonen må overføres til WF.
- WF må stå fritt til å eksperimentere med nye direkteruter fra de største
norske byene.
- Jet-produksjonen må bli såpass stor at det lønner seg. Kun 3-4 fly blir nok
aldri lønnsomt.

Og pr. i dag oppfylles ingen av disse kriteriene, og ikke ser det ut som de vil oppfylles i nærmeste fremtid heller.
Nei, vi får holde oss til Q400.

Vestlandsproduksjonen som flys med F50 har ingen ting med jet eller ikke jet for WF å gjøre. Leggene er for korte og har for lite passasjergrunnlag til å kunne gi noen større gevinst med en jetmaskin enn F50.

Om man snakker regionaljet for SAS-gruppen i Norge, blir dette med en helt annen rutestruktur enn den vi ser i dag.

For øvrig står (eller stod...) NOR i NORlink for NORway, slik EUROlink stod for EUROpa og SWElink stod for SWEden.

Siden vestlandet er fremdeles i NORway (og ikke WESTway...), finnes (eller fantes...) det aldri noe som het WESTlink. Men NORlink. Og NORlink flyttet produksjonen fra nordnorge til vestlandet.

Sånn for historikkens skyld... :)
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Vestlandsproduksjonen som flys med F50 har ingen ting med jet eller ikke jet for WF å gjøre. Leggene er for korte og har for lite passasjergrunnlag til å kunne gi noen større gevinst med en jetmaskin enn F50.

Helt klart! Var ikke det jeg tenkte på. Men det ville vært et ledd i en større ekspansjon for WF. Skal WF omtrentlig beholde sin størrelse i dag og i tillegg fly jet, så blir det meningsløst. Hadde vi fått vestlandsproduksjonen til SAS så hadde det kanskje åpnet seg nye dører for f.eks direkteruter til Europa.
WF har sett på jetproduksjon i dagens rutenett og konkludert med at det kun er én rute som ville lønnet seg, nemlig TRD-CPH. Da skjønner jeg ikke hva vi skal med CRJ.
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Nei, det er akkurat det. Om WF skulle få CRJ ville det være for å bygge opp en konkurrent til SAS Norge. I Norge. Made by SAS.

Selv om RJ'er har visse begrensinger i forhold til for eksempel (men ikke helt tilfeldig...) 737-serien er det ikke tvil om at SAS med en SAS-eid RJ-operatør i Norge ville tråkke grundig rundt i det markedet SAS Norge allerede betjener.

Skal man bruke RJ til å komplettere og optimalisere rutenettet som SAS-gruppen betjener og tilbyr passasjerene i Norge, må det skje med god og smidig samordning og samhandling både på det strategiske plan og ved dag-til-dag operasjoner mellom RJ og 737. Det nåværende samarbeidet mellom SAS Norge og WF er ikke i nærheten av å kunne ivareta dette.

RJ til WF vil kun bidra til å skape intern konkurranse mellom SAS Norge og WF, uten at man klarer å oppnå annet enn å stjele passasjerer fra hverandre og uten at man klarer å utnytte det potensialet en RJ-flåte ville kunne ha for SAS-gruppen i Norge.
 
Re: Widerøe kan få jetfly

det aldri noe som het WESTlink. Men NORlink. Og NORlink flyttet produksjonen fra nordnorge til vestlandet.

Jeg skal ikke nekte for det du sier, men alle kalte det Westlink den operasjonen som man tok over på vegne av BU fra DY i 2003.
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Blue1 fikk SAS farger. Md-90'er ble sent til datterselskaper. Baltic og Estonian opererer ruter som SAS gjerne kunne betjent selv. Og nå skal de i tillegg miste produksjon i Norge til en CRJ-opererende WF?

Med CRJ i WF farger, står døra vidt åpen for å overta samtlig marginale ruter som idag flyd med halvfulle 737...... noe NSF er godt klar over. Broene til Bergen, Stavanger og Trondhjem mellom 0900 og 1600 hadde vært perkeft for en liten flåte med CRJ.... ikke minst for å møte konkurransen fra Kjos & co. Det samme gjelder trafikken langs kysten og Trondhjem - Bodø - Tromsø. Det mer fornuftig det virker å la WF fly CRJ, desto større trussel utgjør dette for NSF. Og det kommer aldri til å skje..... jeg tror de heller går ned med skipet enn å ta (nok) en kuk i ræva i denne konflikten.

Det kan ikke bli noe annet enn Q4NG på WF. Vi kommer til å se en massiv mediakampanje rundt "NG" biten, og deretter er WF tilbake til status-quo med ett par ekstra Q4. SAS erstatter sine Q4 med CRJ, og livet fortsetter som normalt....
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Jeg vet ikke hvem "alle" er, men ingen av de som jobbet i Norlink eller som flyr vestlandsproduksjonen pr. i dag har noen sinne kalt det Westlink.

Det har aldri skjedd hverken noe offisielt eller uoffisielt navnebytte da produksjonen flyttet fra nordnorge til vestlandet og navnet "Westlink" forekommer ikke i noen som helst offisiell dokumentasjon i SAS-systemet.

Dette "just for the record". Men kjært barn har mange navn, så man må selvfølgelig kunne bruke det navnet man vil!
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Jeg vet ikke hvem "alle" er, men ingen av de som jobbet i Norlink eller som flyr vestlandsproduksjonen pr. i dag har noen sinne kalt det Westlink.

Det har aldri skjedd hverken noe offisielt eller uoffisielt navnebytte da produksjonen flyttet fra nordnorge til vestlandet og navnet "Westlink" forekommer ikke i noen som helst offisiell dokumentasjon i SAS-systemet.

Dette "just for the record". Men kjært barn har mange navn, så man må selvfølgelig kunne bruke det navnet man vil!

Joda Nick, Westlink finnes i SAS-systemet. Det var arbeidsnavnet internt i Widerøe da planleggingen for å overta denne produksjonen gikk for fullt:)
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Den der må du utdype litt du....Hva i alle skal SK Flygerforening kunne ha å si av betydning i denne saken? Og hvilke kameler mener du er svelget de siste årene?

Ja, det skjønte ikke jeg heller..........
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Blue1 fikk SAS farger. Md-90'er ble sent til datterselskaper. Baltic og Estonian opererer ruter som SAS gjerne kunne betjent selv. Og nå skal de i tillegg miste produksjon i Norge til en CRJ-opererende WF?

"De" er jo fortsatt SAS-konsernet. Så "de" mister jo produksjon til seg selv. Det samme vil jo gjelde Widerøe.
 
Re: Widerøe kan få jetfly

I denne sammenheng er de NSF.

De mister produksjon til WF, de får overtalligheten, og de må starte på nytt. Selv om overtallighet ikke blir reelt, vil mangel på ekspansjon i SAS Norge som en konsekvens av ekspansjon i WF medøre reele konsekvenser for de som allerede har sittet 18 år i høyresetet.

ref kameler. SAS konsernet har ekspandert i sin helhet. Men... denne ekspansjonen har ikke skjedd hos SAS Airline, den har skjedd hos de nye søsterselskapene. Og det er verdt å huske, selv om mange velger å ignore det, at dette var oppkjøp av selskaper, betalt med de midlene pilotene i SAS Airline genererte før konsernet ble slik det er i dag. Det eneste selskapet som har permitert piloter er SAS Airline, selv om konsernet nå har flere ruter og fly en før permiteringene. Mange av de oppsagte sitter nå med lav ansenitet i sine nye søsterselskap og flyr de samme rutene som de for 5 år siden gjorde i Airline. Ekspansjonen og posisjonering av Blue1, Estonian, Spanair og Baltic er kamelene. Og nå står WF og banker på døren.


WF med CRJ er spikeren i kista for NSF. Og det kommer ikke til å skje.
 
Last edited:
Re: Widerøe kan få jetfly

Joda Nick, Westlink finnes i SAS-systemet. Det var arbeidsnavnet internt i Widerøe da planleggingen for å overta denne produksjonen gikk for fullt:)

Det vet jeg. Men navn som WFF og Widerøe har valgt bruke i interne arbeidsdokumenter har neppe noen bæring på hva en produksjon i SAS Norge heter og ikke... :)
 
Back
Top