Widerøe kan få jetfly

Re: Widerøe kan få jetfly

Det er tydelig at det lekker fra forhandlingene med Bombardier. Både SAS og Widerøe har behov for å presentere positive nyheter så det er nok noe bevisst det som gjøres nå .
Interessant å se at det vurderes både CRJ900 og den strekte varianten av Q400 som er på tegnebrettet.
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Hurra!! Håper dette virkelig blir noe av.. Lei av alle disse stygge fæle propellflya..
CRJ 900 er ett lekkert fly !
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Dash 8 er jo gøy. Det er liksom litt av skjarmen at det skal riste og sprake litt. Ingenting er som en approach til en kort asfaltflekk på helgeland. Man må nesten regne med at det ryker et understell i ny og ne :-)
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Det blir Q400, ikke noe CRJ. Vedder 100-lapp! Og da snakker vi ikke om en Q400XL, men dagens Q400.

Hovedpoenget med å velge Q400 er at man kan være igang igjen med å tjene penger allerede i feb/mars/april. Dersom det blir CRJ900 er det ingen ledige leveranser før et godt stykke ut i 2009, og det er ikke holdtbart for WF slik situasjonen er i dag. Og en ny forlenget XL-utgave av Q400, som fortsatt bare er på tegnebrettet, kommer til å ta enda lengre tid.

Så det eneste aktuelle valget for WF er Q400, selv om CRJ er en veldig fin maskin :)
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Det blir Q400, ikke noe CRJ. Vedder 100-lapp! Og da snakker vi ikke om en Q400XL, men dagens Q400.

Det veddemålet tør jeg stille meg bak også...

Det kommer til å være snøballkrig i helvete før man ser en CRJ 900 i Widerøes eie, og skal man vente på en ny Q400 Mk.II så kommer man nok til å sulte ihjel i mellomtiden...
 
Re: Widerøe kan få jetfly

TCAS og Kenneth, jeg hiver en lapp i potten jeg og høyner 100.
 
Re: Widerøe kan få jetfly

skal jeg være litt slem med mine gamle WF-kolleger Olebno og KGS, så tror jeg dere tar feil. Q400 kommer IKKE tilbake i WF-farger, og jets blir det heller ikke. WF får flere Q300, overtar med tid og stunde F50-operasjonene til SAS, mens SAS flyr Q400-rutene med CRJ, dvs exit WF fra TRD-CPH, ABZ og muligens deler av priduksjonen på TRF. Omrokkering av rutesystemet er long over-due.
 
Re: Widerøe kan få jetfly

CK gode venn, you are indeed miles off target. Det stemmer at vi har sagt at 3-4 -300 skal inn, men ingen kontrakt er signert. Klokken 0828 den 18dec kom det beskjed fra .............. Mere sier ikke jeg på nuværende tidspunkt.:cool:
 
Re: Widerøe kan få jetfly

CK gode venn, you are indeed miles off target. Det stemmer at vi har sagt at 3-4 -300 skal inn, men ingen kontrakt er signert. Klokken 0828 den 18dec kom det beskjed fra .............. Mere sier ikke jeg på nuværende tidspunkt.:cool:

^_^ ;)

E!
 
Re: Widerøe kan få jetfly

skal jeg være litt slem med mine gamle WF-kolleger Olebno og KGS, så tror jeg dere tar feil. Q400 kommer IKKE tilbake i WF-farger, og jets blir det heller ikke. WF får flere Q300, overtar med tid og stunde F50-operasjonene til SAS, mens SAS flyr Q400-rutene med CRJ, dvs exit WF fra TRD-CPH, ABZ og muligens deler av priduksjonen på TRF. Omrokkering av rutesystemet er long over-due.

CK, har du smakt litt for mye på jule-aquevitten, eller har du bare mistet grep om hva som foregår i luftfarten? :)

På styremøtet på mandag så var det 3 aktuelle alternativer for WF sin del. Det ene alternativet var at WF bare skulle få fortsette med 100/300-operasjoner og da i prinsippet ville stå igjen som et kortbaneselskap. Som du bør ha fått med deg, så var det IKKE dette alternativet som styret falt ned på. Så derfor forhandles det nå med Bombardier om både Q400 og CRJ900 for WF sin del, og utfallet er også at WF skal fortsette som i dag i de markedene de allerede opererer i. Styret skal ikke foreta seg flere beslutninger i forhold til flyflåte for WF og erstatningsfly for Q400, så det er kun forhandlingene med Bombardier som bestemmer utfallet.

God bedring :)
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Den dagen WF opererer jet...... da parkeres flyene til SAS.

Den kamelen svelger ikke SAS flygerforening uten en helvetes kamp.....og de har svelgt en del kameler de siste aarene.
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Å innføre Canadair CRJ i WF vil bli omtrent de samme for SAS-pilotene som om SAS-styret hadde besluttet å overføre SAS Norge sine 737-600 til WF.

Men SAS-styret har jo allerede vist at de har en total mangel på gangsyn, så det bør vel ikke forundre noen hvis de braser inn i nye konflikter med sine ansattgrupper som en desorientert ku i en glassbutikk.
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Å innføre Canadair CRJ i WF vil bli omtrent de samme for SAS-pilotene som om SAS-styret hadde besluttet å overføre SAS Norge sine 737-600 til WF.

Jeg har egentlig aldri skjønt hva som er problematisk dersom WF får seg noen jetfly. Er det internkonkurranse i konsernet man er redd for, og at det blir ekspansjon i et marked man selv kan tenke seg å fly?

Uansett så blir det jo bare Q400 på WF, så da unngår man i hvert fall konflikter :)
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Hadde ikke SAS pilotene raslet med sablene allerede hvis de hadde så mye i mot at WF skulle operere CRJ?
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Hadde ikke SAS pilotene raslet med sablene allerede hvis de hadde så mye i mot at WF skulle operere CRJ?
Piloterne i et selskab skal da vel ikke bestemme hvad ledelsen i et andet selskab foretager sig! Hvis det sker er "ledelsen" i SAS sgu da ikke deres løn værd
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Den dagen WF opererer jet...... da parkeres flyene til SAS.

Den kamelen svelger ikke SAS flygerforening uten en helvetes kamp.....og de har svelgt en del kameler de siste aarene.

Den der må du utdype litt du....Hva i alle skal SK Flygerforening kunne ha å si av betydning i denne saken? Og hvilke kameler mener du er svelget de siste årene?
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Den der må du utdype litt du....Hva i alle skal SK Flygerforening kunne ha å si av betydning i denne saken? Og hvilke kameler mener du er svelget de siste årene?

Dette har jeg lite konkret informasjon om, men man kan jo gjøre seg noen tanker. SK Flygerforening vil muligens ha monopol på jetflygninger, slik at man unngår at SAS-ledelsen vil bruke internkonkurranse for å presse flygerne i SK. Om WF flyr jet så kan ledelsen kanskje bruke dette som et pressmiddel i forhandlinger (..."om ikke dere gjør som vi sier så kan altids WF fly denne ruten...", eller noe slikt). Hvor mye SK Flygerforening har å tape på å la WF fly jet er litt uklart for meg, all den tid det uansett er mangel på piloter (og at dette er en mangel som ikke akkurat ser ut til å bli mindre fremover, om man skal tro det man hører/leser).
 
Re: Widerøe kan få jetfly

Dette kan bli spennende, CRJ flyene er jo ganske så stilig! Hvor langt kan disse flyene egentlig fly?
 
Back
Top