Widerøe «grounded» pga lavtrykk

Re: Widerøe «grounded»

Kan noe forklare det tekniske her?

Trodde det også kunne være problemer med for høyt trykk også?
 
Re: Widerøe «grounded»

Så vidt jeg har skjønt kan man ikke stille inn lavere trykk enn 948hPa i det mekaniske altimeteret til dash 8. Nå er det 944hPa i Bodø f.eks.
 
Re: Widerøe «grounded»

Just nu verkar det vara som lägst i Brønnøysund, Mosjøen, Sandnessjøen och Hemavan, alla rapporterar QNH 943 hPa (!).
 
Re: Widerøe «grounded»

Så vidt jeg har skjønt kan man ikke stille inn lavere trykk enn 948hPa i det mekaniske altimeteret til dash 8. Nå er det 944hPa i Bodø f.eks.



Så det har egentlig ikke noe med performance å gjøre, men at man havner utenfor hvor instrumentene eller det tekniske utstyret kan brukes?
 
Re: Widerøe «grounded»

Så det har egentlig ikke noe med performance å gjøre, men at man havner utenfor hvor instrumentene eller det tekniske utstyret kan brukes?

Ja. Safety first. De kan ta av men vet da ikke hvor høyt oppe i lufta de er...
 
Re: Widerøe «grounded» pga lavtrykk

Lol at Widerøe ikke har tatt kostnaden med å ha operative omregningstabeller
 
Re: Widerøe «grounded» pga lavtrykk

Lol at Widerøe ikke har tatt kostnaden med å ha operative omregningstabeller
Har ingen ting med det å gjøre. Her er du per definisjon utenfor forholdene flyet er sertifisert for å fly i.

Norwegian hadde hatt samme problem om de fortsatt fløy 737-300. Der gikk instrumentene bare ned til 968hPa.


-eggs
 
Re: Widerøe «grounded» pga lavtrykk

Lol at Widerøe ikke har tatt kostnaden med å ha operative omregningstabeller



Det er ikke noe lol med det. I følge selskapet har man ikke opplevd dette på 27 år. Det er mao ikke en dagligdags hendelse.

I tillegg er det litt mer som skal på plass enn å kun utstyre flyene med omregningstabeller. Ikke minst når man flyr non-precision approacher. Det er prosedyrer som skal læres, trenes på og holdes current på et vis.

Mangel på elektronisk glidebane rundt omkring er, vil jeg tro, en av de aller største risikofaktorene rundt dette. Alt for mange steder man er avhengig av barometriske høyder under approach, og det blir risikofylt på en helt annen måte enn ved å kun fly ILS.
 
Re: Widerøe «grounded» pga lavtrykk

Bruker de ikke korreksjon på temperatur? I så fall burde det være en ganske smal sak å kunne fly på ekstreme lavtrykk også. Men, om det er verdt arbeid og kostnad er en annen sak. Kulde kommer man jevnlig borti, men ekstreme lavtrykk er litt mer sjelden.
 
Re: Widerøe «grounded» pga lavtrykk

Bruker de ikke korreksjon på temperatur? I så fall burde det være en ganske smal sak å kunne fly på ekstreme lavtrykk også. Men, om det er verdt arbeid og kostnad er en annen sak. Kulde kommer man jevnlig borti, men ekstreme lavtrykk er litt mer sjelden.



Det kan du godt si, men nå er flybransjen tuftet på å kjøre safe fra første øyeblikk noe inntreffer. Da er det ikke bare å tute og kjøre avgårde når et såpass sjeldent værfenomen oppstår som faktisk de færreste noensinne har vært utsatt for. Det er som sagt krav til dokumentasjon og trening.

Så får man i disse dagene i så fall både korreksjon for temp og trykk samtidig. Hvor den ene er konstant 30 ft per hPa og den andre lineært minkende ved lavere høyder. Det kreves enkelt og greit trening og prosedyrer som man enten har eller ikke har. WF har dette ikke, da det sannsynligvis koster mer enn det smaker.

I tillegg korrigerer forresten de fleste FMSer for temperatur automatisk når man legger inn aktuell temperatur på landingsflyplassen, noe som forenkler den biten dramatisk.

Enkelt forklart: det er ikke noe hokus pokus å få det til, men det kreves mer enn en laminert papirlapp i cockpit for å være oppe og gå.
 
Re: Widerøe «grounded» pga lavtrykk

Kan kun huske dette har skjedd en gang. Da jobbet jeg på FBU. Det kan godt ha vært i 1993, siden 27 år er nevnt.

Da sto det et par utenlandske selskaper (BA og LH?) på fjernparkering og surmulte mens resten fløy. Tror det var 737 på begge.
 
Re: Widerøe «grounded» pga lavtrykk

Det kan jo ha å gjøre med om flyene ikke er sertifisert for å fly utenfor visse grenseverdier. Da blir det fort et juridisk problem og ikke et flyoperativt.

:fly
 
Re: Widerøe «grounded» pga lavtrykk

Det er ikke noe lol med det. I følge selskapet har man ikke opplevd dette på 27 år. Det er mao ikke en dagligdags hendelse.

I tillegg er det litt mer som skal på plass enn å kun utstyre flyene med omregningstabeller. Ikke minst når man flyr non-precision approacher. Det er prosedyrer som skal læres, trenes på og holdes current på et vis.

Mangel på elektronisk glidebane rundt omkring er, vil jeg tro, en av de aller største risikofaktorene rundt dette. Alt for mange steder man er avhengig av barometriske høyder under approach, og det blir risikofylt på en helt annen måte enn ved å kun fly ILS.


Også kjent som risikostyring.

Slik jeg leser det er dette teknisk feil/problemer og således har man krav på kompensasjon ved forsinkelse? Hilsen en som nettopp ankom Båtsfjord fra Alta med buss; 500km/7,5timer [emoji38]
 
Re: Widerøe «grounded» pga lavtrykk

Dash 8-1/2/300 er ikke sertifisert for å fly i under 948 hectopascal. Så det er ikke operatøren som setter grensene, men fabrikant og sertifiseringsmyndigheter.
 
Re: Widerøe «grounded» pga lavtrykk

Men dette blir vel neppe opplyst ved booking av billetter.

Espen
 
Back
Top