Widerøe «grounded» pga lavtrykk

Re: Widerøe «grounded» pga lavtrykk

Men dette blir vel neppe opplyst ved booking av billetter.

Espen

Det blir heller ikke opplyst om at de ikke kan ta av i sidevind over en viss styrke eller om banen er for glatt heller.

En SAS-pilot med 35 års fartstid har publisert et facebookinnlegg der han mener at det kun skulle enkel hoderegning til for at flyene kunne flydd.
Han skriver blant annet:
"– Det man saktens kan spørre seg og vri seg i vånde over, er hvor firkanta og paranoid samfunnet vårt har blitt når et «problem» ikke kan løses med enkel multiplikasjon?, spør han i innlegget sitt."
https://www.nrk.no/nordland/piloter-skjonner-ikke-hvorfor-wideroe-satte-flyene-pa-bakken-1.14897599

Hva mener ekspertisen her inne ?

"Han mener ikke å kritisere pilotene" men det er jo det han impliserer ved å indirekte hinte om at hvis de hadde møtt samme problem med SAS sine B737 så hadde jo alle flydd som før men med litt enkel hoderegning... :rolleyes:

Han har helt rett i at en kan regne ut feilen og så korrigere høydemåleren manuelt, det lærer jo alle potensielle flygere under ATPL teorien selv om den gjennomsnittelige flyger kun viser minimalt med interesse i løpet av det kurset. Ikke noe problem som sådan helt til det skjer noe som ikke skulle skjedd. I denne verden handler jo alt om risiko og hvem som skal ta den risikoen og i et SMS (safety management system) vil dette bevege seg et godt stykke oppover skalaen i potensiell risiko. Hvis noe hadde skjedd som følge av en feilregning så hadde nok pipen fått en helt annen lyd og da kunne jo den samme flygeren med 35 års erfaring i SAS si at det var jo flygernes dumhet da de tok en unødig risiko. De kan ikke vinne uansett hva slags beslutning de tar så da er det til slutt og rest tilbake til en vurdering av risiko vs. sannsynlig belønning.

Verden går framover, bakover og litt til siden og denne gang ble det slik uten at noen vel led noen spesiell nød av den grunn annet enn noen flyginger som ble innstilt. Neste gang noe tilsvarende skjer har verden flyttet på seg igjen og da kan de sikkert klage på noe annet. Sett i sammenheng med det surret som var andre steder i Europa var vel dette en relativt liten driftsforstyrrelse...

Last edited:

En SAS-pilot med 35 års fartstid har publisert et facebookinnlegg der han mener at det kun skulle enkel hoderegning til for at flyene kunne flydd.
Han skriver blant annet:
"– Det man saktens kan spørre seg og vri seg i vånde over, er hvor firkanta og paranoid samfunnet vårt har blitt når et «problem» ikke kan løses med enkel multiplikasjon?, spør han i innlegget sitt."
https://www.nrk.no/nordland/piloter-skjonner-ikke-hvorfor-wideroe-satte-flyene-pa-bakken-1.14897599

Hva mener ekspertisen her inne ?

Bemerker meg at hele Norges Ola Giæver er aktivt ute i original-inlegget til PG Stensvaag og kaster skitt mot Widerøe.

Det er forøvrig en del andre "gjengangere" som også er ute og går i kommentarene. Får inntrykk av at PGS har en viss bias.

https://www.facebook.com/pgstensvaag/posts/10220371852628350

Forøvrig leser jeg at Widerøe nå har - på korrekt måte og ikke på wild wild west måten - fått på plass prosedyrer for lavtrykk. De er nå "forberedt" i følge NRK: https://www.nrk.no/nordland/enormt-...-_-denne-gang-er-wideroe-forberedt-1.14902574

Utdrag:
Nå har selskapet løsningen klar dersom det oppstår et nytt ekstrem-lavtrykk. Løsningen baserer seg i hovedsak på korreksjonstabeller.

– Vi har utarbeidet restriksjoner, beskrivelse av kommunikasjon opp mot lufttrafikktjenesten samt tabeller for korreksjon, sier kommunikasjonsdirektør Silje Brandvoll.

I tillegg har prosessen avdekket at lavt lufttrykk har innvirkning på vertikal navigasjon.

– Enkelte type innflyginger er basert på satellitt som har vertikal glidebaneinformasjon som baserer seg på høydemåleren. Glidebane blir feil dersom ikke riktig referanse er stilt inn på høydemåleren. Av denne grunn er det lagt ned forbud mot å fly visse typer innflyginger som er basert på satellitt i disse situasjonene, ifølge Brandvoll.

Last edited:

EU261 for de flere tusen som ble rammet sist uke da? Plutselig ordnet på 1 uke, virker som ganske rimelige tiltak, som ikke var gjort..

"Du har ikke krav på kompensasjon når årsaken til innstillingen er ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet"

Tja. Tipper de slipper. Siden tilsvarende situasjonen var over 27 år siden. Vanskelig å argumentere for at de burde vært forbedrede på det.

Tja. Tipper de slipper. Siden tilsvarende situasjonen var over 27 år siden. Vanskelig å argumentere for at de burde vært forbedrede på det.
Der er jeg uenig. Er helt enig i avgjørelsen om å sette flyene på bakken i den situasjonen de kom opp i, men det ville vært null problem for Widerøe å flydd med manuell høydekorrigering om det eksisterte prosedyrer på dette. Senest for to år siden publiserte Luftfartstilsynet en AIC på som beskrev hvordan selskaper skulle ivareta operasjoner ved ekstreme QNH-verdier. Der står det blant annet:
Norwegian ANSPs must check their own systems to verify that they are compatible with extreme QNH-values or ensure that they have mitigations in place.

Operators of aircraft with altimeters that have limited QNH-value range are expected to establish procedures and quick reference tables for pilots that compensate for the QNH-values that exceed system limits.

Høydekorreksjon ved QNH-verdier utenom grensene til instrumentene står også beskrevet i Norsk AIP.

At Widerøe ikke følger retningslinjene fra Luftfartstilsynet for å ivareta operasjoner ved slike QNH-verdier - enten av forglemmelse eller bevisst for å spare penger - bør ikke gjøre at dette kan klassifiseres som en ekstraordinær hendelse. Hadde jeg vært berørt hadde jeg sendt inn krav om EU261-kompensasjon, og om så tatt saken til transportklagenemda hvis nødvendig.

Last edited:

At Widerøe ikke følger retningslinjene fra Luftfartstilsynet for å ivareta operasjoner ved slike QNH-verdier - enten av forglemmelse eller bevisst for å spare penger - bør ikke gjøre at dette kan klassifiseres som en ekstraordinær hendelse. Hadde jeg vært berørt hadde jeg sendt inn krav om EU261-kompensasjon, og om så tatt saken til transportklagenemda hvis nødvendig.

Jeg ble utsatt for en slik kansellering i forrige uke. Jeg har nettopp sendt inn et krav nå, skal fortelle hvordan det går.

Har ingen ting med det å gjøre. Her er du per definisjon utenfor forholdene flyet er sertifisert for å fly i.

Norwegian hadde hatt samme problem om de fortsatt fløy 737-300. Der gikk instrumentene bare ned til 968hPa.

-eggs
Jeg har ikke klart å finne hvor det står om dette i sertifiseringen, men mulig du kan peke meg i riktig retning?

Med det lave trykke som var, hvor mye påvirker det ytelsen på flyene? Mange av banene Widerøe flyr på er jo litt korte.
Tenker da på avgangs distanse. Husker ikke helt, men en instruktør fortalte meg at han hadde brukt nesten 2000 meter med en 172 borte i USA. Plassen lå høyt = lavt trykk, men det var sikkert varmt der i tillegg.

Problemet ligger i FMS (UNS 803 - uten SBAS). De kan temperaturkorrigeres under RNP(FMS) approach, men ikke trykkorrigeres. Konsekvensen er at den vil fly nøyaktig 30'/hpa for lavt under FMS-innflygingen. Så kan man regne ut når man treffer fjellknausen.

Man kan kritisere selskapet for å ikke ha forberedt seg på slike ekstreme lavtrykk, men takk og pris at ikke OKG eller andre synsere satt ved roret når beslutningen om å gjennomføre en risikoanalyse ble tatt.

Teknologi endres, og det som var sant for 30 år siden er ikke nødvendigvis riktig idag. Som dette eksempelet klart viser.

Last edited:

Med det lave trykke som var, hvor mye påvirker det ytelsen på flyene? Mange av banene Widerøe flyr på er jo litt korte.

Det vil merkes litt, men det er uansett ikke snakk om noen voldsom høyde. Hvis vi tar 944 hPa som eksempel vil det tilsvare knapt 2000' ift. standardtrykk 1013. Nå var temperaturen neppe noe over 15 grader, så det vil virke positivt inn. Hvis du har en plass som ligger høyt og har trykkhøyde 5-6000' eller mere og en varm dag med 30 grader vil du fort ha en tetthetshøyde som nærmer seg maks av hva en C172 klarer med litt last.

Back