Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Gratulerer til WF! Dette tror jeg blir bra...:)

Hva skjer med Q400 maskinene? Blir de faset ut? -Eller erstatter de Q300?
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Spent på hvordan WF har tenkt å gjøre det med piloter...

Oppgradere egne som i dag flyr på Dash, eller ta inn nye direkte på Embraer? Eller kanskje "vikarer" gjennom OSM? :drunk:

Det är givetvis inte tal om annat än egna fastanställda piloter med kollektivavtal!
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Gratulerer til WF! Dette tror jeg blir bra...:)

Hva skjer med Q400 maskinene? Blir de faset ut? -Eller erstatter de Q300?

Fotseter nok å fly Q300/400 i mange år fremover, men det er sikkert Q400, jetflyene vil overta for en gang i framtiden(?). Q300 er for Widerøe viktig å ha da, de kan lande på SSJ, BNN, FRO for eksempel, noe som gjør at de kan ta over 20 passasjeren mer en -100/-200 kan... Har kan ikke E1xx-E2 lande.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Hva skjer med Q400 maskinene? Blir de faset ut? -Eller erstatter de Q300?

Nei, Q400 trenger omtrent samme banelengder som en 737, så den kan ikke brukes på de mindre flyplassene. Tilsvarende kan ikke -300 erstatte -100/-200 pga at -300 ikke kan brukes på de korteste rullebanene. Det er heller ingen fullgod erstatter for noen av DHC-8 modellene på markedet i dag, så WF og andre begynner å slite med å finne en verdig arvtager.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Fotseter nok å fly Q300/400 i mange år fremover, men det er sikkert Q400, jetflyene vil overta for en gang i framtiden(?). Q300 er for Widerøe viktig å ha da, de kan lande på SSJ, BNN, FRO for eksempel, noe som gjør at de kan ta over 20 passasjeren mer en -100/-200 kan... Har kan ikke E1xx-E2 lande.

Er bare 11 seter forskjell på 100 vs 300 (39/50)
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Prøvde å Google field performance på E2 uten å komme noen vei. Er det noen som vet om den kan brukes fornuftig (pax/fuel/cargo/rekkevidde) på de "lange" kortbaneplassene; Stord, Florø*, Brønnøysund og Sandnessjøen eller må den ha minst 16-1800 meter som Q400?

Edit: Glem Florø, der er det max 28 meter vingespenn.

Meget gode spm. Spent å lese svarene dersom noen har de.

Gratulerer til WF som vil kunne utvide sin rute nett og evt selge sin ekstra kapasitet til SK for tyne ruter. Tipper på HAU, TRF og KRS er gode kandidater for å se på disse flyene ofte. Er dog noe skuffet at CS ikke ble valgt. Ble meget imponert av flyet når jeg flydde den i Desember. Trip report kommer på FT snart.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Med 195 E-2 kann du beregne med 1600 m om du skal fly en drøy time med full kabin. Om de velger noen 190 også kan du komme ned mot 1400 m ifølge Embraer.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Dagens E190 er jo også sertifisert for LCY, i motsetning til E175 (for slapp) og E195 (for tung). Nå blir riktignok E2 noe tyngre, blant annet pga økt motorvekt, men samtidig får den også mer skyvekraft, så E190-E2 blir jo ikke noen slappfisk og blir vel også godkjent for LCY med deres 1500m bane og steep decent (og climb?). Dessuten er det jo ingen norske innenriks ruter (kanskje annet enn OSL-LYR pga diversion fuel?) at en E190-E2 skal måtte fylle tankene så mye at den er i nærheten av MTOW slik jeg tolker dataene
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Att de tørr... De har ingen erfaring med jetfly og ingen back-up fly og opererer en minimal flåte. Her ligger det virkelig ann til å bli Norwegian Longhaul oppstartsproblemer i reprise.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Att de tørr... De har ingen erfaring med jetfly og ingen back-up fly og opererer en minimal flåte. Her ligger det virkelig ann til å bli Norwegian Longhaul oppstartsproblemer i reprise.

Hvorfor det?
WF har en meget kompetent driftsorganisasjon og det er ingen grunn til å mene at dette ikke skal gå bra.

Det er forskjell på transatlantisk virksomhet og rutedrift Torp-Bergen.
I en startfase vil WF i den grad være "hands-on" på operasjonen og ingen behøver å overnatte ufrivillig , to-tre dager i Bergen, om du forstår hva jeg mener.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Man vil nok operere på eksisterende rutrenett i starten, og det vil være 'lett' å bytte med en Dash hvis det oppstår problemer. Det er stor forskjell på å integrere en ny maskin inn i et rutenett hvor man allerede har alternativer fremfor et rutenett man ikke har erfaring fra.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Man vil nok operere på eksisterende rutrenett i starten, og det vil være 'lett' å bytte med en Dash hvis det oppstår problemer. Det er stor forskjell på å integrere en ny maskin inn i et rutenett hvor man allerede har alternativer fremfor et rutenett man ikke har erfaring fra.
MOW - fast i Bæææææærgen ja, det hadde vore fin overskrift. :stir:

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Og så skal man vel ikke nødvendigvis forvente samme driftsutfordringer med en oppdatert maskin som E2 er sammenliknet med en fullstendig ny variant som B787 var.
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2

Att de tørr... De har ingen erfaring med jetfly og ingen back-up fly og opererer en minimal flåte. Her ligger det virkelig ann til å bli Norwegian Longhaul oppstartsproblemer i reprise.

http://www.ch-aviation.com/portal/news/53347-norways-wideroe-named-e190-e2s-launch-operator
Wideroe (WF, Bodø) has confirmed it will be the EMB-190-E2 jet's launch operator with delivery of its maiden aircraft of the type scheduled for the first half of 2018.
 
Last edited by a moderator:
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Pressemelding fra Embraer, som slett ikke er redd for å smiske ;)

“The market is keen to know the identity of the E190-E2 launch operator, and we’re pleased to end that suspense on this Valentine's Day - Widerøe is the ‘perfect match’. The airline has a special place in our hearts; Widerøe are proven pioneers in their field who have achieved major success and still remain hugely ambitious, similar in many ways to the path taken by Embraer”

http://www.embraer.com/Norways-Widerøe-to-be-the-E190-E2-Launch-Operator
 
Re: Widerøe bestiller Embraer E190-E2 - (Launch Customer)

Når WF først starter samarbeid med Brasilianerne, så har jo de masse småjeter i porteføljen, hvis de ser at jet er gunstig også i mindre maskiner.
 
Back
Top