Widerøe åpner Kristiansund - Trondheim

Re: Widerøe åpner Kristiansund - Trondheim

Der kom den:D Det lå i kortene at denne ruten kom, selv om skeptikerne er mange her inne på forumet, så tror jeg dette blir en suksess. Blir spennende og følge denne. Det står ingenting om hvilket materiell som skal brukes men når jeg ser avgangstidene for ruten som starter i TRD vil jeg tro det er en 100 serie som kommer ned fra Helgeland på morgenen.

Last edited:

Herlig! :D
Har ventet lenge på denne ruta, og jeg kommer til å bli flittig bruker av den.
Da slipper jeg via OSL hele tiden ;)

Dette er flott, Widerøe!

Har også troa på dette, og det å starte opp med to daglige står det respekt av!

Det går allerede i dag opptil tre charterflygninger daglig mellom KSU og TRD. Dette med mindre fly, (J31) men disse er jo kun forbeholdt Statoil-folk. Nå når ruta blir åpnet for oss vanlige dødelige har du jo plutselig en mye større kundemasse å ta av :) Rutetidene er dessuten skamgode :up:

Mest fordi no har wf materiellet til å starte opp denne ruta. No er det utruleg viktig at KSU med omland nyttar seg av denne ruta, så den vert oppretthalden, og ikkje lagt ned att!

Med nye ruter og overtakelsen av "Vestlink" - hvor henter Widerøe den ekstra kapasiteten fra? Har det vært mye dødtid for flyene i sør, slik at de får være mer i lufta nå - eller skal det hentes flere maskiner?

Med nye ruter og overtakelsen av "Vestlink" - hvor henter Widerøe den ekstra kapasiteten fra? Har det vært mye dødtid for flyene i sør, slik at de får være mer i lufta nå - eller skal det hentes flere maskiner?

Dette er jo langt frem i tid, så de har god tid til å hente inn eventuell ekstrakapasitet. De får jo noen nye -100 for tiden i forbindelse med "E-check" og utvidet levetid på nåværende materiell uten at jeg vet hvor mange.

Vi har en stund hatt en del ledig kapasitet på Q400 og -300 i sør, så det meste er bare bedre utnyttelse. Og da med litt stokking får man til litt ekstra produksjon.

Kapasiteten kommer vel kanskje fra BNN-OSL, som går over til -300?

Spennende satsing av Widerøe. Det virker som selskapet prøver å spise seg inn på et marked dominert av oljechartere. Både KSU-TRD og BNN-OSL har mye trafikk av et herværende oljeselskap. Jeg vil tippe at 100-maskina har base i Bodø, og at den gjør ei ekstra flygning til Kristiansund når den likevel har ventetid i Trondheim mellom noen av Helgelandsrutene.

Kan denne satsningen til Widerøe bety begynnelsen på slutten på Krohn Air?

Kan denne satsningen til Widerøe bety begynnelsen på slutten på Krohn Air?

Spørs nå..
Er jo ruter til TRD fra AES, MOL og KSU, så begynner vel kanskje å bli litt mye?

Tror også mange fra MOL kommer til å kjøre til KSU og fly derifra ettersom det kommer til å bli billigere å fly fra KSU med Widerøe i forhold til Krohn Air sine overprisede billetter...

Her ser vi en av effektivitetsgevinstene ved å overlate Vestlands-produksjonen til SAS til WF. WF får en større flåte å leke med, og det skapes nye muligheter for å sette sammen et trafikkprogram som åpner for nye ruter, som ellers ikke ville vært liv laga. Det ligger nok en del business-cases i skuffen hos WF som først har blitt aktuelle med "Vestlink". Hvem vet hva annet som ligger der....

Ruten Ksu-Trd vil gå bra, men med hovedsak for reisende som skal videre med fly fra Trd. Vil nk neppe tro at nordmøringene vil benytte ruten pga shopping i Trd, da hurtigbåtforbindelsen mellom byene vil gi et bedre reisetilbud for de som skal fra sentrum til sentrum.

Tror også mange fra MOL kommer til å kjøre til KSU og fly derifra ettersom det kommer til å bli billigere å fly fra KSU med Widerøe i forhold til Krohn Air sine overprisede billetter...

Den nye ruta mellom KSU og TRD kommer til å spise langt mer av KSU-OSL med SAS enn MOL-TRD med Krohn Air. Som det skrives her er det mange reisende som ikke har TRD som endestopp, men som skal videre nordover som kommer til å benytte seg av denne ruta. De reiser pr i dag KSU-OSL med SAS før ferden går videre nordover.

De som benytter Krohn Air i dag gjør det fordi Krohn Air har meget gode rutetider og det er passasjerer som i all hovedsak har TRD som endestopp. De vil ikke kjøre bil fra Molde til KSU for å spare en 2-300 kroner. Det koster tross alt 150 kroner i bompenger og en 100 lapp ekstra i drivstoff å komme seg til KSU fra Molde.

Jeg tror ikke den nye ruten spiser noe av ruten Ksu-Osl, de som har måtte reise til Trd fra Ksu tidligere har nok brukt buss, eller hurtigbåt. Skulle man reise fra Ksu-Osl-Trd hadde man ville brukt så lang tid at man neten kunnet syklet raskere. Det er vel derfor de fleste oljeselskapene har satt opp charter flere ganger i uken på denne ruten. Det var nok også et fåtall som fløy fra Molde til trondheim tidligere også, men tror mange har brukt bil eller buss også.

De daglige oljecharterne vil jo forsvinne, og det i seg selv legger et godt grunnlag for ruten. Tror nok Statoil har vært med i en dialog med selskapet som planleggerne i WF har lagt stor vekt på. Oljen har skapt et marked også for KSU-Helgelandskysten som disse avgangene vil dekke.

KSU fremstår etterhvert som en viktig WF destinasjon, noe som vil gi grunnlag for ytterligere vekst. Vi venter bla. på SVG slynge nr. 2. Denne er det jo helt åpenbart behov for.

For å være helt ærlig, så har det ikke gjort meg noe å fått WF inn på KSU-OSL også. La gå at det har blitt mindre flytyper og 10-15 min. lengre flytid, men på slik korte strekk, mener jeg personlig at frekvens er mye mye viktigere.

Jeg oppfatter også en skikkelig godwill mot WF i Kristiansund om dagen... Slikt er med å skape lojalitet som kan være verdifull for selskapet.

Last edited:
Back