Widerøe åpner Kristiansund - Trondheim

Re: Widerøe åpner Kristiansund - Trondheim

I følge pressemeldinga til WF som det refereres til tidligere i tråden skulle billetter på denne ruta være lagt ut i juli. Prøver å søke på KSU-TRD andre uka i mars 2011, men får ingen treff med WF (verken billige eller dyre billetter), kun med SK via OSL. Noen som vet noe om dette?

Prøv noe senere i mars

Bodø/Oslo 8. juli 2010) Widerøe har gleden av å utvide tilbudet ved Kristiansund med nye direkteruter til Trondheim 28.mars 2011. Det blir to daglige rundturer mandag-fredag, med utmerkede rutetider for næringslivet.

17:57 Kristiansund (KSU) Widerøe (WF)
18:35 Trondheim (TRD) 0t:38 0 stopp info

08:47 Kristiansund (KSU) Widerøe (WF)
09:25 Trondheim (TRD) 0t:38 0 stopp info

Last edited:

Nå ser det ut som oppstart av ruta er flyttet litt frem. Oppstart allerede 3. januar.

http://www.wideroe.no/ny_rute/trdksu

Fra 3.januar 2011 flyr vi direkte mellom Kristiansund og Trondheim. Vi begynner med en rundtur på ettermiddagen og fra april flyr vi også en rundtur på morgenen, slik at det blir to daglige rundturer mandag-fredag.

Rutetidene blir som følger:
Trondheim-Kristiansund avgang kl 0750 (fra 28.3.2011) og kl 1705 (fra 3.1.2011)
Kristiansund-Trondheim avgang kl 0842 (fra 28.3.2011) og kl 1757 (fra 3.1.2011)

Som utflyttet Kristiansunder synes jeg det er gledelig nyheter at trafikken på Kvernberget ekspanderer. Det at KSU har opplevd ganske en ganske hyggelig vekst de siste 2-3 årene og fått en litt større plass på kartet gjør jo litt godt for oss Nordmøringer som har vært vant med å leve litt i skyggen av Romsdalen og Sunnmøre.

Den nye ruta mellom KSU og TRD kommer til å spise langt mer av KSU-OSL med SAS enn MOL-TRD med Krohn Air. Som det skrives her er det mange reisende som ikke har TRD som endestopp, men som skal videre nordover som kommer til å benytte seg av denne ruta. De reiser pr i dag KSU-OSL med SAS før ferden går videre nordover.

De som benytter Krohn Air i dag gjør det fordi Krohn Air har meget gode rutetider og det er passasjerer som i all hovedsak har TRD som endestopp. De vil ikke kjøre bil fra Molde til KSU for å spare en 2-300 kroner. Det koster tross alt 150 kroner i bompenger og en 100 lapp ekstra i drivstoff å komme seg til KSU fra Molde.

Ehem.... 105 kroner på Krifast, 105 kroner på Halsa-Kanestraum, 20+20 kroner på Orkanger og Øysand, 10 kroner på Klett og 5 kroner på Kroppanbrua.....
265 kroner får jeg det til å bli mellom Kristiansund og Trondheim for å kjøre bil. Da kommer bensin, forsikring, etc. i tillegg
Trondheim-Kristiansund med hurtigbåt, riktignok sentrum til sentrum, koster 525,- for enkeltbillett
Alle disse rådyre bompengene og høye hurtigbåtpriser borger for et godt flymarked både fra KSU og MOL til TRD! :-)

Jeg er av den klare formening at en viktig suksessfaktor for denne ruten er korrespondanse med SAS sine Nordnorgeruter til og fra Værnes. Jeg pendler ukentlig til/fra landsdelen, men med de skisserte rutetidene, kan jeg ikke bruke dette tilbudet, og må derfor fortsette å fly via OSL.
Hadde rutene blitt satt opp slik at man rekker 0900 flyet til BOO og TOS, og at kveldsavgangen korresponderte med 1840-ankomsten fra TOS og BOO, tror jeg ruten hadde fått bedre forutsetninger enn med de eksisterende rutetidene.
Men det ville vel ta passasjerer fra "Storebror" sin KSU-OSL-rute og det er de vel ikke interessert i.

Jeg er av den klare formening at en viktig suksessfaktor for denne ruten er korrespondanse med SAS sine Nordnorgeruter til og fra Værnes. Jeg pendler ukentlig til/fra landsdelen, men med de skisserte rutetidene, kan jeg ikke bruke dette tilbudet, og må derfor fortsette å fly via OSL.
Hadde rutene blitt satt opp slik at man rekker 0900 flyet til BOO og TOS, og at kveldsavgangen korresponderte med 1840-ankomsten fra TOS og BOO, tror jeg ruten hadde fått bedre forutsetninger enn med de eksisterende rutetidene.
Men det ville vel ta passasjerer fra "Storebror" sin KSU-OSL-rute og det er de vel ikke interessert i.

Problemet er at WF ikke har noen Dash 8 - 100 på "overnatting" i TRD. Flyet kommer inn fra Helgeland på morgenen og da blir avgangen til KSU med retur til TRD i seneste laget for å rekke SK nordover.

Min kjære far ble forresten utskremt for å prøve KSU-TRD her om dagen, og kunne rapportere om god stemning og full kabin. Slikt liker vi, måtte det bare fortsette :) Ellers ser jeg at Krohn Airs MOL-TRD har gått med 19-seters Jetstream i det siste i stedet for Dornieren. Er dette en reaksjon på KSU-ruta, eller bare midlertidig? Iom. at Krohn har lagt ned til BGO og SVG har de jo pr. nu kun bruk for ett fly i rutesammenheng. Betyr dette kanskje at ett av de to de disponerer er på vei ut?

Siterer meg selv fra KSU forumet.
"Testet triple five i går på vei hjem. Stinn gryte, 100% loadfactor på dashn.
Men Krohn til Molde var innstilt, og ett par Moldensere satt ombord og sa at de heller ville blitt igjen i Tr.Heim enn å dra til Kristiansund(fylkesansatte også forresten ;) )

Ontime både ut og inn og en liten sjokolade på cruise.
Alt i alt et veldig bra tilbud som undertegnede kommer til å benytte ofte. "

Flott at ruten har godt belegg, det viser at den er liv laga. Kanskje det blir større materiell etterhvert.

Back