Widerøe åpner Kristiansund - Trondheim

Re: Widerøe åpner Kristiansund - Trondheim

For å være helt ærlig, så har det ikke gjort meg noe å fått WF inn på KSU-OSL også.

KSU som ren WF-destinasjon ville sikkert såret stoltheten til mange i Kristiansund, men jeg har i alle fall ment fra den gangen det var aktuelt at det ville være bra både for flyplassen og byen.

KSU som ren WF-destinasjon ville sikkert såret stoltheten til mange i Kristiansund, men jeg har i alle fall ment fra den gangen det var aktuelt at det ville være bra både for flyplassen og byen.

KSU som ren WF-destinasjon skremmer ikke meg. All den tid det fort kunne gitt høyere frekvenser og flere destinasjoner.

For meg er valget enkelt, jeg ville foretrukket 15 prop. avganger til 5 destinasjoner framfor 5 737 avganger til en HUB for transfer. Iallefall så lenge vi snakker flyvinger på +/- timen.

Prisen er i alle fall god nok til å være konkurransedyktig. Billettprisene til WF skal starte på 395,-, mens hurtigbåten som går Kristiansund - Trondheim koster 525,-. flybuss/taxi, eller bensin og bompenger kommer jo i tillegg til prisen til WF så klart om du skal til midtbyen, og ikke videre fra TRD.

Jeg opprettholder min skepsis, tillater meg å være kledelig overrasket, og undrer litt over hvorfor denne kommer nå og ikke f.eks. for tre år siden.

Det er fordi Lindegaard og SASstyret i sin tid bestemte at all proppflygning i Norge skulle utføres av WF. Derfor har ikke Fokkerproduksjonen til SAS ekspandert noe ut fra det de overtok fra BU/NAS.
Ren politikk.
Det er nok av stasjonssjefer(SAS/BU) i Vestlink nettverket som har revet seg i håret over ruter de har ønsket seg for lenge siden, som nå først kommer med WF overtakelsen.:cool:

Det er fordi Lindegaard og SASstyret i sin tid bestemte at all proppflygning i Norge skulle utføres av WF. Derfor har ikke Fokkerproduksjonen til SAS ekspandert noe ut fra det de overtok fra BU/NAS.

De misforstår totalt. Ingenting har hindret WF i å starte denne ruten for tre år siden.

De misforstår totalt. Ingenting har hindret WF i å starte denne ruten for tre år siden.

Ingen andre enn eieren, SAS, kanskje?

Litt mer logisk å starte denne ruten nå når de får hele "Vestlink" operasjonen forært, noe som har ligget i kortene hele tiden.
Passer litt bedre inn i rutenettet nå, enn for 3 år siden?:cool:

Mye lettere å intergrere en slik rute inn i rutenettet nå. Kall det gjerne 'stordriftsfordel' .. :cool:

Mye lettere å intergrere en slik rute inn i rutenettet nå. Kall det gjerne 'stordriftsfordel' .. :cool:

Jeg ser den ikke. Det er fremdeles SGS som skal handle, antar jeg... Hvor er forskjellen i at det kommer et annet fly innom fra Bergen for å snu?

Jeg ser den ikke. Det er fremdeles SGS som skal handle, antar jeg... Hvor er forskjellen i at det kommer et annet fly innom fra Bergen for å snu?

??? Hvem har snakket om handling? Jeg mener vår (WF'S) flåteutnyttelse .... Når vi har større kapasitet på vestlandet er det lettere å tilpasse trafikkprogrammet og skape større og mer effektiv produksjon.

Den nye ruta mellom KSU og TRD kommer til å spise langt mer av KSU-OSL med SAS enn MOL-TRD med Krohn Air. Som det skrives her er det mange reisende som ikke har TRD som endestopp, men som skal videre nordover som kommer til å benytte seg av denne ruta. De reiser pr i dag KSU-OSL med SAS før ferden går videre nordover.

De som benytter Krohn Air i dag gjør det fordi Krohn Air har meget gode rutetider og det er passasjerer som i all hovedsak har TRD som endestopp. De vil ikke kjøre bil fra Molde til KSU for å spare en 2-300 kroner. Det koster tross alt 150 kroner i bompenger og en 100 lapp ekstra i drivstoff å komme seg til KSU fra Molde.

Nope.
Dere har sagt det selv, kristiansundere kjører over fjellet for å spare 300kr på Osloturen, med å reise med DY.
Så nå sier jeg at moldensere kommer til å reise andre veien for å spare 1255kr(Krohn: 1650. WIF: 395)

See?

Ikke de heller.

Eller kommer det av at distriktsjefet kommer fra Molde, og gjør alt han kan for å stikke kjepper i hjulene som moldensere er kjent som?? Har et bilde som følger under som dere kjører rundt med...Kanskje slutte med en sånn Molde-Kristiansund tråd nå eller??? La passasjerene bestemme. og ikke vissvass hva som er best for deg på hybel eller Heidrun..Ok??

molde_patrulje.jpg

Last edited:

Og da minner vi om ........ :naughty:
Greit nok det så lenge det sklir off topic. Dog, så lenge man her diskuterer den nye ruta til WF mellom KSU og TRD og hvilke pax noen mener den kan generere og hvilke pax noen mener den ikke kan generere så er det i høyeste grad ON topic.

Nope.
Dere har sagt det selv, kristiansundere kjører over fjellet for å spare 300kr på Osloturen, med å reise med DY.
Så nå sier jeg at moldensere kommer til å reise andre veien for å spare 1255kr(Krohn: 1650. WIF: 395)

See?
Ja, jeg ser (leser) det du skriver. Men å sammenligne MOL-OSL med KSU-TRD blir som epler og pærer. Krohn Air har annonsert at de kommer med tilbud til bla studenter og den eldre garde der prisene er betydelig lavere enn i dag.

Avstanden mellom Molde og Trondheim er ikke stor og folket vil ikke ta bilen å kjøre til KSU for å fly til TRD. Med DY til OSL blir saken en annen da det ikke bare er snakk om å fly til Oslo, men også å benytte seg av DYs rutenett fra OSL.

Det siste først: Du har rett i at folk vil benytte DY videre fra OSL, men jeg tror denne ruta også vil være viktig for mange som vil benytte WIF sine avganger nordover fra TRD ;)

Jeg har flere ganger sett på prisene, og har enda tilgode å se noe under 1650kr. To ganger i år har jeg måtte benyttet fly for å komme meg fra Trondheim(passer ikke med båt) en gang til KSU, og en gang måtte jeg til MOL for ett møte på fylkeshuset så radikt som mulig. Det å fly SAS via OSL begge gangene sparte meg for 800kr i forhold til Krohn. Billettene ble bestilt dagen før.

Sorry for å bruke ett slikt utrykk, men moldenserne er så gjerrige av seg, at endel tar bussen/bil over fjellet for å fly til Trondheim, når de skal videre med fly.
De som har TRD som endedest. kommer nok til å bruke buss/bil/(Widerøe)

Nope.

See?

Vel.. andelen billetter til 395 vil i kjent WF stil være svært begrenset, så du vil nok måtte betale opp mot Krohn Air pris her uansett.

Tjaa, ikke når bruker Widerøe. Da ligger det 395 billetter ute nesten hele tiden ;)

??? Hvem har snakket om handling? Jeg mener vår (WF'S) flåteutnyttelse ....

Still no cigar. Her slynger man jo så vidt jeg har fått med meg bare et fly fra Trondheim. Det kunne man enkelt gjort uten at andre fly må slynges fra Bergen og Stavanger av den grunn.

Last edited:

Eller kommer det av at distriktsjefet kommer fra Molde, og gjør alt han kan for å stikke kjepper i hjulene som moldensere er kjent som??

Jeg skal ikke rote meg inn i en debatt om hvem som stikker kjepper i hjulene for hvem, men jeg lar meg forundre over at det virker nærmest gjengs i Kristiansund å tro at en skarve distriktssjef er den som setter opp rutene.

Back