Widebody og narrowbody - litt småprat

Re: Norwegian bestiller 19 B787-9 (Okt 2015)

787 er et langdistansely. Gir ingen mening å bruke en slik på innenriks.
 
Re: Norwegian bestiller 19 B787-9 (Okt 2015)

787 er et langdistansely. Gir ingen mening å bruke en slik på innenriks.

Det burde i alle fall være noen seter med bedre benplass på disse 737-ene. Sikkert moro å fly OSL-DXB med NAS

Forøvrig flyr Emirates Dubai-Kuwait med A380 hvis jeg husker riktig
 
Re: Norwegian bestiller 19 B787-9 (Okt 2015)

Det burde i alle fall være noen seter med bedre benplass på disse 737-ene. Sikkert moro å fly OSL-DXB med NAS



Forøvrig flyr Emirates Dubai-Kuwait med A380 hvis jeg husker riktig


Helt riktig å sammenligne Emirates Dubai - Kuwait og Norwegians OSL-TRD....not.
 
Re: Norwegian bestiller 19 B787-9 (Okt 2015)

Lukter misforståelse av Mows innlegg her kanskje?
De flyr ikke OSL-BGO med 787 på sommeren, men har avganger fra BGO én gang i uka på sommeren (til New York), og avganger fra Oslo hver dag hele året. (fordelt utover diverse i USA samt Bangkok)
 
Re: Norwegian bestiller 19 B787-9 (Okt 2015)

Enig i at det ikke er noen hensikt i å operere langdistansefly på korte innenriksruter. I trafikksterke perioder kan det dog være et poeng. Finnair har i mange år operert widebodyfly/langdistansefly på innenriks rundt f.eks juletider, spesielt til Nord-Finland. I dag opererte de A330-300 HEL-RVN-HEL. De har også operert A350-900 et par tre dager tidligere i desember, men det er muligens relatert mer til introduksjonen av ny flytype.

SAS opererte i sin tid både DC-8 og A300 (ikke utpreget langdistanse kanskje) på Nord-Norge ifm jul og nyttår. For ikke å snakke om Braathens som opererte B767 FBU-TRD/SVG på 80-tallet. Om det siste var vellykket eller ikke kan sikkert diskuteres.

Espen
 
Last edited:
Re: Widebody og narrowbody - litt småprat

Men visst man sier at en trenger større fly mellom TRD-OSL, hva ville da rette typen fly være ? Siden man snakker om at 787 er langdistansefly. Det er vel forsåvidt alle widebody ?
 
Re: Widebody og narrowbody - litt småprat

Vi har jo 321 og 739, men om etterspørselen skulle bli så stor at det ble behov for større fly er det vel ikke usannsynlig at den i første omgang ville blitt møtt med høyere priser fremfor økt tilbud.
 
Re: Widebody og narrowbody - litt småprat

Korte ruter er jo også i stor grad frekvensdrevet. Det er viktigere og tilby 4 avganger på 3 timer enn en avgang med 747.
 
Re: Widebody og narrowbody - litt småprat

Utfordringen er at det er veldig få ruter hvor du vil kunne få en fornuftig utnyttelse av en widebody. Du fyller hva som helst på fredag ettermiddag og søndag kveld, men resten av uka vil det normalt være magert. Dessuten er man sårbar for forsinkelser hvis man legger inn enkelte korte ruter i et langruteprogram. Da er det bedre å løse dette med ekstra frekvenser i peakene og mindre fly.

Å sette inn longhaulfly på korte ruter medfører også ekstra slitasje og vedlikeholdskostnader da disse flyene ikke er bygd for slik bruk.

Det finnes 'spesialversjoner' men selv japanerne har gått ned i størrelse der de tidligere brukte 747 med spesialforsterket understell og skrog.
 
Re: Widebody og narrowbody - litt småprat

Men visst man sier at en trenger større fly mellom TRD-OSL, hva ville da rette typen fly være ? Siden man snakker om at 787 er langdistansefly. Det er vel forsåvidt alle widebody ?

A321 og B757

Ellers fløy vel BA B767 mellom LHR og Glasgow, men virker som om de nå kun flyr A319 på strekket.
 
Re: Widebody og narrowbody - litt småprat

Fortsatt mye 330 og 777 på innenlandsruter i Asia og på korte ruter i Midt-Østen. Fløy Doha - Dubai med 77W for et par uker siden, 45 minutter...
 
Re: Widebody og narrowbody - litt småprat

Thai flyr vel wb på alt som ikke opereres av Smile på innenriks.

Har fløyet både A300, 330 og 747 til Krabi fra Bangkok som tar ca. timen :) Men skjer nok ikke innenriks i Norge. Heller to 737 enn en 787. La oss si at en 787 blir stående på TRD, da begynner klokka å tikke hvis den skal langveis senere på dagen.
 
Re: Widebody og narrowbody - litt småprat

A321 og B757

Ellers fløy vel BA B767 mellom LHR og Glasgow, men virker som om de nå kun flyr A319 på strekket.
De bruker 767 noen dager i vinterprogrammet på LHR-GLA. LHR-EDI har vertfall to daglige 767-rotasjoner året rundt.
 
Re: Widebody og narrowbody - litt småprat

De bruker 767 noen dager i vinterprogrammet på LHR-GLA. LHR-EDI har vertfall to daglige 767-rotasjoner året rundt.
Utfordringene med LHR er nok at de ikke kan gå opp på frekvensen siden det er trangt med slots, da er større fly eneste mulighet.
 
Re: Widebody og narrowbody - litt småprat

Ser at Turkish bruker en del 330 på rutene sine i europa, har vel også vært flere ganger på OSL. Er dette uheldig på noen måte ? Regner med at de gjør dette for at en 321 er for liten
 
Back
Top