Widebody og narrowbody - litt småprat

Re: Widebody og narrowbody - litt småprat

Ser at Turkish bruker en del 330 på rutene sine i europa, har vel også vært flere ganger på OSL. Er dette uheldig på noen måte ? Regner med at de gjør dette for at en 321 er for liten
Tenk pä en a330 som et passasjerfly samt et fraktfly to i ett, akkurat som jeg har representert H21QR et annet sted : A330 har et kraftigt tilbud av LD3'er, paletter osv og regn inntjeningsevnen pä den typiske europa-strekningen AAA-BBB for hver LD3 med flyfrakt som jevnbar med inntjeningsevnen for 8 til 15 passasjerer som betaler Y-Class full fare pä samme strekning AAA-BBB. Hvis 16 LD3 stär ledige til flyfrakt, tjener disse som 16 x10 = 160 extrapassasjerer, derfor gjör A330 sin nytte selv om den ser stor ut .....

Re: Norwegian bestiller 19 B787-9 (Okt 2015)

Det burde i alle fall være noen seter med bedre benplass på disse 737-ene. Sikkert moro å fly OSL-DXB med NAS

Forøvrig flyr Emirates Dubai-Kuwait med A380 hvis jeg husker riktig

Bestill på A-B-C siden mellom 1 og 15 rad. Bedre benplass enn på resten av flyet. Jeg bruker altid og bestille langt frem på A. Har aldri noen problemer med benplassen og jeg er både stor og lang.

Re: Norwegian bestiller 19 B787-9 (Okt 2015)

Bestill på A-B-C siden mellom 1 og 15 rad. Bedre benplass enn på resten av flyet. Jeg bruker altid og bestille langt frem på A. Har aldri noen problemer med benplassen og jeg er både stor og lang.

Stemmer det. Sitter også alltid på disse seteradene.
Merket forskjellen på seteavstanden på en tur fra Tenerife da vi hadde seter på begge sider av midtgangen.

Ser at Turkish bruker en del 330 på rutene sine i europa, har vel også vært flere ganger på OSL. Er dette uheldig på noen måte ? Regner med at de gjør dette for at en 321 er for liten

Jeg har vært på denne ved en anledning, det var så og si ingen seter igjen på flyet, selv om de hadde både morgen og kveldsfly i tillegg samme dag, så tydelig at de klarer å fylle flyet.

Enkelte dager i året kan du fylle hva det skal være. Imidlertid er det ofte på det nærmeste tomt motsatt vei ...

Det hadde vært interressant å vite hvorfor dette skulle kunne være uheldig!!?

Det ville kanskje virke litt uheldig for DY eller SK, fordi fulle A330 flighter (pax + cargo) for THY betyr at de norske operatörene har oversett og gär forbi en city-pair nisje som de uforstyrret overlater ä melke til den utenlandske konkurrenten ?

Det hadde vært interressant å vite hvorfor dette skulle kunne være uheldig!!?

Det er det eg spør om, mange her som snakker om at widebody fly ikke er laget for korte turer. Derfor spør eg om det er uheldig å bruke feks 330 på korte turer som IST-OSL

Det er det eg spør om, mange her som snakker om at widebody fly ikke er laget for korte turer. Derfor spør eg om det er uheldig å bruke feks 330 på korte turer som IST-OSL

uheldig ? , eller dårlig økonomi ?
Om selskap X får det til å gå i pluss så er det ikke feil.

Turkish har ganske ofte brukt større fly på kortere ruter enn IST-OSL. Måten Turkish går inn på ruter på gir ikke mye spillerom for konkurrenter... Så det har ikke noe med det å gjøre at man har oversett en lønnsom city-pairing, men at man ikke velger å sløse penger på en bortimot håpløs kamp.

<mod>
La oss holde oss til saken her - litt småprat rundt wide- vs narrowbody-fly
</mod>

I boken "Riv pyramidene" av Jan Carlzon (1985) forklarer den svenske luftfartsguruen hvorfor han bestemte ä parkere SAS' splitternye A300 utenfor SAS' hovedkvarter pä Bromma : for at SAS' middle management skulle ta inn og fullt forstä at tidene er forandret og at produksjonen skulle heretter styres av Marketing-avdelingen, ikke lenger av Teknisk avdeling. Mens sistnevnte ville gi prioritet til lavere produksjons-kostnader pr sete-km, skulle prioriteten til först-nevnte heller gä til ökete inntekter pr samme enhet. Janne Carlzon innförte hyppig P2P-service dvs at man flyr direkt dit kunden önsker ä fly, til det tidspunkt kunden önsker sin avgang. Idéen var at kun när servicen svarer fullt kundens önsker, er denne villig ä betale fullt opp den (inneforstätt höyere) pris det koster ä levere nevnte bedre tilpasset service.

Nutidens WB-strategi bygger pä helt andre marketing-prinsipper : man innförer kost-effektive store fly og senker prisene til dette trekker trafikken nok til at flyenes fyllings-grad forsvarer flyenes störrelse. M.a.o. driver man med scale economics i beste BCG-stil (Boston Consulting Group).

Samtidig har regelverket for flydrift forandret seg vesentlig, fri konkurranse er innfört, tilgang til fly er limitert, likeledes tilgang til landing-slots ... Et start-up som gär frem med WB service OSL-BGO kl 17 BGO-OSL kl 19 OSL-BGO kl 07:30 BGO-OSL kl 09:30 samt OSL-XXX kl 11 XXX-OSL kl 14 hvor XXX er en passende hoved-destinasjon i Europa mindre enn to timer fra OSL (pluss ditto for TRD og YYY) stär gode sjanser for ä klare brasene ? Bingo !

Dette for ä bekrefte at träd-starterens idé holder ... det er ikke mulighetene som mangler, det vi mangler er folk med Macher-innstinkt og koldt blod, pluss evnen ä overtale sine bank-forbindelser ä hoppe pä prosjekter som legges frem ...

Last edited:

Er det ikke slik at vedlikehold på fly er avhengig av max antal timer eller max antal landinger eller max f.eks 18 eller 24måneder. Og vedlikehold skal utføres når den første av disse kriteriene er oppnåd? Hvis vi ser bort fra tid, da selskapene ønsker å utnytte sine fly maksimalt og dermed at landinger eller timer oppnås tidligst mulig. Dermed vil et langdistansefly, som nærmer seg maks timer da det flyr 2stk 9 timers turer per dag, ofte ha god margin på landinger og dermed kan benyttes 1 dag per uke til 6 stk 3 timers sektorer. har man en stor flåte med et par ekstra fly i reserve når det ikke er større vedlikehold på en eller flere maskiner, så kan man fint bruke dem på korte ruter uten å bekymre seg for den ekstra belastningen dette medfører.
For øyeblikket har hverken SAS eller DY en stor nok flåte til dette, annet en som rene ad-hoc operasjoner.
Om man flyr en stk full A330 med 360pax den ene vegen og 180 på returen eller 2 stk A320 med 180pax den ene vegen og 90 på returen så blir vel det egentlig ett fett.

Enkelte dager i året kan du fylle hva det skal være. Imidlertid er det ofte på det nærmeste tomt motsatt vei ...

Jepp, eksempelvis JNB-EZE-JNB; (svært) få folk til EZE og som regel helt fullt på returen. Var < 80 den gangen jeg fløy, fullt tilbake. Grunnen var at EZE-JNB-PEK/HKG vist nok var den kjappeste veien for kineserne i sør amerika :)

Ruten er forøvrig nå lagt ned, hehe

Back