WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

LN-HFH

ScanFlyer Gold
WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Denne hører jo også hjemme her da det er en viktig brikke i spillet:
Widerøe-selskap mister 80 prosent av SAS-kontrakt: – Går noen usikre uker i møte
Widerøe Ground Handling mister 80 prosent av kontrakten på leveranse av bakketjenester til SAS fra 1. februar.
https://e24.no/boers-og-finans/i/gE...av-sas-kontrakt-gaar-noen-usikre-uker-i-moete

Er vel ikke noe sjokk at SAS ikke vil betale penger til et (forhåpentligvis fremtidig) Norwegian-eid selskap. Så denne så vel de fleste komme.
 
Re: Norwegian kjøper Widerøe

Selv om det ikke er nevnt i artikkelen regner jeg med at kontrakten har gått til Aviator? Eller er det sannsynlig at andre aktører etablerer seg på nevnte stasjoner? Er vel uansett bare et spørsmål før Norwegian går andre veien dersom konkurransetilsynet godkjenner oppkjøpet?
 
Re: WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Ser ut som de mister det aller vesentligste i form av TRD, SVG, BOO, HAU, KSU og AES.

KKN, ALF, LYR, EVE, MOL og LKL beholdes, men rutene til de to sistnevte legges jo uansett ned.

Men hva med BGO?
 
Re: WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Ser ut som de mister det aller vesentligste i form av TRD, SVG, BOO, HAU, KSU og AES.

KKN, ALF, LYR, EVE, MOL og LKL beholdes, men rutene til de to sistnevte legges jo uansett ned.

Men hva med BGO?

Hvem er det som overtar for WGH på de stasjonene som nå SAS kutter dem? Er det SGH som igjen skal betjene SAS eller er det andre ground handlere?
 
Re: WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Men hva med BGO?[/QUOTE]

Er jo allerede Aviator der…
 
Re: WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Det ligger nok i luften at Norwegian vil over til WGH, men alt betinger utløp av kontrakter med Aviator. Vet ikke når disse kontraktene ble sist fornyet? Normalt sett 4 års avtaler.
 
Re: WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Hvem er det som overtar for WGH på de stasjonene som nå SAS kutter dem? Er det SGH som igjen skal betjene SAS eller er det andre ground handlere?

Aviator tar over handlingen på disse stasjonene.
 
Re: WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Det ligger nok i luften at Norwegian vil over til WGH, men alt betinger utløp av kontrakter med Aviator. Vet ikke når disse kontraktene ble sist fornyet? Normalt sett 4 års avtaler.

Norweigan har hatt en ny RFP ute nå i år, så svaret på den kommer nok ikke om så alt for lenge.
 
Re: WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Kan et mulig scenario være at(om) DY får kjøpe WF, legger ned WGH, fristiller alle ansatte og oppretter in-house, RED, handling🤔
 
Re: WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Kan et mulig scenario være at(om) DY får kjøpe WF, legger ned WGH, fristiller alle ansatte og oppretter in-house, RED, handling[emoji848]


Hvorfor gjøre det så komplisert. Bare å kjøre et navnebytte.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Hvorfor gjøre det så komplisert. Bare å kjøre et navnebytte.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lønns og arbeidstid. Uten at jeg vet hvordan det er i RED idag.
 
Re: WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Ække lov. Reguleres av loven(virksomhetsoverdragelse).


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Kan jo fort bli snakk om virksomhetsoverdragelse her. Og har man tariffavtale så skal man ha den samme lønna i det nye selskapet.

Tenker du da på den hypotetisk WGH/RED scenarioet her, eller at Aviator når tar over?

Det siste er vel trolig ikke virksomhetsoverdragelse:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/...bb-men-tapte-i-retten-6.158.838328.519902f4f7

Flyplassansatte saksøkte Aviator da de ikke fikk jobb, men tapte i retten
 
Re: WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Tenker du da på den hypotetisk WGH/RED scenarioet her, eller at Aviator når tar over?

Det siste er vel trolig ikke virksomhetsoverdragelse:

https://frifagbevegelse.no/nyheter/...bb-men-tapte-i-retten-6.158.838328.519902f4f7

Ja. Jeg vet at det ble tap i tretten ved det tilfellet du nevner. Men fagforeningene mente jo det skulle vært en virksomhetsoverdragelse.

Vi får se hvor denne saken ender, men disse 80 prosent ansatte er verdifull kompetanse/erfaring som er dumt hvis forsvinner fra bakketjenestene dersom WGH smuldrer opp i småbiter i denne prosessen.
 
Re: WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Ja. Jeg vet at det ble tap i tretten ved det tilfellet du nevner. Men fagforeningene mente jo det skulle vært en virksomhetsoverdragelse.

Vi får se hvor denne saken ender, men disse 80 prosent ansatte er verdifull kompetanse/erfaring som er dumt hvis forsvinner fra bakketjenestene dersom WGH smuldrer opp i småbiter i denne prosessen.

Penger er det "eneste" som teller.
 
WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Penger er det "eneste" som teller.



Nå er mitt inntrykk at produktet WGH og Aviator, eller hvem det nå måtte være, som tilbys på norske lufthavner er såpass likt, og bra, at det er liten grunn velge en annen enn den billigste
 
Last edited:
Re: WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Selv om det er synd for ansatte som går en usikker tid i møte så er jo dette ganske naturlig del av at Widerøe blir en del av Norwegian.
 
Re: WGH mister SAS på store deler av stajonene i Norge

Skal vi snurre fler terninger?
WGH har AF/KL på endel av de Norske stasjonene. Kanskje SAS kommer "hjem" når AF/KL styrer skuta:8:
 
Back
Top