WF614 - Q400

LN-TIB

ScanFlyer Gold
I forbindelse med en retur til Leknes fra et møte i Stavanger får jeg opp mulighet for å reise via Bergen/Bodø som best tidsmessig reiserute.

Har noen erfaringer med å sitte 2 timer i Q400 ?!

Bedre enn å sitte ved siden av en diger neger i en CRJ2 .....

Last edited:
Vel, nå er jo alternativet å fly 737 om oslo i stedet, men da kommer jeg halvannen time senere frem. CRJ er det lite av mellom bergen og bodø ;)

Jeg har flydd -300 fra Bergen til Bodø, og gikk noenlunde greit. Det er på ingen måte god plass, men....

jeg har fortsatt mareritt om noen av mine turer med Comair og ASA ... det er derfor jeg kom med meldingen ... :p

Du behøver jo ikke sette deg rett ved siden av propellen - mindre støy bakers (eller muligens fremme). Har bare fløyet -100 og der kommer man ikke noe særlig foran propen.

Q400 er etter min mening en meget behagelig maskin. Men så er jo jeg litt "grønnfarget".

Reiste mellom Geneve og Stockholm i en SAS Q400 for noen år siden. Det var laaaangt, men ellers OK. Benplassen er jo god i disse flyene.

Kommer helt ann på hva du sammenlinger med det da. Er mere stille en -100 og -300 iallfall :)

Ikke nødvendigvis. Rent subjektivt opplever jeg iallefall at våre Q300 er stillere enn en Q400 inkl. climb og cruise når vi klatrer med 900 rpm. Dette gjelder særlig om man er bak i kabinen. Lyden i Q400 oppleves også noe hardere.
Støymessig er det best og sitte langt bak i en Q400, evt. litt foran propellen. Problemet med å sitte bak er at det slingrer endel fram og tilbake ved turbulens, det merkes ikke så godt om man sitter lenger foran. Har du uflaks fungerer ikke NVS og det blir merkbart mere støy og vibrasjoner...

Vi har flere strekninger med Q400 på rundt 2 timer. Hadde flytid på 2:16 fra Riga til Wien for et par dager siden pga. motvind, holding, lang approachtid m.m. i Wien. Komfortmessig er jet å foretrekke samme hva man gjør med en turboprop. Det beste med Dash er som nevnt benplassen :)

Hvis alternativet er et midtsete på to 737er smekk fulle av turister m.m. så vet jeg hva jeg ville foretrukket....

Har prøvd BGO-BOO med Q400, det var bra, men prøv å unngå rad 11. Ingen vindu
der, jeg sovna og da gikk det greit.

Ville uten tvil valgt Bergen-Bodø direkte og sluppet unna OSL, men nå er jo jeg en selvoppnevnt Q400 fan ;)

E!

Enig med CFM i at Q400 sjelden oppleves som stillere enn -300, og eventuelt -100. I WF kan det kanskje virke sånn fordi 400ene er nyere, og dermed er paneler og annet potensielt slarkete materiell skrudd bedre fast. Ergo blir det mindre vibrasjon og støy. Men Q-en i WF-maskinene er ikke mye å skryte av. Jeg har enda til gode å oppleve et NVS-system som fungerer hos oss. Synd at komfort nedprioriteres.

Fløy Q400 TOS-BGO (2t 25 min) i fjor sommer og kan absolutt anbefales. God plass og flotte fly - både interiør og eksteriør. Når man kommer opp på cruise er det ingenting å si på støyen.

God tur :-)

Back