• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Wetstart

gilera

Canonskytter
Jeg rotet litt i arkivet og fant igjen bildene fra da jeg var med på en oppstart av en nyoverhalt motor. Noen av dere har sikkert sett det ene bildet der det ryker relativt kraftig fra motoren, men nå redigerte jeg og prøvde å få de andre bildene best mulig rent bildekvalitetsmessig (jeg klarte ikke holde kameraet stille). Jeg er ikke sikker på om de ligger ute fra før så jeg legger de ut her. :)

Her er det første bildet som er lagt ut før:
1.jpg




Så. Hva skjer når man ikke får tenning, men kun fuel? Joda, etterpå når man får tenning, så får man en såkalt wetstart ettersom det ligger en del fuel igjen bakover i turbinseksjonene. Så når man starter og får tenning så vil jo den ekstra fuelen også antenne og sprute ut bak på grunn av lufttrykket.

Resultat: Vi får en grei stikkflamme som går noen meter bakover! Kanskje litt skremmende for uvitende, men for oss andre vil jeg si det er en spektakulær og kul opplevelse! ^_^

2.jpg


3.jpg



Hilsen Bjørn :)
 
Hei Bjørn.

Det øverste bildet så jeg at airliners.net la ut link til på twitter her om dagen. Veldig kult!
 
Back
Top