• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Wet pump og Dry pump

Alexz

Newcomer
Hei,
Noen som har peiling på fordelene og ulempene med Wet pump og Dry pump?

Vet at Dry pump har blader laget av carbon, som gjør at det er veldig sprøtt. Men noe annet utenom det?

Takk på forholden :- )
 
Om vi snakker vakuumpumper så er jo dry pumpen bedre fordi den er nettopp dry. En wet pump blir smørt via motors oljesystem. Da kan det finnes mulighet for at man kan få in olje i vakuumsystemet hvilket ikke er særlig bra. Spesielt hvis pumpen har høy gangtid og begynner å bli slitt. En wet pump krever også en oljeseparator fordi den vill alltid kaste ut litt olje.
Nå fortiden brukes det i stort sett bare dry pumps. Dagens pumper som går on condition har, i hverfall på småfly, en levetid på ca 1000-1200 timer.
 
På generelt grunlag (ikke relatert kun til bruk i fly) kan jeg vel si meg enig i at dry pump er en fordel, men de er dyrere og mindre robuste. (Har i alle fall vært). En dry pump må maskineres ekstremt nøyaktig for å få god nok tetning, med statig bedre teknologi på markedet blir dette en mindre utfordring. En annen ting er at en dry pump har en dårligere evne til å takle forurensinger, ettersom de kan lage riper som ødelegger forseglingen. På en wet pump vil forurensninger legge seg i oljefilmen, og sette seg i oljefilter / bli med oljen ut ved oljebytte.
 
Back
Top