Westjet går for Q400

Re: Westjet går for Q400

Samtidig innrømmer WestJet at de har kikket på ATR. Regner med at Bombardier har stått på litt ekstra for å sikre seg denne ordren.

Saretsky acknowledged that WestJet had looked closely at planes by the European manufacturer ATR but ultimately chose the Bombardier planes due to their combination of seating, speed and range given the distance the planes will need to fly to reach some of the smaller communities to be served.

http://www.cbc.ca/news/business/story/2012/05/01/westjet-bombardier.html

Westjet går for Q400

Et viktigere spørsmål er om dette er starten på en trend ved at typiske lavprisselskaper etterhvert diversifiserer seg og utvider porteføljen. Her ved Westjet som går regionalt, og Norwegian som går IC. Det ryktes jo også en snarlig CSeries ordre fra Easyjet for tynnere ruter

Det er en mulig trend/strategi tror jeg, som jeg nevnte i min post i natt på tråden om Kjos og syting angående mulig opptjening av bonuspoeng innenriks.

Edit: det heter vel en differensierings-strategi.

Last edited:

Westet er ikke lenger noen LCC, og trenden er nok heller at mange selskaper utvikler seg i en hybridmodell som passer i markedet de betjener.

Westjet, kanadas nest største selskap gjør nå alvor av planene om å gå til innkjøp av mindre fly for ruter hvor deres 737 blir for store.
Ikke overraskende fallt da valget på Q400 hvor de har inngått en intensjonsavtale om 20 maskiner pluss 25 opsjoner, hvilket også vil være en kjærkommen ordre for Bombardier

http://www.flightglobal.com/news/ar...pts-for-q400-for-new-regional-carrier-371313/

Er det bare jeg som ser det ironiske i at et selskap som heter Westjet kjøper propellfly?

Er det ikke og et selskap i Sverige som heter noe med Jet som stort sett opperer med propellfly?

Synes det blir litt feil at et flyseskap som heter noe med jet skal bruke propellfly.

Stemmer det var de jeg tenkte på. Synes det fortsatt er nokså komisk at et selskap som kaller seg Jet et eller annet flyr med propell fly.

Men det er en jetmotor som får propellen til å snurre rundt, så helt galt e det ikke.

Vidar

En kjærkommen konvertering for Bombardier.
De sliter tungt finansielt og Q400 især.
Mulig lisensproduksjon i Russland ser nå ut til å bli forlatt og en forlengelse av Q400 er ikke aktuelt lenger selv etter påtrykk fra en del kunder.
Kun high density versjon av Q400 er aktuelt med opp til 86 seter.
I tillegg ser de på å utvikle en combi versjon , her er Indonesia et mulig marked.

En kjærkommen konvertering for Bombardier.
De sliter tungt finansielt og Q400 især.
Mulig lisensproduksjon i Russland ser nå ut til å bli forlatt og en forlengelse av Q400 er ikke aktuelt lenger selv etter påtrykk fra en del kunder.
Kun high density versjon av Q400 er aktuelt med opp til 86 seter.
I tillegg ser de på å utvikle en combi versjon , her er Indonesia et mulig marked.

Så ikke flere nye Dasher? :D

For første gang synes jeg Q400'n ser bra ut i et livery.

Back