Westair er igang med postflyging

Originally posted by TL
Lurer på hvordan det blir med juletrafikken når westair ikke klarer å ta unna det som er nå.

....men det er vel ikke Westair sitt problem at de ikke kan ta unna det som er i dag?
 
....men det er vel ikke Westair sitt problem at de ikke kan ta unna det som er i dag?
I jula har de vel alltid leid inn ekstra kapasitet.

Mulig jeg tar feil, men jeg trodde det var avtalen at westair skulle fly all post.........
ikke bare en liten del av den.

I Jula har posten pleid å leie inn noen få benair, med en tonnasje opp under 100tonn i juletrafikk.
Nå klarer ikke westair 30-40tonn uten kaos.
Dette klarte SAS fint, foruten problemene under streiken med piloter/kabin.

Westair kan jo ikke hatt peiling på omfanget av postkontrakten de har gått inn i.
Har de tatt vann over hodet??????

Muligheten er vel også til stede for at posten ikke har gjort ordentlig rede for det virkelige omfang av denne kontrakten, og da blir det vel en annen sak.
 
Hvorfor kan ikke Westair ta to rundtturer per dag da, og være sikker på å få med alt? Flyene står jo pal hele dagen uansett (ref. til Årø)
 
Originally posted by Trash2000

Hvorfor kan ikke Westair ta to rundtturer per dag da, og være sikker på å få med alt? Flyene står jo pal hele dagen uansett (ref. til Årø)

Problemet er at produksjonen til posten tilsier at de ikke har mulighet til å avlevere posten før sein ettermiddag/kveld på flyplassen.

skal westair ta en runde til må det bli formiddag og da er det vel isåfall snakk om gjenligg fra kvelden før.

Men i alle tilfeller vil vel ikke westair fly gratisturer som går utenom kontrakten de har.
 
Originally posted by TL

Originally posted by Trash2000

Hvorfor kan ikke Westair ta to rundtturer per dag da, og være sikker på å få med alt? Flyene står jo pal hele dagen uansett (ref. til Årø)

Problemet er at produksjonen til posten tilsier at de ikke har mulighet til å avlevere posten før sein ettermiddag/kveld på flyplassen.

skal westair ta en runde til må det bli formiddag og da er det vel isåfall snakk om gjenligg fra kvelden før.

Men i alle tilfeller vil vel ikke westair fly gratisturer som går utenom kontrakten de har.

Neida, Posten må selvfølgelig betale, men da bør kanskje Posten endre sine logistikkrutiner.

Kommer vel inn post fra postkontorer og postkasser gjennom hele dagen. Uansett tømmes vel alle kasser rundt 1600, og bør vel umulig ta sju timer fra kassene tømmes til flyet er klart?
 
Originally posted by P.A. VIKING

Og dette har posten betalt 20Mill NOK ekstra for ?

Det blir vel mer enn det.20mill er diff. mellom sas og westairs anbud, men nå skal jo sas fly 7tonn pakkepost daglig og Benair flyr jo rundt hele tiden.Blir vel x antall mill dette også
 
Originally posted by Trash2000

Originally posted by TL

Originally posted by Trash2000

Hvorfor kan ikke Westair ta to rundtturer per dag da, og være sikker på å få med alt? Flyene står jo pal hele dagen uansett (ref. til Årø)

Problemet er at produksjonen til posten tilsier at de ikke har mulighet til å avlevere posten før sein ettermiddag/kveld på flyplassen.

skal westair ta en runde til må det bli formiddag og da er det vel isåfall snakk om gjenligg fra kvelden før.

Men i alle tilfeller vil vel ikke westair fly gratisturer som går utenom kontrakten de har.

Neida, Posten må selvfølgelig betale, men da bør kanskje Posten endre sine logistikkrutiner.

Kommer vel inn post fra postkontorer og postkasser gjennom hele dagen. Uansett tømmes vel alle kasser rundt 1600, og bør vel umulig ta sju timer fra kassene tømmes til flyet er klart?

Mulig det. men det vil ta tid å forandre logistikken.tror de har det travelt nok som det er.
Posten skal jo tross alt sorteres og pakkes.dette tar tid
 
Som alle andre forandringer så tar det tid å venne seg til nye rutiner,nye fly,nye lasterutiner osv så kanskje og jeg sier bare kanskje så er dette et innkjøringsproblem som vil løse seg etter hvert som ting går deg til. I jula har alltid posten leid inn ekstra kapasitet i form av Benair men også Sas med "rene" fraktfly ( 737 med setekontainerer) og diverse russiske maskiner.
Posten har også hatt en avtale med Sas hvor de har leid inn ekstra kapasitet på Sas sin regning når det ikke har vært plass til all PLANLAGT post. Problemet er, som mange nå har vært inne på, at estimert post og virkelig utveid post har hatt for store sprik.
 
Var på GA siden av ENGM idag. Så LY-ATM en ATR 42 med posten sin logo på siden av flyet.
 
SK skal fly 11500 kg ikveld,så kom det en hendvendelse om og fly all post til MOL og AES siden West Air har snag på 2 fly ikveld..... kommer bare mer og mer post tilbake..:huh:
 
Ufff....nesten så jeg syns litt synd på Posten. Typisk at Westair skulle få snag nå. SasBraathens har sikkert ikke "spanderbuksene" på, så dette må koste. Posten hever nok portoen snart :lol:
 
Hvorfor kan ikke Westair ta to rundtturer per dag da, og være sikker på å få med alt? Flyene står jo pal hele dagen uansett (ref. til Årø)

Nå er det helt umulig å sende A post fra Møre til østlandet, A post tar nå 2 døgn etter at Westair har begynt å fly post fra Mørebyene. Ikke en eneste a post er fremme over natten.
 
SK har kuttet bemanningen etter at postavtalen ble sagt opp og linjestasjonene er færre stuere til å ta imot sisteflyet. Synes det er helt greit at SK tar bedre betalt når det må hentes inn folk på mertid/overtid for å ta unna.

Ser forøvrig en diskusjon på svalbardpostens hjemmeside hvor svalbardbutikken har anonsert at prisene på ferskvarer stiger med 20% og at fraktkostnadene til butikken øker fra 3,5 millioner tol over 7 mill per år som følge av fraktfly.
 
Vel, hvor dere har det fra at WF er misfornøyde skjønner ikke jeg, har da hørt fra flere hos WF at det er akkurat motsatt ?

At de ikke får med seg nok post kan da ha noe med at det er snart jul igjen :huh: og at mengdene med post øker noe voldsomt frem mot jul?

Og pilotene i Westair er visstnok kjempefornøyde, selskapet har jo hamstret flere ATP'er som er under ombygging, og flere kommer sikkert.....
 
Originally posted by rampen

Hvorfor kan ikke Westair ta to rundtturer per dag da, og være sikker på å få med alt? Flyene står jo pal hele dagen uansett (ref. til Årø)

Nå er det helt umulig å sende A post fra Møre til østlandet, A post tar nå 2 døgn etter at Westair har begynt å fly post fra Mørebyene. Ikke en eneste a post er fremme over natten.

og her i nord så tar det TO dager å få et brev sendt fra Vadsø til Kirkenes (ei strekning på 18mil en vei. ta 2- 2.5 timer å kjøre den strekninga evt ti minutt med fly) som Apost.
 
Ser at Benair blir ofte nevnt her. Bra at de også får fly for posten når ikke West Air får med seg alt. Har Benair fortsatt faste kontrakter med posten eller er det helt slutt på det etter West Air overtok kontrakten fra BUSK/Benair?
Håper fremtiden er travel også for Benairs flotte Caravaner :smile2
 
Originally posted by TL

Originally posted by Trash2000

Hvorfor kan ikke Westair ta to rundtturer per dag da, og være sikker på å få med alt? Flyene står jo pal hele dagen uansett (ref. til Årø)

Problemet er at produksjonen til posten tilsier at de ikke har mulighet til å avlevere posten før sein ettermiddag/kveld på flyplassen.
I teorien burde man kunne ta en rundtur ca klokken 2 når flyene er tilbake i OSL.

Forøvrig må jeg si at dere her som snur dette til å være WestAirs feil er.. vel.. korttenkte.. Det er jo allerede sagt x ganger i denne tråden, men det må visst sies x til: At Posten prøver å få med mer post enn hva det er plass til i flyene er da for f**n ikke WestAirs feil?
 
Originally posted by Cedlind
At Posten prøver å få med mer post enn hva det er plass til i flyene er da for f**n ikke WestAirs feil?

Det står det vel noe om i anbuds doc, og kontrakt ; altså hvilken kapasitet som skal tilbys ?
 
Back
Top