Westair er igang med postflyging

Originally posted by Superhai

Betyr det at effektivt så tar westair med seg maks 5 tonn med post? Er postkassettene og -sekkene inne i burene da? SAS Braathens pleide å ha med seg mellom 2-4 tonn post på postflyene.
Slik jeg har forstått det kan Westair ta med seg tot. 8 tonn med frakt. Dette avhenger selvfølgelig også hvor mye fuel de har med seg. Når flyet er fult av "bur" veier bare burene 3 tonn, altså har de ca 5 tonn igjen til post.
Det er riktig at SASBraathens tok med seg mellom 2-4 tonn på postflyene. Dessuten kunne man på en del steder ta med seg mer på senere avganger hvis det ble fullt på postflyene.
Sannsynligvis vil Westair og Posten finne ut av hvordan de kan løse de fleste problemene, men det skal bli veldig spennende å se hvordan det går med juleposten. Det er ikke mange ukene til postmengden øker ganske mye!
 
Originally posted by laurenz

At Posten har glemt at boksene sine veier litt de å har jeg utrolig vanskelig for å tro.

Hilsen,
Laurenz
Det virker litt for utrolig til å være sant. Enig i det, men er det noen som skulle klart det så måtte det være posten:lol:
 
Det dreier seg om 35-40 tonn post ut fra Gardermoen hver kveld og da fordelt på alle destinasjoner så et avik på 10% gjør jo ethvert regnestykke vanskelig og, som sagt, Posten er dårlige til å både estimere og veie ut og dermed har da antagelig ikke løst noe problem med å bruke et annet selskap. Nå får de bare noen andre å skylde på når det blir gjennligg, for det blir det, garantert.
Når det er sagt så er det slik at Posten har konsesjonsvilkår som sier noe om regularitet og presisjon som de er forpliktet til å prøve å holde seg i nærheten av. Når SssBraathens ikke greide dette ( bla pga av dårlige estimater fra Posten selv) så må de få prøve om noen andre greier det.:question:
 
Originally posted by Bellyboy

Originally posted by laurenz

At Posten har glemt at boksene sine veier litt de å har jeg utrolig vanskelig for å tro.

Hilsen,
Laurenz
Det virker litt for utrolig til å være sant. Enig i det, men er det noen som skulle klart det så måtte det være posten:lol:

Som selv Postansatt, så tror jeg noe av årsaken her er at før da Posten brukte SAS så ble sekkene/pakkene sendt løst ut til flyene. Det nye nå er at det skal brukes "minijekketraller" av Aluminium som kan kjøres med rett fra bil og ut til flyet.
Her er det vel noen som sikkert ikke har tenkt på alt de skulle tror jeg.
Og ja, Posten veier selv hver sekk med A-Post på Postens Brevsenter etter at sekken er knyttet og blir levert til oss på Transporten for transport til OSL. Så at den vekta ikke skulle stemme, synes jeg er veldig rart da våre vekter også blir kontrollert av Justervesenet årlig.

Airbus 330. :smile2
 
Originally posted by Bellyboy

Originally posted by laurenz

At Posten har glemt at boksene sine veier litt de å har jeg utrolig vanskelig for å tro.

Hilsen,
Laurenz
Det virker litt for utrolig til å være sant. Enig i det, men er det noen som skulle klart det så måtte det være posten:lol:

Disse"kassene"/lastebærerne"/"burene" som vi hele tiden snakker om har vel posten brukt en stund... så det er ikke noen tvil om at de er tatt med i regnestykkene. De brukes også på bil og tog... og får man 33 tonn på en bil så vet posten godt at det er inkl lastebærer... tross alt ikke amatører totalt her.

Nå er det også slik at Posten har sendt brev og pakker i dette landet her siden lenge før BUSK og mange andre kom til så jeg tror det er noe som Posten klarer å takle.

Forstår det er noen bitre for at BUSK mista Postframføringa men hvorfor? Tror ikke bare det var Posten som var skyld i at det sammarbeidet opphørte.
 
Disse"kassene"/lastebærerne"/"burene" som vi hele tiden snakker om har vel posten brukt en stund... så det er ikke noen tvil om at de er tatt med i regnestykkene. De brukes også på bil og tog... og får man 33 tonn på en bil så vet posten godt at det er inkl lastebærer... tross alt ikke amatører totalt her.

Disse lastebærerne er helt nye og laget til dette formålet. Nemlig transport av post med flyselskapet westair.De brukes for tiden ikke i annen transport.
problemet er at posten ikke har tatt høyde for vekt og volum på disse lastebærerne.

hver enkelt postsekk har riktig vekt påført merkelapp, Men totalen for alt av post kan avvike fra estimat. At posten sender 10-15% mer enn estimert er vel strengt tatt postens egen skyld.
Dette kan ikke posten beskylde hverken westair eller sas for.

Men det som blir artig å se er hvordan pakkeposten skal komme med på disse flightene. De er nemlig tyngre og tar også mye mer volum. Kanskje derfor posten sender mer av dette som box delivery...

Tror vel ingen er bitre på posten for dette med bytte av flyselskap, men folk må vel få lov til å godte seg når posten går så på tryne som nå.....
 
Vil Posten bli nødt til å bruke SK, DY og WF i tillegg for å få fram alt i månedene framover, eller blir det liggende igjen til neste avgang, med det resultat at backlog hoper seg opp? Eller setter Westair opp flere rundturer for å fly alt selv? Noen som vet?
 
Originally posted by TL
Men det som blir artig å se er hvordan pakkeposten skal komme med på disse flightene. De er nemlig tyngre og tar også mye mer volum. Kanskje derfor posten sender mer av dette som box delivery...

Tror vel ingen er bitre på posten for dette med bytte av flyselskap, men folk må vel få lov til å godte seg når posten går så på tryne som nå.....

Nå går vel mesteparten av pakkeposten med andre transportmidler enn fly, men noe ekspresspakker er det selvsagt.

Er det slik at dette går på tryne da? Nye rutiner skal innarbeides, og det er sikkert en kalkulert risiko at noe post blir liggende igjen (det kan bli veldig kostbart å dimensjonere kapasiteten etter maks behov)..?
 
Det er riktig at det meste av pakkeposten går med andre transportmidler, men det er alikevel betydelige mengder pakkepost som går med fly.Foreks.bedriftspakker osv.

Nå har jo posten drevet en uke med en kvalitet på maks 50%.Krav 85% som bør være oppnådd før utgangen av neste uke for i det hele tatt opprettholde konsesjon som postombærer.

Posten har faktiskt selv ansvar for å beholde sin egen konsesjon på post.Det gjør de ikke med slik kvalitet og udugelig ledelse som nå.
Nå har de ikke noen andre å skylde på enn seg selv og godt er det.

Hvis posten skal oppnå sine krav tror jeg de må gå bort i fra de nye lastebærerne og heller håndlempe all post ved lasting/lossing.


Har hørt at wf-staff og pilotene er misfornøyde med oppdraget som det er nå.
Har andre hørt det samme?
 
Originally posted by TL


Men det som blir artig å se er hvordan pakkeposten skal komme med på disse flightene. De er nemlig tyngre og tar også mye mer volum. Kanskje derfor posten sender mer av dette som box delivery...

Tror vel ingen er bitre på posten for dette med bytte av flyselskap, men folk må vel få lov til å godte seg når posten går så på tryne som nå.....

ener pakkene går med fly til enkelte destinasjoener. BP og treer pakker går landeveien.

Box kjører ut de ekspress over natt som posten ikke klarer å få frem da det er leveringsgaranti der... men ellers er Box ekspress et nytt produkt som konkurrerer med Jetpak... men nå er vi inne på merkevarestrategiene til Posten og det har ikke noe med denne saken å gjøre
 
Poenget mitt var at dette er noe som alltid har gått med fly.
Det er vel en foringelse av både kvalitet og økonomi for posten at frakt som var innbefattet i postavtalen med sas ikke er med i avtalen med westair.

At posten må benytte seg av Box Delivery for å befrakte ekspress over natt de ikke klarer å befrakte selv er vel en foringelse økonomisk for posten?Posten må jo sende dette på en annen måte og dermed betaler de ekstra for denne frakten.Derfor er jo dette i høyest grad aktuelt i denne saken og ikke prat om noe merkevarestrategi eller at box er konkurrent til Jetpak.

Box delivery har avtale med SAS om befraktning av ekspressproduktet sitt. Men dette er en annen sak.Men alikevel uøkonomisk for posten som da betaler ekstra for denne frakten når dette kunne gått på deres egne flygninger med westair

prisen til westair var jo tross alt noen mill mer enn anbudet til sas. Trodde derfor posten var ute etter en bedre kvalitet der mest mulig post ble sendt billigst mulig og på minst mulig fly.....Eller tar jeg kanskje feil.

tl:)
 
Originally posted by TL
At posten må benytte seg av Box Delivery for å befrakte ekspress over natt de ikke klarer å befrakte selv er vel en foringelse økonomisk for posten?Posten må jo sende dette på en annen måte og dermed betaler de ekstra for denne frakten.

Nja, økonomisk forringelse kan vel alltids diskuteres. Box Solutions er eid av Posten. ^_^
 
Nja, økonomisk forringelse kan vel alltids diskuteres. Box Solutions er eid av Posten.


Jeg er vel fullstendig klar over det. Men hadde du lest resten ser du at box eller posten om du vil betaler nå for å sende dette med SAS?.

Det vil si at de betaler dette i tillegg til postavtalen de har med westair...........
Men dette var som sagt inklusiv i avtalen med SAS.
hjelper lite om det er et datterselskap som sender det når pænga flyr ut vinduet.Men økonomi teller vel ikke så mye i denne sammenhengen..:exclamati
 
Originally posted by LN-SUV

Så.... ifra Mandag kveld skal SASBraathens fly post igjen...... det varte ikke lenge:p :clap
Kan du utdype litt? Skal Westair bort eller er det snakk om manglende kapasitet som BUSK skal ta hånd om?
 
Det er vel kapasitet problemer,SK skal fly ca 10000 kg ikveld,kommer også ca 2000kg med QTM post inn ikveld.
 
Posten og SAS har inngått avtale om at pakkeposten skal gå med sas. Ca7000kg daglig.
Lurer på hvordan det blir med juletrafikken når westair ikke klarer å ta unna det som er nå.
 
Back
Top