Da er man på vei tilbake endelig, skylder på hendelser som jul og mock examinations som har gjort at jeg ikke har hatt tid tid og fullføre rapporten. Som trøst slenger jeg med bilder av noen kuriositeter som de har i div. suvernirbutikker.
Om man kjenner noen som er full av bullshit.
Noe sånt skulle vi kanskje ha hatt her oppe i nord også?
Da mamma og jeg ikke hadde mulighet til å ta noe mer ferie ble det bestemt at vi måtte dra hjem et par dager tidligere enn de andre. Litt kjedelig egentlig, men skulle vise seg å ikke bli så ille alikevel. Da vi bare hadde billetter fra JNB og det faktum at ingen gadd å kjøre oss dit, som tar 4+ timer i hver retning, måtte vi finne noen flybilletter fra en litt mer nærliggende flyplass. Sjekket først med SA Express fra Eastgate Airport FAHS som er den lokale flyplassen (forøvrig har de tre geparder som patruljerer inne på flyplassområdet for å holde området og rullebanen fritt for dyr), men der var det bare ett ledig sete. Sjekket så fra Nelspruit MQP og British Airways kom ut som billigste alternativ og det var en ganske rimelig pris også, og det er før man tar i betraktning at det var for en flight som skulle gå neste dag. Det er selskapet Comair som opererer BA sine domestic flights i Sør-Afrika og flighten var satt opp med B737-200. Prøvde også å sjekke inn på nett men fikk ikke lov.
Innen vi hadde kommet på flyplassen neste dag så begynte temperaturen og nærme seg 40 grader, desidert det varmeste vi opplevde og ikke dårlig mtp at dette var tidlig oktober og bare vår i Sør-Afrika. Inne i terminalen gikk check-in raskt og knirkefritt bortsett fra at strømmen i hele terminalen gikk et par ganger. Det skulle senere vise seg at det hadde vært noe brann i elektriske anlegget inne i byen.
BA6252 MQP-JNB Boeing 737-200 ZS-NNH, British Airways, operated by Comair in a Kulula jet.
Det viste seg at flyet var innleid fra Kulula, uten at akkurat det gjorde meg så veldig mye, da det var selve flytypen som var høydepunktet.
Terminalen er ganske stilig.
Ombord så fant jeg ut at det egentlig ikke gjorde så mye at vi ikke fikk sjekket inn online, da jeg hadde fått utdelt et ganske greit sete.
Oppe i lufta fikk vi utdelt en pose potetgull, litt sjokolade og en flaske med vann. I min mening, vesentlig mye bedre enn et tørt rundstykke. Begivenhetsløs flytur på 50 minutter.
I JNB ble det å skifte til noe penere og mer beregnet for nordisk klima, samt få litt mat mens man venter på at check-in skulle åpne. Da det bare er South African som holder til i den nye utenlandsdelen så vidt jeg vet, ble det å trekke til den gamle delen for å prate med folkene i biz-skranken til LH. Det så lovende ut, men han kunne ikke love noe, men skrev ut boarding card uten sete nr så vi slapp inn på innsiden og siden vi for en gangs skyld hadde god tid og riktig bokstav på boarding cardet så ble det å sette kursen for SA sin Baobab Lounge.
Relativt folksomt, men fant sitteplass med litt utsikt.
Tatt fra loungen, mangler bare ett medlem så er familien komplett.
Ikke mange av disse igjen i SA farger, ombord i en av de er forøvrig eneste gangen jeg har flydd i 2. etasje.
B727.
LH573 JNB-FRA A380-800 D-AIMB “München”
Ble så tid for boarding, og håpefulle beveget vi oss til gate hvor vi ble ønsket velkommen ombord og vist mot biz og first boarding. Uvant følelse å gå opp fra terminalen til flyet men skal kunne vende meg til det.
Ble vist til setet og fikk litt voksenbrus og jeg fant ut at dette kom til å bli ganske alright egentlig. En fullastet A380 er ikke akkurat en rakket til værs og det hjelper ikke veldig på ytelsen at rullebanen ligger 1800 meter over havet, men til slutt så krummet vel jorden bort under oss.
Brukte litt tid på å lete fram hodetelefonene, men fant fort ut at selv om det sto Sennheiser på de og det var aktiv støydemping så satt de altfor løst, så nok en gang dro jeg fram mine egne som tilbød vesentlig bedre støydemping, om enn bare passiv.
Drikke forsyningen ble holdt gående hele tiden og takket ikke nei til litt mer champagne. Mat ble også utdelt, men dere får unnskylde at detaljene rundt akkurat hva det var jeg spiste er gått i glemmeboken.
Nøtter som ikke ble rørt, da jeg ikke er noe glad i det.
And til forrett, med Warsteiner i glasset.
Her er detaljene helt gått i glemmeboken, men tror det var noe Thai-greier, fortsatt Warsteiner i glasset.
På underholdningssystemet som var ganske bra ble Prince of Persia sett før jeg bestemte meg for å ta kvelden. Styrte og ordnet litt for å finne en ok posisjon som hindret meg i å skli helt ned. Selv om jeg ikke lå helt flatt så sov jeg som en stein og våknet ikke før frokost ble utdelt. Tror aldri jeg har følt meg så uthvilt etter en natt i et flysete.
Meget fornøyd med flyturen og det var plutselig ikke så ille å måtte dra hjem tidligere, spesielt ikke da vi fikk vite et par dager senere at de andre hadde endt opp i economy hos Lufthansa, i en av deres fantastiske B747. Den som ler sist ler best.
Om det er noe jeg skal klage på må det være at setene ikke er horisontale og at biz er for stort og åpent og føles dermed ikke så ekslusivt når man sitter i samme kabin som nesten 100 andre. Følte meg også litt snurt over at jeg ikke fikk gått trappa i flyet hverken i JNB eller FRA.
I Frankfurt ble det litt venting, litt rejection på en flight til OSL og litt mer venting før vi kom med til CPH.
SK640 FRA-CPH A319 OY-KBO “Retro”
Bussing ut til flyet og der møtte en artig krabat oss, retroflyet til SAS
Begivenhetsløs flight egentlig, ikke blant de trangeste flyene til SAS.
I CPH ble det litt mer venting, denne gang i Diners Loungen hvor man fikk litt mat og drikke, samt strøm og internett. Var også nede å kjøpte meg en fransk hotdog.
Hoppet på første flyet til TRF.
WF306 CPH-TRF Dash 8 Q400 LN-WDJ.
Begivenhetsløs flight igjen, en venn av oss jobbet I kabinen den dagen så hyggelig å møte litt kjentfolk.
Landet på Torp på rute hvor farmor hadde møtt opp for å kjøre oss hjem.
Liten oppsumering tilslutt:
9 flyvninger ble totalen, altfor mange timer ble tilbrakt på flyplasser, gratis wifi er tingen, lounge access er enda bedre. Nedturen av å måtte dra hjem før de andre ble ikke så ille egentlig, med B732, LHA380 i biz og SAS Retro. Det virker også som om det er lettere å komme seg hjem enn bort. Ny rapport blir det vel muligens om litt om det er ønsket, da vi drar tilbake igjen i vinterferien. Forandringen nå er at det er sommer i SA og ting er grønt, samt gjerne høyere temperaturer.
Takk for meg for denne gang.

Om man kjenner noen som er full av bullshit.

Noe sånt skulle vi kanskje ha hatt her oppe i nord også?
Da mamma og jeg ikke hadde mulighet til å ta noe mer ferie ble det bestemt at vi måtte dra hjem et par dager tidligere enn de andre. Litt kjedelig egentlig, men skulle vise seg å ikke bli så ille alikevel. Da vi bare hadde billetter fra JNB og det faktum at ingen gadd å kjøre oss dit, som tar 4+ timer i hver retning, måtte vi finne noen flybilletter fra en litt mer nærliggende flyplass. Sjekket først med SA Express fra Eastgate Airport FAHS som er den lokale flyplassen (forøvrig har de tre geparder som patruljerer inne på flyplassområdet for å holde området og rullebanen fritt for dyr), men der var det bare ett ledig sete. Sjekket så fra Nelspruit MQP og British Airways kom ut som billigste alternativ og det var en ganske rimelig pris også, og det er før man tar i betraktning at det var for en flight som skulle gå neste dag. Det er selskapet Comair som opererer BA sine domestic flights i Sør-Afrika og flighten var satt opp med B737-200. Prøvde også å sjekke inn på nett men fikk ikke lov.
Innen vi hadde kommet på flyplassen neste dag så begynte temperaturen og nærme seg 40 grader, desidert det varmeste vi opplevde og ikke dårlig mtp at dette var tidlig oktober og bare vår i Sør-Afrika. Inne i terminalen gikk check-in raskt og knirkefritt bortsett fra at strømmen i hele terminalen gikk et par ganger. Det skulle senere vise seg at det hadde vært noe brann i elektriske anlegget inne i byen.
BA6252 MQP-JNB Boeing 737-200 ZS-NNH, British Airways, operated by Comair in a Kulula jet.
Det viste seg at flyet var innleid fra Kulula, uten at akkurat det gjorde meg så veldig mye, da det var selve flytypen som var høydepunktet.



Terminalen er ganske stilig.
Ombord så fant jeg ut at det egentlig ikke gjorde så mye at vi ikke fikk sjekket inn online, da jeg hadde fått utdelt et ganske greit sete.


Oppe i lufta fikk vi utdelt en pose potetgull, litt sjokolade og en flaske med vann. I min mening, vesentlig mye bedre enn et tørt rundstykke. Begivenhetsløs flytur på 50 minutter.
I JNB ble det å skifte til noe penere og mer beregnet for nordisk klima, samt få litt mat mens man venter på at check-in skulle åpne. Da det bare er South African som holder til i den nye utenlandsdelen så vidt jeg vet, ble det å trekke til den gamle delen for å prate med folkene i biz-skranken til LH. Det så lovende ut, men han kunne ikke love noe, men skrev ut boarding card uten sete nr så vi slapp inn på innsiden og siden vi for en gangs skyld hadde god tid og riktig bokstav på boarding cardet så ble det å sette kursen for SA sin Baobab Lounge.

Relativt folksomt, men fant sitteplass med litt utsikt.

Tatt fra loungen, mangler bare ett medlem så er familien komplett.

Ikke mange av disse igjen i SA farger, ombord i en av de er forøvrig eneste gangen jeg har flydd i 2. etasje.

B727.
LH573 JNB-FRA A380-800 D-AIMB “München”
Ble så tid for boarding, og håpefulle beveget vi oss til gate hvor vi ble ønsket velkommen ombord og vist mot biz og first boarding. Uvant følelse å gå opp fra terminalen til flyet men skal kunne vende meg til det.
Ble vist til setet og fikk litt voksenbrus og jeg fant ut at dette kom til å bli ganske alright egentlig. En fullastet A380 er ikke akkurat en rakket til værs og det hjelper ikke veldig på ytelsen at rullebanen ligger 1800 meter over havet, men til slutt så krummet vel jorden bort under oss.
Brukte litt tid på å lete fram hodetelefonene, men fant fort ut at selv om det sto Sennheiser på de og det var aktiv støydemping så satt de altfor løst, så nok en gang dro jeg fram mine egne som tilbød vesentlig bedre støydemping, om enn bare passiv.
Drikke forsyningen ble holdt gående hele tiden og takket ikke nei til litt mer champagne. Mat ble også utdelt, men dere får unnskylde at detaljene rundt akkurat hva det var jeg spiste er gått i glemmeboken.

Nøtter som ikke ble rørt, da jeg ikke er noe glad i det.

And til forrett, med Warsteiner i glasset.

Her er detaljene helt gått i glemmeboken, men tror det var noe Thai-greier, fortsatt Warsteiner i glasset.
På underholdningssystemet som var ganske bra ble Prince of Persia sett før jeg bestemte meg for å ta kvelden. Styrte og ordnet litt for å finne en ok posisjon som hindret meg i å skli helt ned. Selv om jeg ikke lå helt flatt så sov jeg som en stein og våknet ikke før frokost ble utdelt. Tror aldri jeg har følt meg så uthvilt etter en natt i et flysete.
Meget fornøyd med flyturen og det var plutselig ikke så ille å måtte dra hjem tidligere, spesielt ikke da vi fikk vite et par dager senere at de andre hadde endt opp i economy hos Lufthansa, i en av deres fantastiske B747. Den som ler sist ler best.

Om det er noe jeg skal klage på må det være at setene ikke er horisontale og at biz er for stort og åpent og føles dermed ikke så ekslusivt når man sitter i samme kabin som nesten 100 andre. Følte meg også litt snurt over at jeg ikke fikk gått trappa i flyet hverken i JNB eller FRA.

I Frankfurt ble det litt venting, litt rejection på en flight til OSL og litt mer venting før vi kom med til CPH.
SK640 FRA-CPH A319 OY-KBO “Retro”
Bussing ut til flyet og der møtte en artig krabat oss, retroflyet til SAS



Begivenhetsløs flight egentlig, ikke blant de trangeste flyene til SAS.
I CPH ble det litt mer venting, denne gang i Diners Loungen hvor man fikk litt mat og drikke, samt strøm og internett. Var også nede å kjøpte meg en fransk hotdog.
Hoppet på første flyet til TRF.
WF306 CPH-TRF Dash 8 Q400 LN-WDJ.
Begivenhetsløs flight igjen, en venn av oss jobbet I kabinen den dagen så hyggelig å møte litt kjentfolk.
Landet på Torp på rute hvor farmor hadde møtt opp for å kjøre oss hjem.
Liten oppsumering tilslutt:
9 flyvninger ble totalen, altfor mange timer ble tilbrakt på flyplasser, gratis wifi er tingen, lounge access er enda bedre. Nedturen av å måtte dra hjem før de andre ble ikke så ille egentlig, med B732, LHA380 i biz og SAS Retro. Det virker også som om det er lettere å komme seg hjem enn bort. Ny rapport blir det vel muligens om litt om det er ønsket, da vi drar tilbake igjen i vinterferien. Forandringen nå er at det er sommer i SA og ting er grønt, samt gjerne høyere temperaturer.
Takk for meg for denne gang.
Last edited: