Som vanlig når man er på ferie så må man hjem igjen også og vi hadde trålet nettet etter best mulig reiserute hjem og det så ut som om det var Lufthansa som skulle få æren av å ta oss hjem, i biz!
Troppet opp på flyplassen med passe lite tid tilgode. Karen i biz check-in skranken sa at det var gode muligheter til å komme med, men kunne ikke gi oss seter enda. Han kunne deriomt sende bagasjen gjennom til CPH. Gjennom security og passkontroll før vi sa hade til pappa, som skulle tilbake til Kreta, via Zurich og Athen.
Da vi kom til gaten derimot, så viste det seg at det slettes ikke var så god plass som vi fikk vite i check-in. Fikk beskjed om å vente til alle med ordentlig billett hadde gått ombord, før de klarte å skaffe to ordentlige seter og to klappseter.
LH463 MIA-FRA B747-400 D-ABVL
Søsknene min fikk æren av de ordentlige setene, mens jeg og mamma ble plassert på klapp. De fant senere et ledig sete som jeg generøst lot mamma ta. Midtsete på LH sine 747? Nei takk!
Ble først plassert ved den ene overwing exiten, men etter take off ble jeg flyttet bak, som er ganske kjekt, så sitter jeg å sitte rett overfor en person og stirre hani øya hele turen.'
Godkjent beinplass her.
Servering ble satt igang, først snacks og drikke, og etter å ha hørt mye snakk om den her på forumet måtte jeg prøve en Warsteiner, når man først er gammel nok og det er gratis.
Litt annerledes enn annet øl jeg har smakt (som er et ganske begrenset utvalg) men godkjent. Den ble servert i boks.
Kjøtt, brun saus, potetmos og grønnsaker ble servert (var et annet alternativ også men det har jeg glemt hva var) og gikk ned på høykant. Godt sjokoladekakestykke til dessert.
Det som er kjekt med klapp bak er at man har et ganske stort bord, i form av nødutgangsklie. Ulempen med dette setet er at det er fire lavatories bak her, noe som gjør det litt folksomt til tider.
Litt sjokolade jeg fikk med fra SWISS.
På turen hjem hadde jeg også fått lov til å låne et par splitter nye BOSE QC3 av Someone og jeg så fram til å prøve de. Jeg hadde god sikt til en av skjermene i taket, men da det ikke er noe lydutgang ved klappsetet ble det til at jeg måtte stå for lyden selv. Kvalitetsforskjellen mellom det du får utdelt og mitt AKG headset er stor. Ikke like stor forskjell mellom AKG og BOSE QC3, men da sistnevnte har aktiv støydemping blir forskjellen alikevel stor. Man slipper å overdøve flysuset med musikk, da BOSE fjerner flysuset, og man sparer både hørselen og batteriet på musikkavspilleren. Det ble til at jeg satt med de på under mesteparten av flyturen og hadde passelig lyst på et par selv, dog ville jeg valgt QC15 tror jeg. Da jeg ikke hadde noe lyd til filmen drepte jeg tid med å lese. Da jeg hadde lest ut det jeg hadde av lesestoff så prøvde jeg å få meg litt søvn.
Ikke veldig lett de klappsetet ikke er veldig behagelig, men med musikk på øret sovnet jeg over Irland et sted.
Våknet i det de begynte med frokostserveringen, da hadde vi akkurat kommet inn over England så ble ikke mange minuttene med søvn på meg.
Frokosten bestod av omelett, frukt og gress, sistnevnte lot jeg ligge.
Setet mitt.
Før landing ble jeg flyttet til det samme setet jeg hadde under take off, da jeg ikke kunne sitte alene ved nødutgangen. Myk landing og mens vi taxet til gate så jeg blant annet et stk Condor med "Wir lieben Fliegen" og LH sin retrojet.
Etter at jeg hadde kommet av flyet og sto å ventet på resten av gjengen så jeg også et fly malt med dragehodet.
Thai sin retrojet kan så vidt skimtes gjennom skitne vinduer med gjenskinn.
Da bagasjen var sendt til CPH var det bare å møte opp ved gaten til CPH flighten hvor de to yngste ble plassert på klappsete denne gangen, mens jeg fikk et midtgangsete.
LH3070 FRA-CPH A321-100 D-AIRC
Behagelige seter og god beinplass ombord i Airbus'en. Hvorfor kan de ikke ha det sånn i 747'ene også? Lite og fortelle fra denne flighten, var rimelig trøtt så sovnet kort tid etter avgang og våknet idet vi tok rullebanen i CPH.
Da gjenstår det å se, kommer vi oss hjem tilslutt også?