Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det er en del kreative routinger .. se f.eks. UA941 FRA-ORD som nå passerer like ved Østersund. UA901 ligger bak og ser ut til å komme samme vei.

Noen som kjapt gi et bilde av hvordan situasjonen er for øyeblikket? Har ikke hatt tid til å lese meg opp i media.

Du får ikke noe bedre BILDE enn dette:

http://www.metoffice.gov.uk/aviation/vaac/data/VAG_1273576547.png

...akkurat nå, men prognosene for at den ikke skal sige over Norge er per i dag gode. Husk bare at vær og lavtrykk/høytrykk endrer seg raskt. Vulkanen fortsetter å produsere aske, men mest viktig av alt (synes jeg) er at det er økt seismisk aktivitet i området. Det betyr at vulkanen absolutt ikke har tenkt å gi seg med det første, og sett med en geologs øyne kan det fort være et tegn på større utbrudd / ho gammelmor ved siden av har begynt å våkne...

Så de områdene som det er slått rød ring rundt på bildene du linker til er områder det ikke flys for øyeblikket?

De bildene der er ganske dårlige og viser ikke konsentrasjonen og hvor det er sone 1, sone 2 og slikt. Så et annet kart tidligere i dag som visste no-fly sonene, men finner det ikke igjen nå

Så de områdene som det er slått rød ring rundt på bildene du linker til er områder det ikke flys for øyeblikket?

Nei, ikke nødvendigvis, siden den også delvis dekker sone 2 hvor man kan fly

I see. Tydelig at aktiviteten i Jallajøkul og co ikke er ferdig med det første altså.

KEF stenges fredag.

Kort notis i aftenbladet:

- Flyplassen stenger klokken 7 og vil være stengt fram til midnatt, sier en talsmann ved Keflavik.

Passasjerene trenger derimot ikke engste seg. Flyavgangene er nemlig framskyndet slik at de som skulle reise fredag, kan reise tidligere.

Vil dette få følger for ETOPS-trafikk? Det fins vel andre flyplasser på Island som kan brukes.

Re: KEF stenges fredag.

Noen som vet hva som skjer med FI319? Blir vel utsatt dersom KEF er stengt til midnatt GMT.

w

Og så er FR lei aske-prognoser m.v.

Ryanair, the UK’s largest passenger airline today (Monday, 17th May) called for an end to the VAAC Volcano Concentration Charts which have over recent weeks used computer generated models to chart large black clouds over much of Ireland and the UK which don’t exist.
...
In recent weeks Ryanair has repeatedly called for the UK to move to the US system of volcano monitoring under which a substantial “danger zone” with a radius of 60 miles is established around an erupting volcano. Outside of this “danger zone”, airlines are free to fly as long as there is no visible ash presence. Airlines then comply with manufacturer guidelines, should they notice any ash particles on either the fuselage or engines of aircraft after landing.

http://www.ryanair.com/en/news/ryanair-calls-to-end-current-vaac-system

Det er jo greitt nok at dette er veldig ubeleilig for butikken, men for å sitere det som står på tosone-kartene: "predicted areas where ash concentration exceed acceptable engine manufacturer tolerance levels".

Det betyr jo at FR ønsker å gå i mot det levrandøren av utstyret sier er bra? Jeg har heller lyst at lit seriøs analyse skal styre om flyet tar av, enn FR sine økonomer sine ønsker om å få flyene i luften, da de har vist de er et selskap som setter sin egen inntjening over det meste.

-A

En slik løsning vil jo dessuten stenge Icelandair sine operasjoner fra et askefritt Keflavik (så lenge det blåser sønnavind).

En slik løsning vil jo dessuten stenge Icelandair sine operasjoner fra et askefritt Keflavik (så lenge det blåser sønnavind).
Det bryr ikke FR seg om.... ;)

Håper bare at jeg kommer meg hjem i morgen :drunk:

Jeg har heller lyst at lit seriøs analyse skal styre om flyet tar av, enn FR sine økonomer sine ønsker om å få flyene i luften, da de har vist de er et selskap som setter sin egen inntjening over det meste.

Nå har vel ikke fly fra amerikanske selskaper ramlet ned så veldig ofte heller
In recent weeks Ryanair has repeatedly called for the UK to move to the US system of volcano monitoring...

BA har jo raslet med noe av de samme argumentene.

Alaska Airlines, f.eks. har jo stadig vulkanproblemer i Alaska .. de har jo bygget enn viss kompetanse.

Man skulle da tro at det snart må dukke opp noe statistikk fra vedlikeholdsavdelingene på hvordan asken påvirker flyene? Det burde da kunne underbygge om Ryanair har et poeng?

Føler bare for å presisere nok en gang at en vulkan ikke nødvendigvis er den samme over hele jordkloden. At Amerikanerene er vant med sine vulkaner er én ting - men vulkanenes natur kan være svært varierende. (Merk kan, da jeg ikke har satt meg inn i alle verdens vulkaner som skaper problemer for fly).

Du kan ha forskjeller i høyde på asken, du kan ha forskjell i askekonsentrasjon, type aske (magma rundt om i verden består av varierende mineralinnhold og dermed varierende kjemiske egenskaper) og generelt FORSKJELLER!

Så å sitte å spekulere i hva andre har gjort og basere seg på at andre aldri har falt ned synes jeg er litt tynt, her må man få konkrete forskningsresultater på banen. Synes ikke det virker så veldig vanskelig å gjøre noen motortester hvor man simulerer askekonsentrasjonene og ser hvor mye som er for mye. Deretter kan man vel få en masseprodusering av drone-fly av denne typen : http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3623262.ece som kan gjøre faktiske målinger og dermed effektivisere/validere "askevarslingene".

Status
Not open for further replies.
Back