Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Og det skumle er vel at ved høye konsentrasjoner lukter den heller ikke? Fra min tid på oljeraffineri mener jeg å huske at det var slik.
H2S regnes for å være like giftig som blåsyre.
Ja, luktesansen blir lammet ved ca 200ppm, langt over det nivået der man kan lukte gassen, og vesentlig under dødelig dose.
Et annet stort problem er at den er brennbar i et veldig stort konsentrasjonsområde, mange ganger så stort som f.eks. metan.
H2S er sammen med radioaktivitet fra brønnen de stoffene som skaper størst ekstra sikkerhetsrutiner offshore.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Here we go again!

En askesky som driver mot Norge, kan føre til problemer for flytrafikken nord for Trondheim mandag ettermiddag, opplyser Luftfartstilsynet.

http://www.aftenbladet.no/innenriks/1195283/Aske_kan_ramme_flytrafikken_mandag.html

- Askelaget som ligger ute i Norskehavet, kryper sakte, men sikkert vår vei. Asken vil tidligst nå inn til kysten mandag ettermiddag. Det er flytrafikken fra Trøndelag og nordover som eventuelt blir rammet, opplyser direktør Einar Schjølberg ved Operativ avdeling i Luftfartstilsynet til NTB.

Bor du i nord og skal avgårde i morgen er det vel bare å hive seg rundt.

- Prognosene vi har nå, tilsier at alle flyplasser forblir åpne i alle fall fram til klokken 12 mandag, sier Schjølberg.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Jeg skjønner ikke helt at det vil bli problemer i morgen. Ser man på prognosene så vil det være snakk om akseptable konsentrasjoner (sone 2?) hvor både DY, SAS og WF nå kan operere. Det ser også ut til å blåse gjennom den nordlige landsdelen ganske raskt.

Prognosen som finnes her viser områder hvor man kan fly som rødt, og no-fly-zoner som svart: http://www.metoffice.gov.uk/corporate/pressoffice/2010/volcano/ashconcentration/
Det vises ingen aske over FL200.
 
Last edited:
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Og nå meldes det at askeskyen har mer eller mindre gått i oppløsning i følge NRK (selv om overskriften sier noe annet): http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7095950

– Med de prognosene vi har per nå kan jeg garantere at det ikke vil være noen stengte flyplasser fram til i morgen klokken 12, sa direktør ved Operativ avdeling i Luftfartstilsynet, Einar Schjølberg til NRK.no tidlig søndag kveld.

Senere på kvelden hadde denne skyen gått mer eller mindre i oppløsning.

I tillegg måles det nå med fly rundt om i Europa, også i Noreg:

Prøvene legges opp mot matematiske modeller som er brukt for å se om dette stemmer overens. De første målingene i norsk luftrom ble foretatt fredag ettermiddag. så langt stemmer de godt overens.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Noen trodde at flyselskapene ville sette opp prisene når trafikken kom igang igjen. Det ser ikke ut til at det blir tilfelle. Flere store flyselskap dumper prisene for å få igang trafikken igjen. EasyJet lanserer "Ashback" kampanje, Ryanair legger ut 3 millioner billetter til 3 euro + skatter. Norwegian legger ut 100.000 billetter til 299 kroner for en vei. Wizzair senker også sine priser.
Mer om dette på linken til dn.no: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1885829.ece


SAS er i forhandling med EU om kompensasjon for tapet de har hatt under vulkanutbruddet. Tapet regner de med er på rundt en halv milliard kroner.
Jeg er litt spent på om luftfarten får kompensasjon, og hvordan den skal fordeles rettferdig. Alle har hatt tap. Ikke bare flyselskaper, men handling selskaper, butikker, serveringssteder, bakketransport, hoteller osv osv.
Mer om kompensasjon i denne artiklen fra dn.no: http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1885703.ece
 
Askeslit ...

Etter den sure svie .... Ser på DY's og andres FB-sider at de sliter skikkelig med ettervirkningene av uregelmessighetene .... Her ser man viktigheten av å ha gode hjelpemidler når slik oppstår. Tror jeg skal sende sjefen min på en liten foredragsturne når alt dette har algt seg. ^_^
 
Re: Askeslit ...

Det er 8 timer siden noen fra DY har vært på FB ... en del frustrerte sjeler, ja ...
 
Re: Askeslit ...

IATA gir skryt til EU for håndtering etter vulkanutbruddet:


For immediate release Date: 27 April 2010 No: 18

News
IATA Applauds Europe’s Post-Volcano Measures


Geneva - The International Air Transport Association (IATA) applauded the announcement by the European Commission of a comprehensive program to provide relief to the air transport sector in the aftermath of extra-ordinary airspace closures resulting from the ash plume of an Icelandic volcano.

“I applaud Vice Presidents Kallas, Almunia and Rehn for their quick action. Airlines lost revenues of US$1.7 billion in just six days, with the greatest impact on European carriers. These urgent measures will provide much needed assistance to airlines at a time when their financial resources are stretched,” said Giovanni Bisignani, IATA’s Director General and CEO.

IATA highlighted its particular support for three longer-term elements of today’s announcement:

Single European Sky: “The events of last week clearly showed the need for the Single European Sky. I fully support Vice President Kallas in his efforts to accelerate the appointment of a European Network Manager by the end of this year. But that is one element of the Single European Sky. We also need to accelerate plans for the implementation of functional airspace blocks and a performance framework to ensure that the system is delivering efficiencies. We are looking for a strong commitment from Europe’s transport ministers on all three of these elements when they meet on 4 May,” said Bisignani. IATA estimates that the reduced delays and greater efficiency that a Single European Sky will bring will have broad benefits. It is estimated that it will save EUR 5 billion and reduce carbon emissions by 16 million tonnes a year.

Financial Compensation: “This was an event completely beyond the control of airlines. We don’t want bailouts, but government compensation for costs—including the cost of lost revenue and providing extended care to passengers—should be provided to airlines in line with Europe’s established rules for compensating companies in such extra-ordinary events,” said Bisignani.

Improved Aviation Risk Management for Volcanic Activity: “Safety is always our top priority. We fully agree that we need a better framework for decision making to ensure safe operations at times of volcanic activity. IATA is already working with the International Civil Aviation Organization (ICAO) to apply lessons learned from this event to improve global standards and best practices,” said Bisignani.

Establishing an Aviation Platform: “The events of last week showed that aviation is critical to Europe’s life and economy. Too often aviation is over-taxed and micro-regulated. A platform to raise aviation on the policy agenda through industry/government interaction is a much needed development to follow-up on these proposals and to build a more competitive future for the sector,” said Bisignani.

IATA also welcomed the announcement of flexibility on slot rules, flight restrictions, and air navigation payments that will provide some short-term operational and financial relief.

- IATA -

For more information, please contact:
Anthony Concil
Director Corporate Communications
Tel: +41 22 770 2967
Email: corpcomms@iata.org

Notes for Editors:

IATA (International Air Transport Association) represents some 230 airlines comprising 93% of scheduled international air traffic.
European Commission's press release
International Air Transport Association
800 Place Victoria, P.O. Box 113 Montreal, Quebec, Canada H4Z 1M1.
About Us | Membership | Work Groups | Areas of Activity | Services & Solutions | Events | Training | Pressroom
IMPORTANT PRIVACY INFORMATION: The International Air Transport Association (IATA) does not sell or rent your email address to any third party. You received this email message due to your membership, participation or interest in IATA. IATA sends various advertisements, promotions and special announcements regarding products and services that we feel may be of interest to you.

You may unsubscribe from the IATA e-mailing list at any time. This message was sent by IATA using Responsys Interact.

© Copyright 2010. All rights reserved. Privacy Policy | Contact Us
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Han kjeftsterke SAS-kapteinen har fått mediedekning i Dagbladet i dag...

Den store askebløffen

[......]

I lufta vrimler de fra ymse kilder, ørkensand og havsalt virvles opp av stormer. Pollen og forvitringsstøv, fra industri, jordbruk, transportmidler, skogbranner og aktive vulkaner, er alle bidragsytere i en sandblåsingsprosess på skrog og slitasje på motorer. Vedlikeholdssystemer tar tilbørlig høyde for denne effekten som påskynder luftfartøyenes aldringsprosess. Så hva gjør Eyjafjallajökull spesiell?

[.....]

Hvem er så den egentlige autoritet i askesaken? Er det en datamaskin i England?

Eller er det P.G. Stensvaag?! ;) Find out!!

http://www.dagbladet.no/2010/04/28/kultur/debattinnlegg/vulkan/askesky/11471497/
 
Last edited:
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Aviser og TV fortæller stadig dagligt om folk der endnu ikke er kommet hjem fra Asien. Særligt TG og Bangkok har fået mange tæsk i de danske medier. I går havde Go'aften Danmark et par kvinder i studiet og fortælle deres historie.

I går var denne artikel i ekstrabladet.dk - og en læser skriver:

"ALDRIG MERE THAI AIRWAYS

Det selskab burde ikke have lov flyve i dk , er blevet behandlet som et svin , 7 voksne og et spædbarn , selv måtte betale ALT i 10 dage , frem og tilbage bkk flere gange , ingen info - løgn på løgn , hjem i dag med fly,der fløj med 40 ledige pladser , trods massser der stadig venter i bkk på komme hjem . IKKE I ORDEN THAI AIRWAYS I DUMPET - ELLERS TROFAST GULDKORT KUNDE I MANGE ÅR"

Kilde: http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1337212.ece#ixzz0mPCqjao5

Det overrasker mig, at der skulle være 40 ledige sæder!!!
 
Re: Virkninger av flystopp etter vulkanutbruddet på Island

Så var den tilbake, imorgen stenges Irish airspace og muligens områder av nordre UK.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

British Airways hevder askeskyen som lammet Europa, var rent oppspinn.

Toppsjefen i det britiske flyselskapet British Airways hevder askeskyen over Europa bare eksisterte i en computermodell.

- Byråkratiet er blitt helt forrykt. Det har aldri vært noen askeskyer. Det er jeg helt sikker på. Det var bare en computermodell som sa at det var askeskyer, sa Willie Walsh under en tale i Phoenix i USA, melder takeoff.dk.

http://www.nettavisen.no/nyheter/article2897568.ece

snag i programmvaren til met.co.uk , hm ja det var jo en tanke
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

snag i programmvaren til met.co.uk , hm ja det var jo en tanke

Noe er det nok i det, hvertfall at byråkratiet tok helt av. Det var jo forbudt å buke paraglider også av hensyn til pilotens sikkerhet.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Mer aske på vei

VAG_1273188470.png
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Satser på at FI319 går til Island i dag da. Og hjem igjen, for den saks skyld.. (Helgeopphold fredag-søndag i Reykjavik) :)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top