Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Hadde ikke SAS kansellert alle ankomster og avganger til/fra Flesland i dag? Så nettopp en A319 fra BGO til CPH...

Prosedyrene gjelder vel flytype, i dette tilfellet Boeing 737. Vil vel tro at de har dette på stell for A319 da. Så den på radar, så det er ingen tvil om at den gikk.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Hvor er det SAS sier at DY er uforsvarlige?

Jeg har sett flere utsagn der SAS sier at de velger å ikke fly og mer enn antyder at det er av sikkerhetshensyn. Da er de veldig nær å si at de tar sikkerheten på alvor, mens de som flyr ikke gjør det.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Og nå begynner det å lukte svidd....
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3619307.ece
Både europeiske luftfartsmyndigheter, politiske myndigheter og flyselskaper har gjentatte ganger hevdet at ingen var forberedt på at et vulkanutbrudd på Island kunne få så enorme konsekvenser. Men en rekke øvelser og simuleringer av et vulkanutbrudd på Island har konkludert med at europeisk luftfart kunne bli lammet. Fire ganger årlig har det vært gjort regionale og lokale øvelser for å forutse, varsle og håndtere en askesky fra Island.

Islendingene har advart gang på gang.

– Vi har jobbet med dette i ti år. Vi har hatt flere øvelser som har vist at et vulkanutbrudd på Island kunne få dramatiske følger. Hver tredje måned har vi hatt øvelser lokalt, og i tillegg har vi hatt øvelser med Storbritannia og Norge. Vi har visst at dette kunne skje, sier prosjektleder Egill Thordarsson ved Islands NOTAM-kontor. Han er til daglig ansatt i den islandske luftfartsmyndigheten Isavia, som tilsvarer norske Avinor.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det var vel et annet kontor som jobbet med øvelsene ... :rolleyes:
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Eller ... så er det som har skjedd den siste uken vært i henhold til planverket. At "noen" påstår at de ikke har vært forberedt på det, betyr ikke at "alle" ikke har vært forberedt på det.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Sitat bladet "Flygelederen" (siste utgave 2009..), fokuset har vært på Katla..
http://natca.no/_files/gallery/74f0d3d_FL_nett_4_09_2.pdf
Større oppmerksomhet. De siste årene har oppmerksomheten i Europa rundt Katlaproblematikken blitt større. Også ICAO er nå tungt involvert, sammen med blant andre Eurocontrol, CFMU og IATA. Det kjøres jevnlige øvelser med simulerte utbrudd fra Katla eller Hekla. Også Norge er involvert, ved kontrollsentralenei Bodø og Stavanger. Bodø Oceanic er underlagt Bodø kontrollsentrals område og har felles grense med Reykjavik ACC opp...
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

At fokuset har ligget på Katla er for meg ingen beroligelse. Når Eyjafjallajökull effektivt bringer den europeiske luftfarten i kne man umulig være godt nok forberedt dersom Katla skulle finne på å våkne....

Islendingene har advart gang på gang, så ett eller annet sted har man glemt å lytte!
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

SAS har nå fått det formelle på plass i følge deres Facebook-side: "Good news!! We have now received permission from the authorities to start operating the major part of our flights in the so called zone 2. We expect to receive full permission during the night. We will resume traffic as fast as we can. Thank you for your patience!
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Da sluttet SAS også å ta sikkerheten på alvor da, makan !
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Da sluttet SAS også å ta sikkerheten på alvor da, makan !

Ja, kapitalkreftene råder! :rolleyes: Forbanna cowboyer hele gjengen! :p ;)
 
Last edited:
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det var vel et annet kontor som jobbet med øvelsene ... :rolleyes:

Ansvarsfraskrivelse satt i system:

– Vi er regelverksmyndighet, vi har ikke det operative ansvaret. Hvis dette er øvelser som de operativt ansvarlige har gjort, så bør du ta kontakt med dem, sier informasjonsrådgiver Bjørn Erlandsen i Luftfartstilsynet.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Jeg har sett flere utsagn der SAS sier at de velger å ikke fly og mer enn antyder at det er av sikkerhetshensyn. Da er de veldig nær å si at de tar sikkerheten på alvor, mens de som flyr ikke gjør det.

Det du egentlig sier her er at SAS plutselig møter Norwegian på deres hjemmebane - med å bruke media som mikrofonstativ for å fremme seg selv! ;)
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Da har også vi (WF) fått tillatelse til å operere i lavaskesonen. Forhåpendtligvis er vi ferdige med det verste nå ...
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Noen synsing her om hvor lenge keflavik blir stengt?

Vi sitter litt stuck her i Orlando nå og vårt Icelandair fly fra Sanford/Orlando er kansellert og vi har bare fått beskjed om å vente da det ikke er noen gode muligheter.

De jobber med å får oss opp til Boston eller New York.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Hørte nettop på radioen om at kapteinen på et SAS fly informerte passasjerene atdekun ventet på noen papirer før de kunne ta av, og at passasjerene så informerte han at flyet var kansellert. Noen som vethva som egentlig skjedde?
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Noen synsing her om hvor lenge keflavik blir stengt?

Det er vind øst-sørøst som er problemet for Keflavik, og første retningsendring utenfor denne sektoren er ikke før på søndag morgen og da går den over på nordøst med en halvering av vindstyrken til 7-8 m/s. Første vestlige komponent på vindvimpelen kommer ikke før neste søndag (2. mai) i følge yr.no.

Her finner dere et vindkart for sydvestre Island:
http://www.yr.no/sted/Hav/63,45750_-21,87000/vindkart.html
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/troms_og_finnmark/1.7093647
(Widerøefly mellom Honningsvåg og Tromsø måtte snu da kæpt'n mente han kjente vulkanen på nært hold)

Så merkelig at de skulle kjenne svovellukt helt nord i landet? Mtp at askekonsentrasjonene påstås å være lave og svært "utvannet", og det ikke er noen konkrete "askeskyer" over Nord-Norge at the present time. Hvor stor konsentrasjon trengs egentlig for å kunne kjenne lukta av den? Kan jo hende han har blitt påvirket så mye fra media og generell fokus på vulkanen at han luktet noe som ikke var der. (Det være sagt er det knallbra at de har de rutinene de har hvis man sanser slikt og ser ikke noe problem i å være overforsiktig innen luftfarten, som alltid ;) Lurer bare på om det "går an" i forhold til reelle faktorer i lufta nå).
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Så merkelig at de skulle kjenne svovellukt helt nord i landet?

Noen ombord med dårlig mage? :D

Vi ser vel en del "spøkelser ved høylys dag" fremover tipper jeg. VG skrek jo opp om et fly hvor en ventil satt seg fast "pga askelukt" og så viste det seg å være noe annet...
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Det største problemet er at hydrogensylfiden som denne gassen heter er et av de stoffene som mennesket har lavest luktterskel - og et normalt menneske vil allerede kunne identifisere den på et så utrolig lavt nivå som 1 ppb (parts per billion) eller lavere. Heldigvis må man helt opp i over 1000 ppm (parts per million) før den nærmer seg dødlig dose. Men hvorfor er så mennesket utstyrt med en slik fantastisk sans for H2S? Det henger sammen med at H2S i de fleste tilfeller forekommer i råtten og bedervet mat.
 
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Heldigvis må man helt opp i over 1000 ppm (parts per million) før den nærmer seg dødlig dose.

Og det skumle er vel at ved høye konsentrasjoner lukter den heller ikke? Fra min tid på oljeraffineri mener jeg å huske at det var slik.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top