Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold)

Tror Kjos og denne kapteinen som har uttalt seg skal være svært forsiktig med sine uttalelser. Dette ligger langt utenfor deres kompetanseområde.

Når det regner glassbiter og aske i Bergen så kan man tenke seg hva som er igjen der oppe som ikke faller ned men som driver enda....

Link:BT

Derfor MÅ man bare ta til takke med estimeringer og modeller, de er i mange tilfeller svært nøyaktige. Fra den nordlysartikkelen sies det: "– Jeg tror at vi hvis vi hadde fatt foretatt slike målinger fra Birkeland og fra et sted i Midt-Norge, så ville vi ha kunnet fly mye mer i norsk luftrom i disse dager, sier Lund Myhre. " - hvordan skulle vi visst at det IKKE var noe i mellom disse stasjonene? Hvis skyen er estimert å ligge med høy tetningsgrad over Norge, vi gjør målinger i nord, midt og sør som sier det ikke er farlig å fly - hvordan kan vi vite at det ikke finnes isolerte områder med farlig høy konsentrasjon?

Nå er det vel som oftest slik at matematiske modeller for prognostisering kan forbedres med mer input, og selv om man naturligvis ikke kan måle kontinuerlig og over alt så kan jeg vanskelig tro annet enn at presisjonsnivået i prognosene blir betraktelig større om man måler med noe større tetthet enn i dag. Man kan selvsagt ikke garantere med 100% sikkerhet at det ikke er høy tetthet av partikler mellom to målestasjoner, men man vil nok kunne øke presisjonsnivået. Med slike matematiske modeller i bunnen så vil det jo alltid være usikkerheter, og meterologiske modeller er nok både avanserte og alt det der men det viser seg jo at også meterologene tar feil fra tid til annen....;)

det er selvsagt ikke slik at noen vet nøyaktig hvor denne "askeskyen" er. Slike undersøkelser ville nesten vært litt utopiske, omtrent på nivå med å prøve å telle antall sandkorn på ei strand. Derfor MÅ man bare ta til takke med estimeringer og modeller, de er i mange tilfeller svært nøyaktige. Fra den nordlysartikkelen sies det: "– Jeg tror at vi hvis vi hadde fatt foretatt slike målinger fra Birkeland og fra et sted i Midt-Norge, så ville vi ha kunnet fly mye mer i norsk luftrom i disse dager, sier Lund Myhre. " - hvordan skulle vi visst at det IKKE var noe i mellom disse stasjonene? Hvis skyen er estimert å ligge med høy tetningsgrad over Norge, vi gjør målinger i nord, midt og sør som sier det ikke er farlig å fly - hvordan kan vi vite at det ikke finnes isolerte områder med farlig høy konsentrasjon?

Det være sagt; ikke noe i veien for å la redningshelikoptre som er utrustet for slike forhold fly nå - det går jo an å legge ruta under / over estimert høyde på skyen.

Nest sist LER jeg av det grufulle bildet av Kjos hos VG! :lol:

Og sist men ikke minst holder jeg et skarpt øye med ut av vinduet, og "håper" at det kommer noen "askeflyktninger" (ja jeg har lært av avisene nå! ;) ) ned på øya. De vil vel neppe komme på radaren?

Jeg referer ikke til Nordlys, men så saken i Dagbladet. Der står det:

Bare på Andøya

- Per i dag får vi kun målt partikler i flyhøyde ett sted i Norge, på Andøya i Nordland. Der er det installert en såkalt lydar, som ved hjelp av laserstråler måler fordelingen av partikler oppover i atmosfæren.

NILU har ved flere anledninger søkt myndighetene om penger til ytterligere en målestasjon ved Birkeland i Aust-Agder, som ville ha dekket mesteparten av Sør-Norge, men har fått avslag både fra Forskningsrådet og Klima- og Forurensningsdirektoratet (KLIF).

- Jeg tror at vi hvis vi hadde fatt foretatt slike målinger fra Birkeland og fra et sted i Midt-Norge, så ville vi ha kunnet fly mye mer i norsk luftrom i disse dager, sier Lund Myhre.

De bruker altså laser og en stasjon dekker altså et stort område. Jeg kan ingen ting om dette men legger jeg to og to sammen så antar jeg at det er en laser som kan styres og at en ergo ikke bare tester på ett sted med en stasjon slik du sier.

Hvis partikklene virkelig smelter i brennkammeret så tror jeg at selv veldig små mengder er skadelig, siden de ikke vil komme ut igjen, men stivne i litt kaldere soner, og at det på den måten bygges opp et lag. Så kanskje tiden før motorhavari går opp fra 15-20 minutter til 10 timer eller 50 timer, men fortsatt blir det ganske dyrt å bytte motor for hver 50. flytime.

Og her tror jeg vi er inne å noe veldig veldig vesentlig. Disse partiklene bygger seg opp og legger seg bak i motoren og utgjør kanskje ingen direkte sikkerhetsrisiko på en eller to dager i drift. Men når man må bytte motorer hver tredje dag og bruke en formue på å overhale dem vil man
a/fort slippe opp for motorer og
b/drukne i overhalingskostnader

I tillegg vil skroget bli 'glassblåst' og bevegelige deler og cockpitvinduer må trolig skiftes like ofte som motorer ...

Og her tror jeg vi er inne å noe veldig veldig vesentlig. Disse partiklene bygger seg opp og legger seg bak i motoren og utgjør kanskje ingen sikkerhetsrisiko på en eller to dager i drift. Men når man må bytte motorer hver tredje dag og bruke en formue på å overhale dem vil man
a/fort slippe opp for motorer og
b/drukne i overhalingskostnader

I tillegg vil skroget bli 'glassblåst' og bevegelige deler og cockpitvinduer må trolig skiftes like ofte som motorer ...

Da tror jeg at du nokså fort ville sett at flyselskapene ikke ville ønsket å fly. Poenget med Kjos sitt innspill, og innspillene til en del andre, er vel at man er usikker på om dette er et så stort problem som det du trekker frem her. Dersom mer informasjon (gjennom mer bruk av slike målestasjoner) bringer på det rene at det faktisk er tilfellet, så er jo saken en helt annen. De eksemplene som har vært trukket frem i media om fly og vulkansk aske har vel, så vidt jeg har fått med meg, fly som har fløyet svært nærme vulkanen. Men som jeg har nevnt tidligere - dette har jeg absolutt ingen peiling på.

Sitter her og funderer på en annen ting. Om SAS, Norwegian, alle handlingselskaper, Avinor osv har permittert så og si alle ansatte, så vil det jo ta lang tid før noen har et fly klart til å ta av. Etter det jeg kan skjønne så langt er vinduene for en eventuell åpning av luftrommet i sørnorge rimelig små. Om luftrommet skulle åpne noen timer i morgen, og stenger igjen på mandag, vil man rekke å få satt i gang flygninger?

Ordene "trolig" og "ingen vet sikkert" tyder mer på at noen ikke gjør jobben sin :stir

Feil - det tyder på at de nettopp gjør jobben sin.
Enkel risikostyring når sikkerhet har førsteprioritet

Var vel du som startet med å angripe et konkret flyselskap, istedet for å fokusere på budskapet i artikkelen.

Det hænger jo nok sammen med at der kun er et flyselskab der faktisk har sagt noget om det officielt. Om det er det ene flyselskab eller det andet er vel sagen irrelevant. Nu var det så Kjos der valgte at gå i medierne med dette og så er det jo også passende at det er ham jeg skyder på. Havde det været et andet flyselskab så havde det jo været dem. Men andre er efter min mening kloge nok til ikke at tage denne diskussion i medierne.

Om luftrommet skulle åpne noen timer i morgen, og stenger igjen på mandag, vil man rekke å få satt i gang flygninger?

Ja og nei. Ved en vanlig permitering (og regner med det kun er 14-dagersperioden som er unntak ved naturkatastrofe) så skal ansatte stille på jobb i løpet av to dager, så i teorien så har man ikke ansatte tilgjengelig.
Derimot så er det jo ikke sikkert at man velger å permitere alle, slik at man har x antall crew og bakkemannskaper tilgjengelig, i tillegg til at det nok ikke vil være så stort problem å få folk på plass tidsnok til å kunne komme igang med noe drift i løpet av kort tid.

En ting jeg synes er noe interessant, er flybevegelsene fra TOS siden luftrommet ble stengt og åpnet igjen. På det tidspunktet alt stengte stod det to SAS fly og to Norwegianfly ved terminalen. De to Norwegianflyene har siden den gang stått på samme plassen, mens SAS har kommet og gått iallefall 5-6 gang. Mindre behov for flyvninger til Bodø med Norwegian? Dårligere "nord-norske"-connections med Norwegian?

En ting jeg synes er noe interessant, er flybevegelsene fra TOS siden luftrommet ble stengt og åpnet igjen. På det tidspunktet alt stengte stod det to SAS fly og to Norwegianfly ved terminalen. De to Norwegianflyene har siden den gang stått på samme plassen, mens SAS har kommet og gått iallefall 5-6 gang. Mindre behov for flyvninger til Bodø med Norwegian? Dårligere "nord-norske"-connections med Norwegian?

Kan være mye som ligger til grunn for at de velger å ikke fly, både tilgjengelig crew samt at det faktisk er noen som vil fly med dem der og da.

Typisk LCC. De skummer fløten. Ellers holder de seg unna. :stir

Regner med at de fleste som må til Oslo gjerne flyr til Bodø for der å kunne hoppe på nordlandsbanen. Det eneste som mangler nå er tekniske problemer hos NSB sørpå og ras på Nordlandsbanen

SK (+WF) har også betydelig mer trafikk internt i området "Trondheim og opp" enn hva DY har.
Og så har SK hatt et par runder opp til LYR.

Regner med at de fleste som må til Oslo gjerne flyr til Bodø for der å kunne hoppe på nordlandsbanen. Det eneste som mangler nå er tekniske problemer hos NSB sørpå og ras på Nordlandsbanen

Værgudene er heller ikke på lag sørpå, ser ut som det går greit langs landeveien nordpå:

E134 Haukeli og Rv7 Hardangervidda er stengt, ellers er det kollonnekjøring øst/vest i dag.

Typisk LCC. De skummer fløten. Ellers holder de seg unna. :stir

Dette er kanskje det beste innspillet i debatten.....:)

Nå ser jeg forøvrig at kapteinen i SAS som uttaler seg er PG Stensvaag, og han har vel også tidligere stått motstander av overdrevet sikkerhetshysteri (jeg synes å huske et intervju i en av våre aviser om at han som kaptein ikke fikk ta med seg sine lengdeløpsskøyter inn i cockpit fordi det kunne være en sikkerhetsrisiko - dette syntes han åpenbart ikke så mye om).

Tror Kjos og denne kapteinen som har uttalt seg skal være svært forsiktig med sine uttalelser. Dette ligger langt utenfor deres kompetanseområde.Link:BT

Du tar nok feil. Så et intervju med ekspertene ved Exeter-senteret i England, som er Eurpoas eneste senter for denne type målinger. Der bekreftet de at det faktisk ikke foreligger målinger for Skandinavia, bare antagelser.

Så SAS-kapteinens påstand om at konsentrasjonene av askestøv kan sammenlignes med en piss i Maridalsvannet har nok mer i seg enn bare spekulasjoner.

Og ikke minst, det skal være en betydelig grad av intern uenighet innad i Avinor hvorvidt disse beslutningene er de mest fornuftige. Alt prat om at sikkerhet kommer først er etter mitt syn bare tåkeprat.

Man stenger ikke E6 fordi man tror noen kommer til å krasje i løpet av dagen....

Og ikke minst, det skal være en betydelig grad av intern uenighet innad i Avinor hvorvidt disse beslutningene er de mest fornuftige. Alt prat om at sikkerhet kommer først er etter mitt syn bare tåkeprat.

Man stenger ikke E6 fordi man tror noen kommer til å krasje i løpet av dagen....
Ja, vi har jo en annen tråd som viser hvor langt hysteriet har gått i "sikkerhetens navn". http://forum.scanair.no/showthread.php?t=63269

Status
Not open for further replies.
Back