Vulkanutbrudd på Island (hovedtråd - fly og operative forhold) 2010

Status
Not open for further replies.
Re: Vulkanutbrudd på Island

Kan få fortsette til bestemmelsesstedet sa nyhetene, men dette så jeg på radaren nå.

Attachments

• Bilde 2.jpg
    Bilde 2.jpg
    8.1 KB · Views: 747

Det er ikke bare LN-TUJ som har snudd, også LN-RPK som skulle til Evenes

Notam:

NEW TODAY TIL 1004151200EST
DUE VOLCANIC ERUPTION IN VOLCANO EYJAFJOLL CONTAMINATED AREA ENBD AOR
SECTOR NORTH, NO IFR CLEARENCE WILL BE ISSUED PENETRATING THE
CONTAMINATED AREA
LOWER LIMIT: SFC UPPER LIMIT: UNL

Ser på Avinor sine sider at alle avganger fra BOO og TOS nå enten som som innstilt eller Ny info xx:xx

Men atte... LN-NOC er på vei inn for landing i Bodø as we speaks, også så jeg et annet Norwegianfly inn for landing på Bardufoss. Er dette "unntak fra regelen"? :)

siden dette gjelder størsteparten av nord har det vel sikkert ingen hensikt å la det flyet gå ned et annet sted når det av like vel er der oppe, så lar det gå ned der det skal kontra diverte det til en nærstående flyplass. Vil tippe det gir mindre "skade" på flyet å la det gå ned enn å snu for å gå tilbake igjennom samme område en gang til.. nå er jeg vel og merke ikke på jobb og har ingen forutsettning for å si enten eller :)

Nå tok forresten et widerøefly nettopp av mot sør fra TOS, så helt stengt er det visst ikke....
EDIT: det skal til hammerfest.

På flygradar ser det ut til at SK4434 snudde oppe i TRøndelag et sted. Destinasjon var vel opprinnelig TOS. Stemmer det, mon tro?

Hm. Vil dette spre seg til sør-norge? Skal fly til OSL i morgen formiddag.

Og en annen ting, når jeg nå sitter og ser på avinor: hvorfor har SAS og Widerøe oppdatert alle sine flights med innstilt, mens Norwegian har "ny info"? Forskjellige retningslinjer for vulkanutbrudd? :p Det må jo være samme forhold for begge, hvis SAS innstiller flyene sine; hvorfor gjør ikke Norwegian det også? Og hvorfor lot Widerøe det Hammerfestflyet fly, når det til Lakselv er innstilt?

Er ikke dette litt overdrevet eller er det faktisk så mye aske?

Det er vel ikke slik at store askeskyer dekker hele Nord-Norge, men volcanic ash er ikke akkurat det man tar lett på i lufta. Better safe than sorry, når det kommer til slike ting.

Er ikke dette litt overdrevet eller er det faktisk så mye aske?

Skyene her i TOS ser litt merkelig mørke ut. Om det er relatert til utbruddet, eller noe helt annet vet jeg ikke.

Og en annen ting, når jeg nå sitter og ser på avinor: hvorfor har SAS og Widerøe oppdatert alle sine flights med innstilt, mens Norwegian har "ny info"? Forskjellige retningslinjer for vulkanutbrudd? :p

WF var ny "info" for 10 min siden de også, så tar vel bare litt tid

Last edited:

Hekkan. Jeg og min kjære skal over fjellet med DY529 i morgen. Lavpris-billett. Hvilke rettigheter har vi dersom det blir innstilt?

Og hvorfor lot Widerøe det Hammerfestflyet fly, når det til Lakselv er innstilt?

Kan det være at maskinen som var ment å gå til Lakselv ennå ikke var kommet til Tromsø fra et sted lengere sør?

Er dettte noen som kan sees på værmeldinger som piloter kan se. Evt hvordan er prognosen for sør-norge. Har et viktig møte i morgen i Tigerstaden og skla reise fra AES. :o

På radioen sa de nettopp i en trafikkmelding at alle flyvninger til/fra Værnes og nordover er innstilt, videre at fly på bakken ikke får ta av, men at fly i lufta får lande......

Hekkan. Jeg og min kjære skal over fjellet med DY529 i morgen. Lavpris-billett. Hvilke rettigheter har vi dersom det blir innstilt?
Tja,,det er vel egentlig force majeure, og så er der nok ikke noet at gøre, men
mon ikke DY er indstillet på at hjælpe deres gæster så godt som muligt og så
transportere dig nå der er mulighed for det
Hilsen
Ole

Hmm, ikke bra hvis Flesland, og flyplassene sørover blir stengt. Men aske som regner ned er vel ikke helt helsemessig bra?

Status
Not open for further replies.
Back