Voepass ATR-72 krasjet mellom Cascavel og Sao Paulo 09AUG24

Svært merkelig ground speed data i cruisehøyde ifølge flightradar, skal ha vært ned i under 70kts, og oppe i rundt 360 gjennom den siste timen før styrten, med store variasjoner derimellom.

Ville ikke tatt noe data fra fr24 som god data for annet enn vanlig flyging. Aner ikke om det er speed fra flyet som er rapportert over ads eller om det er fr24 som beregner speed ut fra posisjon. Men sammenheng mellom speed, gjennomsynk og spin er ikke uventet. Heldigvis pleier vi å få svar.
 
Ville ikke tatt noe data fra fr24 som god data for annet enn vanlig flyging. Aner ikke om det er speed fra flyet som er rapportert over ads eller om det er fr24 som beregner speed ut fra posisjon. Men sammenheng mellom speed, gjennomsynk og spin er ikke uventet. Heldigvis pleier vi å få svar.

Enig i å ikke ta farten fra FR24 særlig alvorlig. De operer jo alltid med fart i forhold til bakken, og det er jo irrelevant for flyet.
 
Har talt med en ven, der er ATR pilot. Styrtet er sket pga. isdannelse, hvilket er et hyppigt problem for ATR.
Problemet havde været løst, hvis piloterne var gået ned i højde for at få varme på, hvilket er en standard ATR procedure. Det gjorde de ikke. Ifølge flightradar så falder flyet direkte ned fra FL17 i stall.
 
Har talt med en ven, der er ATR pilot. Styrtet er sket pga. isdannelse, hvilket er et hyppigt problem for ATR.
Problemet havde været løst, hvis piloterne var gået ned i højde for at få varme på, hvilket er en standard ATR procedure. Det gjorde de ikke. Ifølge flightradar så falder flyet direkte ned fra FL17 i stall.

Da kan vi jo spare oss bryderiet med å lese av FDR/CVR. Selv om din venn kan ATR så er han neppe bedre i stand til å konkludere på antakelser enn oss andre.

Det var sigmet om ising. Vet du at det VAR ising? Det er mye tilfeldigheter det er fort gjort å hoppe på når alle lurer på det samme. Det betyr ikke at det er riktig å konkludere med å fylle inn hull med antakelser. Vent å fyll hull med fakta i stedet når man vet mer.

Kan være han har rett når ising er en faktor. Men det vet vi jo ikke ut over å ha en sigmet å vise til?
 
Last edited:
Har talt med en ven, der er ATR pilot. Styrtet er sket pga. isdannelse, hvilket er et hyppigt problem for ATR.
Problemet havde været løst, hvis piloterne var gået ned i højde for at få varme på, hvilket er en standard ATR procedure. Det gjorde de ikke. Ifølge flightradar så falder flyet direkte ned fra FL17 i stall.

Ising er helt normalt mange plasser, noen mer enn andre. Når du er vant til det sitter du ikke og venter til du er overlastet og en annen høyde fikser som regel problemet. Særlig i en ATR.
 
Enig i å ikke ta farten fra FR24 særlig alvorlig. De operer jo alltid med fart i forhold til bakken, og det er jo irrelevant for flyet.


Ja, men de klarer få frem true airspeed også

https://www.flightradar24.com/blog/voepass-atr72-crashes-near-sao-paulo/

Flightradar24 considers the ground speed data sent by the aircraft’s transponder to be generally unreliable for this flight. As such, it was not included on the above graph. The aircraft’s transponder did send True airspeed data, which we have processed from the granular data.
 
Ising er helt normalt mange plasser, noen mer enn andre. Når du er vant til det sitter du ikke og venter til du er overlastet og en annen høyde fikser som regel problemet. Særlig i en ATR.
Vi får håpe det stemmer. Litt nysjerrig på egen bias tok jeg en kjapp søkerunde gjennom havarikommisjonens rapporter samt litt lett wikipediering, og selv når jeg prøver å vektlegge resultatene i ATRs favør så syns jeg at mine overforenklede ikke-vitenskapelige funn gir ATR et litt dårlig image når det kommer både hendelser og ulykker fra ising.

Selvfølgelig skal/burde/ville vi anta at tidligere problemer er nøstet opp i gjennom trening og teknologi, så det blir spennende å se hva etterforskningen viser.
 
Sudden decompression? Ble vel ikke sagt mye til ATC da "loss of controll" inntraff?

Ikke veldig stor forskjell i trykk i den høyden de var i, så selv et plutselig trykkfall burde ikke være noen krise. Du har faktisk ganske god tid i den høyden.
 
Ikke veldig stor forskjell i trykk i den høyden de var i, så selv et plutselig trykkfall burde ikke være noen krise. Du har faktisk ganske god tid i den høyden.

Godt poeng. Det kan jo være en gradvis svikt eller en uoppdaget svikt som varer over tid, litt som Helios hendelsen i Hellas, eller er 17000 ft uansett for lavt til et slikt scenario der alle mister bevissthet?
 
Godt poeng. Det kan jo være en gradvis svikt eller en uoppdaget svikt som varer over tid, litt som Helios hendelsen i Hellas, eller er 17000 ft uansett for lavt til et slikt scenario der alle mister bevissthet?

Folk reagerer veldig forskjellig, men det høres svært usannsynlig ut. Det mest nærliggende er veldig kraftig ising, ikke kommet seg ut av isingen raskt nok, stall, spinn.
 
Hvis begge motorene fungerte var det litt merkelig at den falt såpass loddrett. At ising reduserte løft og aerodynamikk er nå en ting, men det burde være nok umpfh i motorene til å skubbe ting fremover. Om enn i en spiral pga spinn. Kan ising ha køddet til noe med motorene også? Eventuelt låst pitchen i en uheldig setting?
 
Hvis begge motorene fungerte var det litt merkelig at den falt såpass loddrett. At ising reduserte løft og aerodynamikk er nå en ting, men det burde være nok umpfh i motorene til å skubbe ting fremover. Om enn i en spiral pga spinn.

Hvis du kommer i spinn vil propellene heller ha negativ innvirkning på å komme seg ut av spinnet men mindre man evtl. gir på motor på innsiden av spinnet.
Overhodet ikke merkelig at de kommer omtrent rett ned når de spinner..det er egentlig der som skjer i et spinn når det er etablert.
 
Hvis du kommer i spinn vil propellene heller ha negativ innvirkning på å komme seg ut av spinnet men mindre man evtl. gir på motor på innsiden av spinnet.
Overhodet ikke merkelig at de kommer omtrent rett ned når de spinner..det er egentlig der som skjer i et spinn når det er etablert.

Det her må jeg lese meg opp på.

Men altså. Når thrusten er symmetrisk, og det ikke er strømning over styreflatene, spesielt roret, så gir det ingen netto krefter til å redusere spin/yaw. Hvis spinnets rotasjonssenter ligger utenfor flyets rotasjonssenter, så vil den ene motoren ha større arm og større innvirkning enn den andre. Da forverres situasjonen med thrust, som du skriver. Tilsvarende så må den andre motoren jobbe oppoverbakke for å motvirke spinnet, og hvis den har et angrepspunkt veldig nærme spinnets rotasjonssenter så klarer den "aldri" å få nok kraftarm til å tilføre et mot-moment.

Er det mulig å reversere en motor i luften? Eller blir det så vanskelig å justere at man bare spinner andre veien før man rekker å stoppe?
 
1. Stop rotation og 2. Break the stall.
Problemet er at de var nok de første som spant en ATR. Akrobat sertifiserte treningsfly er såre enkle, du kan slippe alt og det ordner seg selv. Ikke på større fly.
 
Godt poeng. Det kan jo være en gradvis svikt eller en uoppdaget svikt som varer over tid, litt som Helios hendelsen i Hellas, eller er 17000 ft uansett for lavt til et slikt scenario der alle mister bevissthet?

17000 fot er lavere enn Kilimanjaro og det skal være uproblematisk å puste i den høyden.
 
Sakset fra FlightGlobal i dag ;


Brazilian regulator tightens monitoring of Voepass in wake of ATR crash

Mon, 19 Aug 2024 20:32:00 GMT

Brazilian civil aviation regulator ANAC is placing regional carrier Voepass under enhanced operational supervision in the aftermath of the fatal accident involving one of its ATR 72-500 turboprops.
 
Back
Top