Voepass ATR-72 krasjet mellom Cascavel og Sao Paulo 09AUG24

Someone

Moderator
Medlem
En ATR-72 tilhørende Voepass skal mellom Cascavel og Sao Paulo skal ha krasjet litt før ankomst.

Basert på en video der ute ser det nærmest ut som en stall?

Re: Flystyrt i Brasil

Flightradar24.com
The aircraft involved is PS-VPB, a 14-year-old ATR72-500 built in 2010. The flight, #2Z2283, left Cascavel (CAC) at 14:56UTC bound for Sao Paolo (GRU). The last signal we received from the aircraft was at 16:22UTC.

----

Det finnes flere videoklipp av maskinen seilende ned mot bakken, som om den hadde null lift eller kraft. Det skal ha vært kraftig ising i området ..

Re: Voepass ATR-72 krasjet mellom Cascavel og Sao Paulo

...
Basert på en video der ute ser det nærmest ut som en stall?

De har kommet langt forbi det tradisjonelle stall stadiet... Det ser mer ut som der er elementer av en flat spin :(

Re: Voepass ATR-72 krasjet mellom Cascavel og Sao Paulo

De har kommet langt forbi det tradisjonelle stall stadiet... Det ser mer ut som der er elementer av en flat spin :(

Veldig enig der ja ut fra en av videoene på vg.no :(

Huff a meg, triste greier :cry:

Links til gode kilder om værforhold?
Mer ekstreme værforhold pga. klimaendringer fører til mer ising…

Er en del videoer av hendelsen på youtube. Spesielt på lokale nyhetskanalers live sendinger. Spol tilbake så får man en del vinkler.

Ser forøvrig helt snålt ut. Kombinert med FR24 data, min begrensede kunskap og det jeg ser, er det akkurat som om det bare plutselig sluttet å fly.

Last edited:
Liker ikke i det hele tatt å spekulere, men OM det skulle være enda et tilfelle av isingsproblematikk på ATR håper jeg inderlig Widerøe skrinlegger alle eventuelle planer om å innføre disse på kortbanenettet. Hadde aldri fløyet på kortbane igjen.

Legger merke til at media har fått orden på vaktlistene igjen, og at CK nå er vakthavende flyekspert.

Legger merke til at media har fått orden på vaktlistene igjen, og at CK nå er vakthavende flyekspert.

Hva gjør noen til en ekspert? ��

Det var et par spesielle lyder på videoene. Både lyd av høy pitch (pitch på lyd) og lyd som om noe går i feather, men det kan være merkelige lyder når fly spinner kanskje siden relativ vind ikke er i nærheten av normalt.

At det er varslet ising trenger ikke å ha sammenheng, men kommer til å være mat for spekulasjons-monser.

Vi får håpe CVR/Ferdsskriver vil gi informasjon. Tragisk uansett.

Last edited:
Svært merkelig ground speed data i cruisehøyde ifølge flightradar, skal ha vært ned i under 70kts, og oppe i rundt 360 gjennom den siste timen før styrten, med store variasjoner derimellom.

Back