Visum/passregler hovedtråd (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Visum/passregler hovedtråd (2011)

Er det noen som har erfaring ved å skaffe visum til Hviterusslad på minsk flyplass ved ankomst? Hvordan er det med åpningstider og er man garantert å få visum om man har alle papirene i orden? Jeg er litt usikker på å bruke denne metoden da byråkratiet på flyplasser i de tidligere sovjetlandene er dårlig og veldig usikkre...

Visum for Dubai?

Broren min skal reise til Dubai i ferien, og han har bestilt flybilletter nå og så lurer jeg på om han trenger visum for å reise ned til Dubai? han skal være der i ca en uke.

Re: Visum for Dubai?

Så lenge passet er gyldig minimum 3 måneder etter utreisedato, så får man (som sagt lengre oppe) visum på null komma svisj på flyplassen. Enkleste visumet jeg noen gang har fått!

Du får gratis visum i passkontrollen - forutsatt at du ikke har Israelsk stempel i passet, da nektes du innpass i emiratet.

Er pass alt jeg trenger da? Trenger ikke noe form for papirer eller noe slikt?
Det er bare å pakke kofferten å ta med passet mitt? Vil bare være helt sikker her, slik at det ikke blir noe problemer når jeg kommer dit... :)

Er pass alt jeg trenger da? Trenger ikke noe form for papirer eller noe slikt?
Det er bare å pakke kofferten å ta med passet mitt? Vil bare være helt sikker her, slik at det ikke blir noe problemer når jeg kommer dit... :)

Alltid greit å ha med utskrift av reiserute så man evt. kan vise at man skal ut av landet. Det er ikke behov for noe andre skjemaer el.l. hvis det er det du lurer på.

Viktig å huske på at man aldri er garantert innreise i noe land selv med papirer i orden. (Men det skjer jo i praksis aldri at "vanlige folk" blir nektet innreise dersom pass o.l. er i orden)

Til Tyrkia med Israelsk stempel?

Har noen venner som var i TLV etter nyttår og har tenkt seg til Tyrkia til sommeren. Går dette i og med at dette er et Muslimsk land, og flere av de liker ikke Israelske stempel i passet?

Det er vel Syria og et par andre hvor du får automatisk nekt i passkontrollen om du har Israelsk stempel.

Vet dere om Tyrkia er like strenge?

Re: Til Tyrkia med Israelsk stempel?

Man slipper visum til Tyrkia med Israelsk pass, så jeg kan ikke tro at et israelsk stempel i et Norsk pass skal by på noen problem.

Re: Til Tyrkia med Israelsk stempel?

Dette er null problem. Israel og Tyrkia har diplomatiske forbindelser. Jordan og Egypt er andre eksempler paa land i Midt-Oesten som godtar israelske stempler i passet. Skal man til andre land i regionen maa man skaffe seg et nytt pass foer avreise.

Jeg blir aldri helt klok paa visumregler til Russland. Hvor kan man faa invitasjonen man trenger. Jeg skal dit i sommer.

Jeg blir aldri helt klok paa visumregler til Russland. Hvor kan man faa invitasjonen man trenger. Jeg skal dit i sommer.

Send mail til hotellet du skal bo på, så sender de deg en invitasjon du kan bruke. Deretter er det bare å labbe ned til ambassaden med søknad og invitasjon: http://www.norway.mid.ru/visa_01.html

Om du er lat/ikke bor i Oslo så kan du bruke visumservice. www.visumservice.no

Hvordan fungerer reglene vedrørende visum ved mellomlanding (international-international på PVG) i Kina? Trenger man visum eller transitvisum da?

Hvordan fungerer reglene vedrørende visum ved mellomlanding (international-international på PVG) i Kina? Trenger man visum eller transitvisum da?

ref. http://www.delta.com/planning_reser...formation/visa_passport_information/index.jsp

(La inn Norsk statsborger til Japan med transitt i Kina:

Code:
TWOV (Transit Without Visa):
Visa required, except for Nationals of Norway holding

confirmed onward tickets for a max. transit TIRULES/R32 tim
e of 48 hours, provided arriving at and departing from

Shanghai Hongqiao (SHA) or Pu Dong (PVG) airports.At all other
airports: 
Visa required, except for Holders of confirmed onward tickets

transiting TIRULES/R32 through Guangzhou Airport (CAN) on
the same calendar day. At all other airports:  
- Holders of confirmed onward tickets for a max. transit

TIRULES/R32 time of 24 hours.  
- All transiting passengers are subject to passport control.

Jeg var i transit i PVG på min jorden rundt reise. Man må bare vise at man har connection videre innen 48 timer så går det greit.

Thomas

Jeg var i transit i PVG på min jorden rundt reise. Man må bare vise at man har connection videre innen 48 timer så går det greit.

Thomas

Satt ved siden av en amerikaner på en flight fra HKG-BKK for to år siden. Han hadde transfer på PEK (LAX-PEK-HKG-BKK, skikkelig melkerute) og hadde gått gjennom passkontroll på PEK og fått ett transferstempel i passet... Flyplasser er på en måte ett "no mans land" så lenge man har transfer til en int. flight, unntaket er f.eks USA hvor man blir behandlet som en innreisende til landet, er dette en slags mellomting?

Flyplasser er på en måte ett "no mans land" så lenge man har transfer til en int. flight, unntaket er f.eks USA hvor man blir behandlet som en innreisende til landet, er dette en slags mellomting?

I PVG kan du være 48 timer uten visum selv om du forlater flyplassen så her er det kinesiske visumregler som spiller en rolle.

Andre steder er det avhengig av landet (som i USA) og flyplassen (eks. OSL).

Oslo har ikke (selvbetjent) transfermulighet No-Schengen til No-Schengen så kommer man fra EWR og skal til eks. BKK så må man ha tillatelse til å komme inn i Schengen (med mindre de kan løse det "via baktrappa").

Regelen er - sjekk reglene så blir man ikke avvist før avreise.

Status
Not open for further replies.
Back