Visum/passregler hovedtråd (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Visum/passregler hovedtråd (2011)

Et lite tilleggsspørsmål angående visum til Russland. Jeg skal få meg multivisum i forhold til FoU-samarbeid med russiske universiteter, og har fått beskjed om at jeg må stille på konsulatet i Kirkenes personlig. Det høres jo litt tungvint ut, men siden jeg funderer på en Oslo-tur lurer jeg på om visum kan ordnes på dagen i Oslo (gitt at jeg stiller med søknad, passfoto og invitasjon)?

Hvordan er det med visum og pass når man flyr til Dubai? Får man slikt på flyplassen i Dubai?

Du får gratis visum i passkontrollen - forutsatt at du ikke har Israelsk stempel i passet, da nektes du innpass i emiratet.

Et lite tilleggsspørsmål angående visum til Russland. Jeg skal få meg multivisum i forhold til FoU-samarbeid med russiske universiteter, og har fått beskjed om at jeg må stille på konsulatet i Kirkenes personlig. Det høres jo litt tungvint ut, men siden jeg funderer på en Oslo-tur lurer jeg på om visum kan ordnes på dagen i Oslo (gitt at jeg stiller med søknad, passfoto og invitasjon)?

Her finner du oppskriften, tar visst en 10 dager å lage det :)
http://norge.russland.ru/visum/morenews.php?iditem=6

Last edited:

Velkommen til Russland, dessverre er det slik det fungerer i mitt hjemland. Du kan prøve å ringe konsulatet i Kirkenes og spørre dem pent (de er egentlig ganske imøtekommende og vennlige der, til forskjell fra konsulatfolka i Oslo etter det jeg har hørt), men tipper på at du må dit ja. Dette er ganske tungvint, også for russere som bor i Nord-Norge: det er dårlig nok å reise til Kirkenes hvis du bor i Tromsø, men bor du f eks på Helgeland blir det helt håpløst, og ambassadens nettside har en streng beskjed til de som vil prøve å stille opp i Oslo hvis de bor i Nord-Norge: "hjemme i Russland får du jo ikke besøke politiet hvor som helst hvis du trenger noen papirer, og på samme måte fungerer vi her".

Jeg ville sterkt fraråde å kjøpe turistvisum. Det går an å gjøre det for engangsbesøk (men jeg har hørt at folk fikk problemer ved grensekontroll hvis de reiste i affærsammenheng på turistvisum), men for et multivisum er det best å ha alt i orden.

Last edited:
Nødpass & innreise til Storbritannia?

I fobindelsen med en planlagt tur til Russland ser det ut til at det blir nødvendig med en nødløsning med nødpass for en reise til England & Tyskland. Tyskland er vel ikke noe problem, men vil det skape problemer når jeg allerede har lagt inn APIS data for reisen til England? Eller kan man endre passdetaljer med nødpassdata?

Du får gratis visum i passkontrollen - forutsatt at du ikke har Israelsk stempel i passet, da nektes du innpass i emiratet.

Passport required.
- Passport and/or passport replacing documents must be valid
at least 6 months on arrival.

Visa Issuance:
Visa required, except for Nationals of Norway can obtain a

visa on arrival for a max. stay of 30 days. Free of charge:

- for holders normal passports;

.....
Holders of passports containing an Israeli visa or stamps,
need to obtain a clearance issued by the C.I.D. (Crime
Investigation Dept.) upon arrival.

Anbefaler sterkt at folk sjekker reglene ihht både statsborgerskap og ikke minst transittland i en av de offisielle databasene flyselskapene benytter. Det er fort gjort at noen her slenger ut det var som er relevant ifht. sitt behov/statsborgerskap/passtype.

Re: Nødpass & innreise til Storbritannia?

I fobindelsen med en planlagt tur til Russland ser det ut til at det blir nødvendig med en nødløsning med nødpass for en reise til England & Tyskland. Tyskland er vel ikke noe problem, men vil det skape problemer når jeg allerede har lagt inn APIS data for reisen til England? Eller kan man endre passdetaljer med nødpassdata?

Utstrakt reisevirksomhet som krever innlevering av pass for utstedelse av visum er grunn for å søke om to pass. Det burde være en greiere løsning enn å basere seg på nødpass.

Utstrakt reisevirksomhet som krever innlevering av pass for utstedelse av visum er grunn for å søke om to pass. Det burde være en greiere løsning enn å basere seg på nødpass.
Du får ikke dette uten at du har bekreftelse fra arbeidsgiver om at du trenger to pass. Det var i hvert fall det jeg fikk beskjed om da jeg spurte om dette.

Så da er det egentlig å bare pakke kofferten og huske passet mitt? Trenger ikke noe annet?

Du får ikke dette uten at du har bekreftelse fra arbeidsgiver om at du trenger to pass. Det var i hvert fall det jeg fikk beskjed om da jeg spurte om dette.

Takk for tips. Jeg kan nok sikkert snakke med sjefen om å få ordnet en slik bekreftelse. Jeg har hørt om andre kollegaer som har to pass, så noe slikt er sikkert årsaken til det (uten at jeg hadde tenkt på den muligheten).

Utløpsdato på pass for reiser til USA

Jeg har sjekket rundt på diverse sider for å verifisere at det ikke fins noen slik 6-månedersregel for hvor lenge passet ditt må være gyldig for å få lov til å reise til USA. Men så leser jeg i Aftenposten i dag at:

Skal du for eksempel til USA, er det ikke nok at passet er maskinlesbart. Det må også være gyldig i seks måneder etter at du kommer hjem.

http://www.aftenposten.no/reise/article4044732.ece

Rører Aftenposten her, eller er dette virkelig regelen?

Re: Utløpsdato på pass for reiser til USA

Does my Norwegian passport need to be valid for at least 6 months?
No, Norway is one of the countries that is exempt from the requirement that a passport must be valid for at least 6 months from the day that you enter the U.S. If you hold a non-Norwegian passport, please send us an e-mail (oslovisa@state.gov) to check.

http://norway.usembassy.gov/niv_faqs.html

Det er en rekke regler mht gyldighet av pass ved reiser til USA - generelt er det 6 måneder, for pass utstedt i noen land gjelder 3 måneder, mens det for norske pass kun behøver å være gyldig for oppholdet.

Takk for svarene. Da er det altså Aftenpostens bad. Jeg har sendt mail til journalisten, så blir det spennende å se om de retter opp dette.

Kudos til Aftenposten for å ha rettet blunderen. Nå står det:

Politiets tips er å sjekke passene til hele familien nøye. Er du norsk statsborger er passet ganske gangbart i USA. Har du pass fra annet land, bør du sjekke også utløpsdato. Amerikanske myndigheter krever ofte at passene er gyldige seks måneder etter at du har reist til USA.

http://www.aftenposten.no/reise/article4044732.ece

Re: Visum Russland

Til Russland trenger nordmenn visum. Jeg lurer på om man kan bestille flyreisen først og så ordne med invitasjon fra hotell o.l. i etterkant.

Det er to untak til dette som du nevner og de er:

1: Hvis man ankommer med båt fra Helsinki(st.peterlines) så kan man bli i Russland i 78 timer UTEN visum.

2. Hvis man reiser igjenom SVO i mindre en 24 timer så kan man bo på novotel ved(utenfor terminalen) flyplassen uten visum. Det har jeg gjort og det hvar et mareritt byråkrati for å komme seg dit!!!!!!

PS: Jeg anbefaler ingen å bruke alternativ nr 2 da dette kan skape en masse problemer i transitt office på SVO. Selvom en viser dem en reservasjon er det ikke sikkert de SURE damene i luken gidder å hjelpe deg!

Re: Visum Russland

1: Hvis man ankommer med båt fra Helsinki(st.peterlines) så kan man bli i Russland i 78 timer UTEN visum.

Det gjelder også båt fra Stockholm til St. Petersburg. Og også de nye høyhastighetstogene fra Helsinki.

Men jeg er ganske sikker på at det gjelder for den regionen og ikke hele Russland, og 72 timer (tre døgn) ikke 78, men kan ikke finne noe bekreftende info akkurat her og nå.

Det høres jo litt tungvint ut, men siden jeg funderer på en Oslo-tur lurer jeg på om visum kan ordnes på dagen i Oslo (gitt at jeg stiller med søknad, passfoto og invitasjon)?

Jeg har selv hatt 3 visum til russland i løpet av det siste året. 2 av dem har vært i forbindelse med jobb hvor invitasjonen har blitt sendt offisielt (UD) til den russiske ambassaden, men den siste (forrige uke) var en ren turistreise. Uansett har jeg aldri ventet lengre enn 30 minutter før jeg har hatt passet i hånden igjen med visum i.

Trikset er å møte opp 30 min før ambassaden åpner så du er først i køen, opptre svært høflig, samt be om at de behandler det ekspress og at du er villig til å betale for det (650 kr tror jeg..)

Kan ikke garantere at dette vil funke i alle tilfeller, men når man kommer til skranken gir de beskjed om hvorvidt de kan fikse det med en gang eller ikke - så dersom du uansett har en time til overs i Oslo i 8-9 tiden en morgen er det jo verdt en sjanse..

(Husk bekreftelse på kjøp reiseforsikring/forsikringsbevis etc. da de visstnok har vært strenge på dette i det siste)

Status
Not open for further replies.
Back