Visum/passregler hovedtråd (del 1)

Status
Not open for further replies.
Re: Visum/passregler hovedtråd (2011/2012)

Nå tror jeg som sagt ikke at dette trenger å bli et problem. Men når det gjelder utfordringene dine, og jeg prøver ikke å være "kul", men hva så?

De klipper da hull i det gamle passet som man kan få tilbake .

Utfordringene mine er:
a) Jeg må levere fra meg passet jeg har idag og vi antagelig ikke motta nytt pass før min neste reise.
b) Jeg må stå i kø mellom 09:00 og 15:00 mandag-fredag. Har ikke flere fridager i år som ikkke er booket.

Hvor er det du skal? Om du har ledig plass i passet og bildesiden er ren ville jeg bare dratt.... Passet mitt var nesten helt rød på forsiden. :D Hadde kun en side ledig igjen. Dette passet hadde jeg jobbet for å få fullt men, etter 2 år måtte passet død :(

Men når det gjelder utfordringene dine, og jeg prøver ikke å være "kul", men hva så?
Mine 3 neste reiser er til utenfor Schengen og da blir det garantert problemer uten pass. Og tiden mellom reisene er kortere enn behandlingstiden politiet sier de trenger for nye pass.

Behandlingstiden er ofte kortere enn den oppgitte (utenfor høysesong), jeg fornyet mitt nylig og fikk det i posten to dager etter jeg var på passkontoret. Så får du vurdere om det er en risiko du vil ta. Du har en (dyr) backupløsning hvis landene du skal til godtar nødpass.

Visum/passregler hovedtråd (2011/2012)

Mine 3 neste reiser er til utenfor Schengen og da blir det garantert problemer uten pass. Og tiden mellom reisene er kortere enn behandlingstiden politiet sier de trenger for nye pass.

Passet lå i postkassa dagen etter å ha vært på passkontoret i Tromsø ved åpning på morgenen.

Å ta en ekstra dag fri per reise for å skaffe ett nødpass per reise høres ut som en dårlig løsning ja og de godtar ikke nødpass i USA.

http://reise.aftenposten.no/reise/Advarer-mot-10-mai-41752.html
"Et nødpass per reise" for å fornye det du har nå med slitt forside? Jeg hadde ikke giddet å gjøre det mer enn én gang, vil nesten si at det virker meningsløst. Min kalender sier for øvrig at det er 21/04 nå, ikke 10. mai.

Nå aner jeg ikke hva du jobber med, men jeg må ikke ta en dag fri for å være en halvtime på passkontoret når de åpner om morgenen.

Du skrev ikke hvor du skulle før jeg svarte. Vær så god for hjelpen.

Last edited:

"Et nødpass per reise" for å fornye det du har nå med slitt forside? Jeg hadde ikke giddet å gjøre det mer enn én gang, vil nesten si at det virker meningsløst.
Aner ikke om vi snakker forbi hverandre her. Et nødpass kan kun brukes for én reise så om jeg skal satse på nødpass istedefor å fornye passet blir det jo mange fremover.

Får heller ta sjangsen på at det går greit med passet og fornye det senere når jeg får mulighet til å gjøre det.

Nødpass som backupløsning hvis passet ikke rekker frem i tide til den neste reisen. Selv en helgeturekstremist har vel noen ukedager mellom hver reise?

Nødpass som backupløsning hvis passet ikke rekker frem i tide til den neste reisen. Selv en helgeturekstremist har vel noen ukedager mellom hver reise?
Sorry, da forstår jeg hva du mente. Men da må jeg bruke 2 dager til passkø.

Det er ikke alle som jobber i Oslo sentrum eller har så mange møtefrie formiddager. :(

Nødpass utstedes vel fortsatt på flyplassen? Jeg ville heller ha fornyet det ASAP, mens du fortsatt kan få det kjapt, enn å utsette det til mai/juni/juli, når det tar mye lengre tid (med mindre du har en lengre reisepause da). Vet om flere som har fått nytt pass ferdig levert på 24-72 timer i løpet av de siste to månedene.

Har et pass med førstesiden (den yttre røde) så slitt at det er vanskelig å se det står pass og Norge. Inni er det passet greit. Kan dette medføre problemer noe sted?

Passet mitt ser likedan ut. Har trålet nettet og ikke funnet noe om dette. Det virker som at alt er ok så lenge selve id-siden er intakt, passets respektive deler ikke er iferd med å falle ifra hverandre og at det ikke er tegn på forsøk på mekking eller forfalskning.

Når jeg tenker meg om så har jeg jo sett enkelte steder at folk blir bedt om å fjerne de ekstra coverne de har rundt passene. Det må jo være for at de skal se yttersiden av passet.

I passkontroller leverer jeg alltid passet oppbrettet med ID siden opp. Virker som kontrollørene setter pris på det,da det sparer dem for ett sekund med blaing. Har aldri opplevd at de har gransket forsiden.

Når jeg tenker meg om så har jeg jo sett enkelte steder at folk blir bedt om å fjerne de ekstra coverne de har rundt passene. Det må jo være for at de skal se yttersiden av passet.

Trodde det var en fordel med et cover som beskytta passa? Som andre skriver, så er jo all info'n de trenger på personalia siden.

En del slike covere, ganske mange faktisk, skjuler deler av personalia-siden. Andre er covere som kun er en lomme, og etter noen timer så legger det seg fuktighet på innsiden så passet er nesten klistret fast.

De klipper da hull i det gamle passet som man kan få tilbake .

Utfordringene mine er:
a) Jeg må levere fra meg passet jeg har idag og vi antagelig ikke motta nytt pass før min neste reise.
b) Jeg må stå i kø mellom 09:00 og 15:00 mandag-fredag. Har ikke flere fridager i år som ikkke er booket.

Trodde det var en fordel med et cover som beskytta passa? Som andre skriver, så er jo all info'n de trenger på personalia siden.

Mulig jeg er helt ute her, men jeg trodde de ba folk om å fjerne coveret for å kunne lese passet elektronisk. Det er jo umulig om coveret er veldug tykt, vil jeg tro...

Ellers fikk også jeg mitt pass på 48 timer. Jeg gikk og hentet det selv for å få det fortest mulig. Jeg fikk beskjed om at jeg kunne prøve etter 24 timer også, men at det definitivt ville være ferdig etter 48 timer. Dette var på et lite politikammer i nærmiljøet, mulig de er tregere i f.eks. Bergen sentrum.

Xxx.

Kan se ut som planene de neste to ukene gikk til skogen, så da må man opp med en plan B.
USA tur frister men siden jeg har nytt pass må jeg søke ny ESTA. Hvor nært inntil avreise kan dette gjøres?

ESTA kan søkes helt opp til avreise.
Men, det KAN ta opp til 3 dager å få den gjennom. De aller, aller fleste går gjennom umiddelbart. Men enkelte ganger kan dette ta opp til tre dager.
Dette er info jeg fikk på den Amerikanske ambasaden.

http://norway.usembassy.gov/estainfo.html
"In most cases, ESTA will provide an almost immediate determination of eligibility for VWP travel. In a few case, however, determination may take up to 72 hours, so travelers are encouraged to apply well ahead of time. " Har du noe på rullebladet så må visa søkes og da tar ting plutselig veldig lang tid.

Status
Not open for further replies.
Back