Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Re: Nye visumregeler til India

Det stod på hegnar.no også i går.
Håper dette skjer fort slik at jeg kan bestille billetter for å stå og stirre på Taj Mahal til påsken neste år :D

Dette har vært på trappene i over ett år, og det har vært sagt høsten 2014 som mulig oppstart... det kommer nok snart, men jeg ville ikke holdt pusten...

Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Får man beholde (et makulert) pass etter å ha fått nytt pga gyldighetsdato?

Jada. Man bes om å beholde dem. Det kan faktisk skje at man får bruk for dem.

Dette har vært på trappene i over ett år, og det har vært sagt høsten 2014 som mulig oppstart... det kommer nok snart, men jeg ville ikke holdt pusten...

Ikke jeg heller. Det indiske byråkratiet maler sakte. Enn så lenge søk visum.

Er det noen som har erfaringer med forenklet turistvisum til Kalininrad og kan forklare litt hvordan dette fungerer?

-Skal ingenting inn i passet før ankomst?
-Skal man kun forholde seg til de godkjente reisebyråene før ankomst og ikke til ambassaden?
-Må man bestille noe mer av disse byråene og hvor mye koster det å bruke dem til turistvisum?

Er det noen som har erfaringer med forenklet turistvisum til Kalininrad og kan forklare litt hvordan dette fungerer?

Jeg har ikke selv erfaring men når vi handlet avgangene til KGD så trengte de ikke noe i passet. SAS tror jeg også hadde avtale med en av disse byråene og sørget for at man ikke trengte å styre så mye med visum på forhånd. Ellers har du kanskje allerede det som står på den offisielle siden:
http://kaliningrad.mid.ru/
Jeg ville vel tatt kontakt med byråene, jeg regner med at de ikke gjør dette gratis.

Noen her som har erfaring med Hviterussland? Er det mulig å skaffe visum på deres ambassade i Litauen (prøver å bake inn en tur dit i forbindelse med en annen tur til Vilinius)?

Noen her som har erfaring med Hviterussland? Er det mulig å skaffe visum på deres ambassade i Litauen (prøver å bake inn en tur dit i forbindelse med en annen tur til Vilinius)?

Ja men det tar minst to dager. Om du flyr inn kan du få det der. om du har brukt et byrå.

Skal en tur til India i april og trenger biz-visum til den turen. Altså ikke arrival-visum da det kun er turist og siden jeg skal på seminar er det biz. Ser at det har dukket opp online-søknadsskjema. Er det noen som har forsøkt dette og kan dele erfaringer?

Ja men det tar minst to dager. Om du flyr inn kan du få det der. om du har brukt et byrå.

Planlegger nemlig å bruker jernbanen, men takk for svar. Det ser ut som nordmenn (og EU forøvrig) ikke trenger invitasjon lengre, kun en bekreftet hotellreservasjon for opphold i maks 10 dager.

-Skal ingenting inn i passet før ankomst?
-Skal man kun forholde seg til de godkjente reisebyråene før ankomst og ikke til ambassaden?
-Må man bestille noe mer av disse byråene og hvor mye koster det å bruke dem til turistvisum?

Jeg ville nok bare skaffa meg et russisk turistvisum som er gyldig - det er ganske painless på ambassaden i Oslo blitt nå. En invitasjon er det bare å kjøpe på nettet så får du den på epost.

Ny tur til Moskva på gang.
Ser at det er kommet et slags visumservicesenter for visumsøknader til Russland.
Er det eneste muligheten nå?, eller kan man kose seg i køen i kjelleren på ambassaden som vanlig fortsatt?

Når en velger kjelleren på ambassaden som alternativ og visstnok nå skal velge tid så er det bare noen dager nå i slutten av januar som er åpen, fra februar og videre er det stengt.

Tolker det som at man må på visumsenteret?

Last edited:
Back