Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

Var i Qatar i juli, hverken visum eller betaling ble nevnt. Passkontrolløren kastet et kjapt blikk på passene, jeg la ikke merke til om de ble scannet men det er nok sannsynlig, og det var det. Særdeles raskt og greit.

Finnes det noen regler for hvor lange passet skal være gyldig ved reise til UK. Holder det virkelig at det er gyldig for hele reisen?

Ser at man blir spurt om blodtype og religion på visumsøknaden til Pakistan. Noen tanker eller erfaringer med å ikke fylle ut dette?

Ser at man blir spurt om blodtype og religion på visumsøknaden til Pakistan. Noen tanker eller erfaringer med å ikke fylle ut dette?

Du kan putte N/A der men på egen risiko. Husk at du kan få visum ved ankomst om du reiser med godkjent byrå.

Du kan putte N/A der men på egen risiko. Husk at du kan få visum ved ankomst om du reiser med godkjent byrå.

Jeg har faktisk skrevet Christian på sånne ting når jeg vet det er land som gjerne ønsker at du tror på noe. Mener Iran spurte om det på sitt visumskjema, men det var uansett en veldig smooth prosess også. Ambassaden til Iran i Oslo er veldig koselig med godteri i venterom og dekorert med mange persiske tepper. Koseligste ambassaden jeg har vært innom må jeg si. Iranerne ønsker turisme velkommen.

Men Pakistan er vel heller ikke direkte trygt heller - mye terror og sånt der, men skal visst være et veldig vakkert land da.

Last edited:

Kan inte förstå varför du tar dig tiden att fylla i ansökan om du inte vill ha visumet?

Kan inte förstå varför du tar dig tiden att fylla i ansökan om du inte vill ha visumet?
Hvordan tolker du det slik at jeg ikke vil ha visum? Jeg bare lurer på errfaring folk har med å ikke fylle ut alle spørsmål. Noen som har erfaring med hvor lang tid det tar å få visum til Pakistan?

Søkte forresten etter pass på Politihuset igår og idag lå det nye passet i postkassen. De må vel være rekord. :cool:

Cathay Pacific med transit i LHR kommer best ut til SGN. Madammen har forsatt vietnamesisk pass med norsk oppholdskort. Ut i fra hjemmesiden til ambassaden til UK, så trenger hun ikke transit visa om hun kun bytter fly og er kun på airside? Kan noen bekrefte dette?

Et lite OBS-VARSEL for spesielt interesserte: Det er ikke lengre mulig å fly visumfritt via SVO til Minsk (MSQ).

Flyvningene til Minsk er flyttet tilbake til innenriksterminalen på SVO, slik at man må ha transittvisum i Moskva og man får heller ikke fem-dagers turistvisum ved ankomst Minsk.

Alltid ledd litt av de som tabber seg ut med visum og slikt. Men nå holdt jeg på å gå på en smell selv gitt.. skal på 19 dagers rundreise i Vietnam neste måned. Har trodd det var 90 dagers visum der som feks Thailand men ser nå at man får kun 15 dagers on arrival visa. Hva er beste måten å søke visum her på?

Alltid ledd litt av de som tabber seg ut med visum og slikt. Men nå holdt jeg på å gå på en smell selv gitt.. skal på 19 dagers rundreise i Vietnam neste måned. Har trodd det var 90 dagers visum der som feks Thailand men ser nå at man får kun 15 dagers on arrival visa. Hva er beste måten å søke visum her på?

I Asia er vel det beste å bare hoppe på et fly til et nærliggende visumfritt land, snu og dra tilbake igjen.

I Asia er vel det beste å bare hoppe på et fly til et nærliggende visumfritt land, snu og dra tilbake igjen.

Nei det er det ikke.

Viktig å sjekke reglene:
Passengers entering Viet Nam without a visa must have a gap of at least 30 days from their last departure date from Viet Nam. This does not apply if the passenger entered Viet Nam with a visa for their last visit.
Og så er det 30 dager visumfritt om man flyr direkte inn til Phu Quoc (PQC) eller har direkteforbindelse via SGN/HAN.

Dessuten: E-visum for USD25 er jo mye billigere og raskere enn å kaste bort tid på reising når man bare skal være der i 19 dager. (Er man i land som har 90 dager grense og/eller mye styr for å få visum så er det jo en annen sak)

Sjekk selv her: https://www.emirates.com/english/be...sport-information/find-visa-requirements.aspx

Last edited:

Skal fylle inn passasjerinformasjon til et reisebyrå. Der skal man fylle inn hjemland. Er dette det samme som fødeland, eller statsborgerskap?

Foreldrene mine arbeidet i utlandet da jeg kom til verden, så jeg ble litt usikker her.

Skal fylle inn passasjerinformasjon til et reisebyrå. Der skal man fylle inn hjemland. Er dette det samme som fødeland, eller statsborgerskap?

Foreldrene mine arbeidet i utlandet da jeg kom til verden, så jeg ble litt usikker her.

Fyll alltid inn samme land som passet ditt er fra. Skjer gang på gang at det blir tull med ESTA/ETA eller visum om man skriver noe annet. Selv en nordmann med green card i USA hender det vi må skrive at bor i Norge for at systemet vil akkseptere han:drunk:

Får man fortsatt Transit Visa (evt TWOV-stempel) ved mellomlanding i PVG? Får 6 timer der en lørdag ettermiddag. Er det verdt å dra et par timer inn til byen i så fall? Alternativt noe nærmere flyplassen?

Back