Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Re: Visum/passregler hovedtråd (del 2)

I så fall er UD og en rekke ellers oppdaterte online tjenenester ikke oppdaterte her.

Marshall Islands var også tidligere Visumfritt for Nordmenn, har opp igjennom årene besøkt flere av dem, kun spørsmål om flybillett videre...og hyggelig velkommen - traff til og med Presidenten på Majuro.

Men fra spøk til alvor - burde folk som er politisk uenig med Trump unngå landet de neste 4 åra?

Så langt ser det kun ut til at det dreier seg om ankommst fra Canada med bil, men det fortsetter, marsjen var på lørdag - men flere bel også stoppet på søndag og sendt tilbake med beskjed om å søke visum.
Det er ikke bare Kanadiere, men også flere Briter og Franskmenn som er avvist, men Kanadierene er jo spesielt da de ikke engang trenger ESTA (og Amerikanere trenger ikke ETA til Kanada).

Homeland Security erkjenner fakta, men svarer kun at de ikke kommenterer avvisninger.

Så langt ser det kun ut til at det dreier seg om ankommst fra Canada med bil, men det fortsetter, marsjen var på lørdag - men flere bel også stoppet på søndag og sendt tilbake med beskjed om å søke visum.
Det er ikke bare Kanadiere, men også flere Briter og Franskmenn som er avvist, men Kanadierene er jo spesielt da de ikke engang trenger ESTA (og Amerikanere trenger ikke ETA til Kanada).

Homeland Security erkjenner fakta, men svarer kun at de ikke kommenterer avvisninger.
Fakta, eller alternative fakta...

Glad eg ikkje har noko planlagt over there nett no.

Sent fra min MotoG3 via Tapatalk

Marshall island/ Palau/ Senegal trenger man ikke visum lenger. eneste vi trenger er Øst Timor og Tyrkia men begge de er lette å anskaffe heldigvis :)

Information as of 24JAN17 / 1533 UTC
National Norway (NO) /Embarkation Norway (NO)
Destination Marshall Isl. (MH)
Marshall Isl. (MH)

Passport required.
- Passports and other documents accepted for entry must be
valid for a minimum of 6 months from the arrival date.

Visa required, except for Nationals of Norway for a maximum
stay of 90 days. (SEE NOTE 73237)
NOTE 73237: The max. stay is granted within 180 days.
Information as of 24JAN17 / 1534 UTC
Destination Palau (PW)
Palau (PW)

Passport required.
valid for a minimum of 6 months from the arrival date.

Visa Issuance:
Visa required, except for Nationals of Norway can obtain a
visa on arrival for a maximum stay of 30 days. They can apply
to extend their stay
Information as of 24JAN17 / 1535 UTC
Destination Senegal (SN)
Senegal (SN)

Passport required.
valid for a minimum of 3 months from the arrival date.
Passport Exemptions:
- Passengers with an emergency or a temporary passport.

Visa required, except for Nationals of Norway for a maximum
stay of 90 days.
Ser ut til å stemme det. (Utenom Palau der man strengt tatt må ha visum, men kan få VOA)

Iran tilbyr nå e-visa til statsborgere av 180 land, inkludert Norge. Gir tilgang til opphold i inntil tre måneder. Søkes på nett og kan kun utstedes på landets internasjonale flyplasser.

Søknadskjema her: https://e_visa.mfa.ir/en/

Ingen voa på palau. Var der i fjord sommer. Kun stempel. Ingen visum.
Det kan vel fortsatt gå som visum selv om det kun er stempel i passet, det må ikke være helsides visum-klistremerke.

Ok, mulig Timatic ikke er oppdatert

Har vært slik lenge så rart. Kan være timatic ikke er så flinke å oppdatere for mikroland i stillehavet.

Eneste nordmenn trenger visum til er Nauru blant øyene der. Og den kan være ekstremt vanskelig å skaffe....

Iran tilbyr nå e-visa til statsborgere av 180 land, inkludert Norge. Gir tilgang til opphold i inntil tre måneder. Søkes på nett og kan kun utstedes på landets internasjonale flyplasser.

Søknadskjema her: https://e_visa.mfa.ir/en/
Bare husk at etter en tur dit skal man ikke lengere kunne bruke Visa Waiver til USA, og til USA er det da mye mer styr å få visum enn hva det før var til Iran.

Har kanskje tenkt oss en tur til Burma, eller Myanmar som vel er det politisk korrekte navnet på denne staten. Har vært der tidligere, men har da kommet landeveien og ordnet visum på grensen. Nå blir det utflukt med aeroplan... Noen som har forsøkt eVisa dit? Fungerer det greit? Alternativet er å ordne visum i Bangkok, men bruker gjerne tiden på noe mer fornuftig enn å sitte på et passkontor...

Sent from my iPad using Tapatalk

Bare husk at etter en tur dit skal man ikke lengere kunne bruke Visa Waiver til USA, og til USA er det da mye mer styr å få visum enn hva det før var til Iran.
Riktig. Viktig å ha i bakhodet før man drar dit. Men ville uansett ikke bytta ut min opplevelse i Iran

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Har kanskje tenkt oss en tur til Burma, eller Myanmar som vel er det politisk korrekte navnet på denne staten. Har vært der tidligere, men har da kommet landeveien og ordnet visum på grensen. Nå blir det utflukt med aeroplan... Noen som har forsøkt eVisa dit? Fungerer det greit? Alternativet er å ordne visum i Bangkok, men bruker gjerne tiden på noe mer fornuftig enn å sitte på et passkontor...

eVisa i Burma/Myanmar er helt uproblematisk, og fungerte som jernet. Var der i nyttårshelga. Husk å ta med en utskrift av fila du får tilsendt, for de ønsker å stemple den. Gå rett forbi luker som heter Visa on arrival (de er kun for forretningsreisene) og fram til de ordinære lukene. De ville også stemple på arket da jeg skulle ut igjen, så det er nok fornuftig å prøve å passe på den mens man er i landet.

Ser ingen grunn til å dra til ambassaden for å få ordinært visum, dersom man ikke samler på visum i passet...

Episode 2 av årets sesong av Team Bachstad foregår for øvrig i Burma/Myanmar, og gir et artig innblikk i en del ikke fullt så kjente severdigheter som man kan besøke.

eVisa i Burma/Myanmar er helt uproblematisk, og fungerte som jernet. Var der i nyttårshelga. Husk å ta med en utskrift av fila du får tilsendt, for de ønsker å stemple den. Gå rett forbi luker som heter Visa on arrival (de er kun for forretningsreisene) og fram til de ordinære lukene. De ville også stemple på arket da jeg skulle ut igjen, så det er nok fornuftig å prøve å passe på den mens man er i landet.

Ser ingen grunn til å dra til ambassaden for å få ordinært visum, dersom man ikke samler på visum i passet...

Episode 2 av årets sesong av Team Bachstad foregår for øvrig i Burma/Myanmar, og gir et artig innblikk i en del ikke fullt så kjente severdigheter som man kan besøke.

Takker! Da blir det eVisa. Så episoden med Bachstad ja, de krysset grensen fra Thailand ved Mae Sot i Tak-provinsen. Foreløpig har Mandalay utpekt seg som et aktuelt sted å besøke.

Sent from my iPad using Tapatalk

Canada er et av de verre landene i så måte...

Jeg fikk da avslag på min søknad om ETA til Canada. Fikk oversatt mitt forelegg, hvor jeg vedtok en bot på 8.000,-

Her er svaret fra Immigration:

Having been convicted of an offence outside Canada that, if committed in Canada, would constitute an offence under an Act of Parliament punishable by a maximum term of imprisonment of at least 10 years;

Må jo bare le! Forelegget fikk jeg for at jeg så vidt var borti en dame i en fotgjengerovergang, og gikk uten førerkort i 3 måneder.

Noen som har tips til hva man kan gjøre videre? Har booket flybilletter og skal i bryllup, noe interessert i å reise.

Jeg fikk da avslag på min søknad om ETA til Canada. Fikk oversatt mitt forelegg, hvor jeg vedtok en bot på 8.000,-

Her er svaret fra Immigration:

Having been convicted of an offence outside Canada that, if committed in Canada, would constitute an offence under an Act of Parliament punishable by a maximum term of imprisonment of at least 10 years;

Må jo bare le! Forelegget fikk jeg for at jeg så vidt var borti en dame i en fotgjengerovergang, og gikk uten førerkort i 3 måneder.

Noen som har tips til hva man kan gjøre videre? Har booket flybilletter og skal i bryllup, noe interessert i å reise.

Som nevnt tidligere er Canada strenge - 3 måneder uten førerkort er omtrent det samme som mange stater I USA vil gi deg for DUI (Driving Under the Influence) - Promillekjøring (som sees nokså mildt på I USA. Men med DUI kommer Amerikanere inn I Cananda.

Jeg vil ta kontakt med Canada's Ambassade og høre om Visum.

Som nevnt tidligere er Canada strenge - 3 måneder uten førerkort er omtrent det samme som mange stater I USA vil gi deg for DUI (Driving Under the Influence) - Promillekjøring (som sees nokså mildt på I USA. Men med DUI kommer Amerikanere inn I Cananda.

Jeg vil ta kontakt med Canada's Ambassade og høre om Visum.

Du mener vel IKKE kommer inn i Canada? Er mange historier med folk med over 20 år gamle dommer som dukker opp som er typisk sånn promillekjøring.

Du mener vel IKKE kommer inn i Canada? Er mange historier med folk med over 20 år gamle dommer som dukker opp som er typisk sånn promillekjøring.

Ja det mangler et ikke I min tråd.

Back