Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Passkontoret på Gardermoen utvides til også å håndtere vanlige pass (ikke bare nødpass)
Det betyr at hvis man vet at man trenger nytt pass, og likevel skal innom Gardermoen før man flyr til et annet sted, kan passet bestilles på flyplassen og sendes til hjemmeadressen, opplyser Justis- og beredskapsdepartementet.
...men noen får seg nok en overraskelse siden det gamle passet skal makuleres når man bestiller nytt pass
https://www.vg.no/nyheter/i/pQR2OG/...-politiet-utvider-passtilbudet-paa-gardermoen

Makuleringskravet gjelder bare dersom man skal ha det nye passet tilsendt i posten. Henter man passet ved fysisk fremmøte kan man beholde det gamle passet helt til man får det nye.

Makuleringskravet gjelder bare dersom man skal ha det nye passet tilsendt i posten. Henter man passet ved fysisk fremmøte kan man beholde det gamle passet helt til man får det nye.
Ja, rf det jeg siterte...
Det betyr at hvis man vet at man trenger nytt pass, og likevel skal innom Gardermoen før man flyr til et annet sted, kan passet bestilles på flyplassen og sendes til hjemmeadressen, opplyser Justis- og beredskapsdepartementet.

Noen som vet om nordmenn får reise til Tibet nå, eller det fremdeles stengt for oss?

Kina inkluderer nå nordmenn på 144 timers transit visumfri adgang eller 72 timer i noen byer. 144 timer i Beijing, Shanghai osv og de fleste andre steder som er interessante for nordmenn. Veldig greit om man kommer med fly til en av de byene, har lyst på et par dager i Beijing før man reiser videre.
http://no.china-embassy.gov.cn/eng/zjsg_2/sgxw/202311/t20231117_11182744.htm

Dette er jo fantastiske nyheter. Man burde jo f.eks da lett kunne booke en open jaw til f.eks Guangzhou og med retur fra en 3dje by i Asia som ikke virker fullstendig urimelig å fly videre til. :)

Kina visum mener jeg å huske ikke var så kult. Er det ikke der de spør "hvilke utlandsturer har du hatt siste 3 år og hvorfor"? Eller noe i den duren.

Noen som vet om nordmenn får reise til Tibet nå, eller det fremdeles stengt for oss?

Nordmenn kan reise til Tibet, restriksjonene ble opphevet i 2019, men etter det jeg forstaar, maa man ha et kinesisk visum foerst og deretter be om en tillatelse til aa reise til Tibet. Derfor er det ikke mulig aa reise dit om du er i Kina paa visumfri transitt.

https://www.chinatibettrain.com/china-visa.htm
https://www.tibetkailash.com/blog/tibet-start-to-issue-travel-permit-for-norwegian-nationality.html

Last edited:

Dette er jo fantastiske nyheter. Man burde jo f.eks da lett kunne booke en open jaw til f.eks Guangzhou og med retur fra en 3dje by i Asia som ikke virker fullstendig urimelig å fly videre til. :)

Kina visum mener jeg å huske ikke var så kult. Er det ikke der de spør "hvilke utlandsturer har du hatt siste 3 år og hvorfor"? Eller noe i den duren.

Mener at jeg har fylt ut land og sånt, men ikke noe om hvorfor. Men det var i 2018 jeg sist dro dit da og jeg vet de har endret søknadsskjemaet sitt noe siden den gang, at søknadsskjemaet nå er mer et nettskjema og ikke en PDF man laster ned på nettet og fyller ut.

Uansett så er kinesisk visum svært svært enkelt sammenlignet med feks visum til USA som jeg også har erfaring med. Der er det ihvertfall en hel rekke med spørsmål om utenlandsreiser man må svare på, i tillegg til et intervju på ambassaden. DS160 skjemaet man fyller ut på forhånd er helt sinnsykt omfattende for å si det sånn.

Russisk visum (som ikke er så aktuelt nå om dagen) må man ha en invitasjon som man da kjøpte på nettet (ambassaden sier sånt er strengt ulovlig, men aldri vært noe krøll med de jeg har kjøpt på nettet). Iransk visum var kanskje en mellomting mellom russisk og kinesisk visum å få. Men nei ingenting slår USA visumet. Der tror jeg det var utenlandsreiser de siste 10 år man måtte fylle ut om jeg ikke husker helt feil.

Kina inkluderer nå nordmenn på 144 timers transit visumfri adgang eller 72 timer i noen byer. 144 timer i Beijing, Shanghai osv og de fleste andre steder som er interessante for nordmenn. Veldig greit om man kommer med fly til en av de byene, har lyst på et par dager i Beijing før man reiser videre.
http://no.china-embassy.gov.cn/eng/zjsg_2/sgxw/202311/t20231117_11182744.htm
Noen som har gjort dette? Må man regne med å krangle med en innsjekkingsagent siden man ikke har visum? Og ha med printet billett videre?

Noen som har gjort dette? Må man regne med å krangle med en innsjekkingsagent siden man ikke har visum? Og ha med printet billett videre?

Timatic sier

"Visa Exemptions
Nationals of Norway with a normal passport for a maximum stay of 15 days. They must travel as tourists or on business."

Så da skal det vel i hvert fall ikke være noen problemer i innsjekkingsskranken. Men jeg har ikke egen erfaring med dette.

Last edited:

Timatic sier

"Visa Exemptions
Nationals of Norway with a normal passport for a maximum stay of 15 days. They must travel as tourists or on business."

Så da skal det vel i hvert fall ikke være noen problemer i innsjekkingsskranken. Men jeg har ikke egen erfaring med dette.

Aha, visste ikke at de 15-dagene var trått i kraft allerede. Da bør det ikke være noe problem. Takk for svar :)

Nei!!

8. november tres dette i kraft.

Kilde: kinesiske statlige websider.

Pussige greier altså. Men som espenlok skriver så er Timatic allerede oppdatert og det er den siden alle innsjekkingsagenter sjekker om de skal la folk reise eller ikke.

Pussige greier altså. Men som espenlok skriver så er Timatic allerede oppdatert og det er den siden alle innsjekkingsagenter sjekker om de skal la folk reise eller ikke.

Ja, men det hjelper vel ikke så mye om man kommer med på flyet, dersom grensevaktene ikke slipper en inn ved ankomst. Men var jo veldig pussig at Timatic var oppdatert før de nye reglene faktisk gjelder. Man får nok stole på ambsassaden ang. dette!

Back