Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Jeg antar det er denne artikkelen du tenker på:
https://www.aftenposten.no/reise/Sk...en-ekstra-titt-pa-innreisereglene-12181b.html (NB: Aftenposten har kun 6 gratis artikler i uken)

Jeg har lett etter internasjonale nyheter som bekrefter at det har skjedd en endring i hvilke land der besøk medfører at man ikke lenger kan søke ESTA, uten å finne noe slikt. Følgelig er min teori at Aftenposten tar feil, og at reglene ikke er endret.

I så fall gjelder fortsatt (https://www.cbp.gov/travel/internat...ent-and-terrorist-travel-prevention-act-faq):

Jeg har også søkt etter internasjonale kilder, men ikke funnet noe enda. Jeg kontakter journalisten direkte å hører hvor hun har kilden sin fra.

Søkte akkurat om ny esta og ble iallefall ikke spurt om Nord-Korea

Kan ikke se at det står nevnt endringer i visa waiver regulations i den kilden, så jeg tror fortsatt at journalisten har misforstått. Kilden omtaler, så vidt jeg kan se, begrensninger i hvilke statsborgerskap som ikke er velkomne til å besøke USA, og ikke endringer knyttet til nordmenns tilgang på å bruke ESTA.

Kan ikke se at det står nevnt endringer i visa waiver regulations i den kilden, så jeg tror fortsatt at journalisten har misforstått. Kilden omtaler, så vidt jeg kan se, begrensninger i hvilke statsborgerskap som ikke er velkomne til å besøke USA, og ikke endringer knyttet til nordmenns tilgang på å bruke ESTA.

Hm, kanskje ikke så lurt å besøke Sudan enn så lenge da hehe :)

Får håpe hun tar feil!(mest sansynlig). Hvordan kan man stole på en artikkel fra aftenposten når det ikke finnes andre som skriver om det samme? En sånn endring ville jo blitt skrevet om i flere aviser en aftenposten?

Hvis man skal fly SQ til DME og rett hjem igjen med SU fra SVO... da trenger man fullt visum, Sant?

Regjeringens landinformasjon sier følgende:
Russland har visumplikt for norske statsborgere både ved inn- og utreise. Visum kan ikke skaffes ved grensepassering og må således ordnes via russisk utenriksstasjon før innreise til landet. Er man i fly-transitt, er det ikke nødvendig med transittvisum med mindre man skal skifte flyplass.

Regjeringens landinformasjon sier følgende:
Russland har visumplikt for norske statsborgere både ved inn- og utreise. Visum kan ikke skaffes ved grensepassering og må således ordnes via russisk utenriksstasjon før innreise til landet. Er man i fly-transitt, er det ikke nødvendig med transittvisum med mindre man skal skifte flyplass.
Takk. Den siden tenkte jeg jo ikke på, av alle ting. Bruker den ofte ellers.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Politiet mistet passet mitt?

Jeg er i en litt absurd situasjon: politiet har mistet passet mitt, etter at jeg mistet det. Det kom dessverre bort på Gardermoen i juleferien, men fikk hyggelig telefon fra politiet om at det var levert inn hos de litt senere. Dessverre var jeg jo da kommet meg fram til mitt hjem i utlandet, og vi diskuterte litt om muligheter for å få passet til meg. De tilbød seg å sende passet til meg, så det kom seg fram ASAP siden det er litt dumt å være i utlandet uten pass.

Som sagt så gjort, og 5 uker senere har politiet funnet ut at vedkommende som sendte passet til meg gjorde det i en KONVOLUTT, A-POST, merket med POLITIET utenpå konvolutten. Ingen rekommandert, ingen sporing, ingen hardkonvolutt, ingen sikret sending til ambassade.

Har jeg noe som helst jeg kan gjøre for å få dekket kostnaden av det nye passet hos politiet, eller er våre rettigheter ovenfor politiets fuckups "lik null"? Jeg gikk liksom ut i fra at politiet skjønte at det var lettere uklokt å sende passet omtrent i en gjennomsiktig plastpose hvor det står "vær så god, ta deg et pass du utro tjener i posten".

(Passet er meldt tapt og har bestilt time til å få nytt pass hos ambassaden).

Re: Politiet mistet passet mitt?

Pass sendes omtrent slik til vanlig når man bestiller nytt også. Type konvolutt som er i samme størrelse som passet, så veldig enkelt å se for de som har lyst til å være utro tjener å ta disse i postgang/fra postkasser.

Jeg fikk en forklaring på Oslo Politikammer for noen måneder siden at det de sparte på å ikke sende alle disse passene rekommandert var langt høyere en kostnaden på alle de mistet i posten (som vistnok ikke er så mange)

Jeg mener de bør sende det rekommandert eller at de må hentes (folk må jo dukke opp for å bestille allikevel) men dette er nok desverre en utgift/innsats svært mange ikke vil ta.

Jeg fikk en forklaring på Oslo Politikammer for noen måneder siden at det de sparte på å ikke sende alle disse passene rekommandert var langt høyere en kostnaden på alle de mistet i posten (som vistnok ikke er så mange)

Jeg mener de bør sende det rekommandert eller at de må hentes (folk må jo dukke opp for å bestille allikevel) men dette er nok desverre en utgift/innsats svært mange ikke vil ta.

Ja, jeg hadde altså ikke hatt noen problemer med å betale for det, og gikk (dessverre) ut i fra at politiet var såpass fornuftige at de ikke sendte det som vanlig idiotisk A-post i det minste. Derfor jeg føler det som litt urettferdig at jeg skal bære kostnaden av at politiet har oppført seg dust (og i følge den norske ambassade er det ikke en gang lov å sende pass uten at det i det minste skal være et sporingsnummer). Selv om det heller ikke er noen garanti for at passet kommer fram.

Det neste passet skal jeg hente in persona, selv om jeg så må kjøre europa på langs... :p

Ja, jeg hadde altså ikke hatt noen problemer med å betale for det, og gikk (dessverre) ut i fra at politiet var såpass fornuftige at de ikke sendte det som vanlig idiotisk A-post i det minste. Derfor jeg føler det som litt urettferdig at jeg skal bære kostnaden av at politiet har oppført seg dust (og i følge den norske ambassade er det ikke en gang lov å sende pass uten at det i det minste skal være et sporingsnummer). Selv om det heller ikke er noen garanti for at passet kommer fram.

Det neste passet skal jeg hente in persona, selv om jeg så må kjøre europa på langs... :p

Rart, det der, at de sendte passet ditt i posten. Jeg fikk meg nytt pass for et par uker siden. De nektet å sende det i posten hjem til meg i utlandet (Sverige), så jeg måtte tilbake og hente det etter en drøy uke.

For de som ikke har fått det med seg seg så er alle timer booket 3 måneder frem i tiden i Oslo for de som skal ha nytt pass. Det er ikke mulig å booke lengere frem i tiden og det er heller ikke mulig å booke på Lillestrøm, Ski, Askim, Sandvika, Drammen...

Og de har ikke kapasitet for å utstede nødpass til de stadig flere som nå trenger det på Gardermoen.

Regn med mange historier i media fremover om folk som får ferien ødelagt.

For de som ikke har fått det med seg seg så er alle timer booket 3 måneder frem i tiden i Oslo for de som skal ha nytt pass.

Muligheter på Grønland:

attachment.php

Attachments

• passp.png
    passp.png
    1.5 KB · Views: 1,212
Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Kan tipse om en mulig «snarvei». Passkontoret på Kongsberg Politistasjon ble opprinnelig vedtatt nedlagt. Men etter store protester fra lokalt næringsliv og politikere får det leve videre. Men det figurer ikke på de offisielle listene over passkontorer. Drop-in hver dag til 14:30. Langdag på torsdag. Men sjekk med stasjonen, mulig reduksjon av åpningstidene i følge lokalavisa. Ca 1 time med bil fra Oslo.

https://www.politiet.no/om/organisasjonen/politidistrikter/sor-ost/kongsberg-politistasjon/

Eidsvoll lensmannskontor på Råholt (toget til Eidsvoll verk), bare å møte opp og sette seg i den ikke eksisterende køa..

Sent from my HTC U12+ using Tapatalk

Back