Vinterværtråden 2014-2015 (Samletråd)

Re: Vinterværtråden 2014-2015 (Samletråd)

Enig med sistemann.
Hjelper ikke å sutre. Er selv over døgnet forsinket fra trd, men har hatt det flott. Har testet to nye restauranter og fikk beholde suiten min på Grand Olav. Så gjenstår det å se om det er mulig å få dekket noe av de påløpte utgiftene i etterkant.

Ser at DY har operert sånn noenlunde normalt fra TRD i dag. SAS sine avganger står oppført med 1-2 timers forsinkelser og noen få innstillinger.
Hvordan er været på østlandet nå?

Jeg har en feilbestilt SAS-billett OSL-TRD i dag. Bommet på en dato en gang i høst og endte opp med avgang i dag i stedet for i august. Billig var den, så jeg tenkte jeg skulle beholde den i tilfelle jeg fikk lyst på en snartur til bartebyen.

Nå er det sikkert noen andre som vil ha det setet i dag, så da hadde det jo vært greit å få avbestilt den. Men neida, "Online avbestilling er ikke mulig. Vennligst kontakt SAS Customer Contact Center".

Jeg er kanskje snill, men ikke så snill at jeg bruker to timer i telefonkø hos SAS for gi plassen min til noen andre.
Helt enig her.
Kjøper billetter i bolker og må regelrett avbestille. Skal jeg avbestille fredag og beholde søndag må jeg ut med gebyr ifg. nettsidene.
Løsningen er jo no-show og kreve refusjon av skatter..
Men ganske unødvendig.. Betaler heller ikke 5 kr minuttet for å forsøke å løse dette...

Har så uendelig mye mer sympati for de uskyldig ansatte som gjør så godt de kan i en vanskelig situasjon enn horder med nordmenn som skriker høyt og knapt klarer å oppføre seg på offentlige plasser. Ja, selvfølgelig er det kjipt, men shit happens noen ganger. Pust ut, slapp av, vær løsningsorientert og behold perspektivet. Det hjelper sånn cirka 0 prosent å bli forbannet på den stakkars damen bak skranken.

Takk for støtten;) Godt å vite at noen "føler" med oss. Skal ta med den når jeg går på jobb om en liten time.:fly

Ser SAS har en del 'substitutes' ..

- DAT A320 OY-JRK går SK805 til LHR
- Iceair 757 TF-FIT gor SK4787/4788 til KEF (omvendt slinge)

Ikke alle som er fornøyde, fra NRK Rogaland (c) AirbusTrond:

Per Gram skulle vært i Istanbul, men er fortsatt på Sola. - Dette er ganske spesielt. Jeg kan ikke huske å ha opplevd noe lignende noen gang. Men jeg må skryte litt av SAS da - jeg får god service her - informasjon, brosjyrer, bonger og alt mulig rart. Så jeg er veldig fornøyd med det, uttaler han.

Ser SAS har en del 'substitutes' ..

- Iceair 757 TF-FIT gor SK4787/4788 til KEF (omvendt slinge)

Finnes det noen info om man planlegger samme løsningen i morgen? Er booket på den i morgen, og all info er "ting forventes å gå som normalt i morgen".

Trivelig?!

SAS: Buss Tromsø-Oslo

SAS setter opp buss fra Tromsø til Oslo. En tur på godt over 20 timer. SAS frakter også flypassasjerer med buss fra Stavanger til Oslo. Dagens kanselleringer kommer av kraftig snøfall på Gardermoen i går som fører til noen innstilte ruter i dag

Samme for 15.30 fra Trondheim.
Da venter jeg heller til 18.20.

DY369 EVE-OSL (5:13 forsinket allerede til OSL) diverter til SVG. Nå skjønner jeg ingenting...De var jo nesten helt nede. Mye snø på OSL forsatt?

ILS u/s høyere minima ......

Hvorfor er kritikken i media så spisset mot SAS og ikke Norwegian?
Begge er berørte, men det virker som om det er stor forskjell i håndteringen av dette mot de berørte.

Har selv en far som har stått fast på Kastrup siden lunsj i dag og måtte gi opp ved ti tiden i kveld. Uten info, uten innkvartering. Ikke veldig begeistret over håndteringen.
SAS medlem av edelt metall og måtte etter 8 timer selv gi opp.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-hjem-fra-gardermoen-uten-bagasje/a/23424195/
Det kan vel ha med å gjøre at Norwegian rett og slett har vært bedre til å "handle" denne situasjonen en SAS. Det sagt, så er jo medias håndtering veldig mot Norwegian til tider og andre ganger mot SAS(nå er det nok reisende som har kontakter inn til desken i VG el som har reist/skulle reise med selskapet som har fått "taletid"). Dette går i bølger, så ingen dramatikk foruten at vi alle vet hvor irriterende det er å stå fast på en lufthavn.

TRD-BOO-TOS er kansellert og erstattet av buss. Pax med SAS fra TRD til BGO og SVG som har mistet connection på OSL blir òg busset fra TRD ser det ut til.

Last edited:

SAS setter inn buss for fly fra Oslo til Bodø også, ble møtt av sarkastisk latter her.

Kan SAS ha smekkfulle fly og gode bookingtall pga DY streiken og sånn sett slite mer enn DY som kanskje opplever lavere belegg av samme grunn?

SAS sliter iallfall. Hjelper jo heller ikke at bagasjesytemet lå brakk i 15 tiden her heller.

Fly til OSL forsinka. Fly videre var on time dessverre. Tok ca. 15 sek + 1 minutt kø å få boardingkort til neste avgang i skranka til DY på OSL. Køen hos SAS var laaang.

Kan SAS ha smekkfulle fly og gode bookingtall pga DY streiken og sånn sett slite mer enn DY som kanskje opplever lavere belegg av samme grunn?
.

Torsdag før påskehelgen ville selv Air Burkina Faso hatt fulle fly på OSL ...

Jeg havnet selv midt oppe i dette kaoset når jeg skulle reise OSL-BGO i går kveld og BGO-OSL i dag ettermiddag. Jeg orker ikke skrive alt, men vil trekke fram én ting:

Ca. klokken 2100 i går kveld gav SAS følgende melding over høyttaleranlegget til Servicesenteret ytterst på innenlandspiren: "Nå stenger vi Servicesenteret. Vi anbefaler de som har fått sitt fly kansellert å reise hjem eller ordne hotell på egenhånd." Dette var mens det stod uante mengder i kø, som trengte hjelp.

Hvordan i ****** er det mulig å stenge butikken på det tidspunktet? Bare signaleffekten det sender kundene er jo helt sinnssykt. Da hadde man for øvrig hatt nesten et halvt døgn til å kalle inn ekstra folk til jobb på gulvet. Selv om man ikke kunne gjort en dritt, burde man hatt bemanning der for å håndtere kundene.

Hjelpes:
Det sier meg at det må lages et bedre system for å møte snøfall, sier Korsberg, som selv ble rammet av flykaoset.

Nå vil Frp-politikeren ta saken opp med partikollega, samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Litt typisk at alt skal løses politisk når man selv blir lammet. Tross gårsdagen er jo OSL i verdenstoppen på vinteroperasjoner. Hjemme (utenfor Oslo) kom det 50 cm snø ila. dagen
http://www.dagbladet.no/2015/03/27/nyheter/luftfart/politikk/frp/sno/38441425/

Last edited:

Det er jo politikerne som bestemte hvor flyplassen skulle ligge. Eksempler på ekstremværet så vi allerede første vinteren ...

Gi dem en skuffe og sett dem i arbeid.

JDa hadde man for øvrig hatt nesten et halvt døgn til å kalle inn ekstra folk til jobb på gulvet. Selv om man ikke kunne gjort en dritt, burde man hatt bemanning der for å håndtere kundene.

Det var allerede bemannet opp ekstra fra morgenen av, og det var ikke så mange flere å hente. Og når de hadde jobbet 16 timer så var det ikke så mange igjen. Man måtte prioritere å bruke personell til å få avgårde avgangene som skulle gå og var forsinket. Sikkert vært mer fornuftig å kansellere disse og bemannet servicesentrene i stedet.... :headbang

Den siste setningen din motsier jo seg selv. Det å la folk stå å ikke kunne hjelpe hisser bare opp stemningen enda mer. Jeg tror ikke det var en eneste avgang som ikke var overbooket, og mye var fullt fram til lørdag og søndag.

Selvfølgelig er det ikke bra å måtte stenge, men det var ikke andre alternativer. Det har også blitt mye vanskeligere å få folk til å jobbe ekstra siden lønna er mye dårligere, og mange har sluttet eller ikke interessert på måten SAS har behandlet SGH ansatte i forbindelse med outsourcing.

Det kan vel ha med å gjøre at Norwegian rett og slett har vært bedre til å "handle" denne situasjonen en SAS. Det sagt, så er jo medias håndtering veldig mot Norwegian til tider og andre ganger mot SAS(nå er det nok reisende som har kontakter inn til desken i VG el som har reist/skulle reise med selskapet som har fått "taletid"). Dette går i bølger, så ingen dramatikk foruten at vi alle vet hvor irriterende det er å stå fast på en lufthavn.

Ja noe må jo ha skjedd for de har jo feilet totalt!
Har ikke SAS lenger en organisasjon som kan håndtere slike hendelser?
Det er jo ikke måte på hvor høy og mørk SAS har fremstilt seg selv når andre selskap har hatt utfordringer.

Dessuten kom jo ikke dette ekstrem været som julekvelden på kjerringa.
Konsekvenser var allerede varslet 48 timer før det inntraff.

Her må det ligge noe annet bak, all den tid andre selskap ser ut til å ha hatt betydelig mer kontroll på avvikene.

Back