Vinterværet i Europa og USA - stengte flyplasser

Re: Været i Europa - stengte flyplasser

Hva er status på AMS nå? Ser ut som det har tatt av noen fly i tillegg til at noen jumboer fra KLM landa nettopp.
Har en bekjent som skal til AMS i morgen med KL1140, det er samme flyet som står over natta på OSL.
KL1151 er kansellert, og det er det flyet som har nattstopp på OSL.
Virker som noen long haul flighter går, men siden alle Europa-flighter er kansellerte, kan det jo ikke være mye pax ombord i disse.

KL1151 er kansellert, og det er det flyet som har nattstopp på OSL.
Virker som noen long haul flighter går, men siden alle Europa-flighter er kansellerte, kan det jo ikke være mye pax ombord i disse.
Regnet med det, da bringer jeg den beskjeden videre.
KL1144 er også kansellert i morgen, men den er fremdeles bookbar på KLMs nettsider.

Det virker iallefall ikke som de får særlig mye hjelp av KLM.
Det forundrer meg at endel flyselskaper blir så handlingslammet når snøen kommer. Snøen har jo vært meldt lenge, så de har hatt god tid på seg til å forberede seg på det kaoset de visste ville komme. Likevel virker det som den kommer som julekvelden på kjerringa.

Det er flere ting som spiller inn.
- I dagens automatiserte verden er det ikke så mange hoder å sette i skrankene som det var før. Man utdanner heller ikke slike på et par dager. Callsentrene blir oversvømt uansett ...
- Det er flyplassmyndighetene som rydder baner/oppstillingsplasser. Steder som AMS har ikke like mye utstyr som f.eks. OSL, hvor vinterops er rutine.
- Det er rmangel på deicingveske i hele Europa. Siden dette er ferskvare med begrenset lagringstid, er det ikke bare-bare å få tak i det heller på kort varsel. Særlig når værforholdene er dårlige på hele kontinentet og alle skriker.

Så 'god tid' er relativt - og det er begrenset hvor store ressurser selskaper med begrenset vinterops kan legge i beredskapsplanene også. Noen ganger er det bedre (les;billigere?) å krumme nakken og ta dritten i den visshet at det er en sjelden foreteelse ... selv om det er brutalt for pax og ansatte.

Det er flere ting som spiller inn.
- I dagens automatiserte verden er det ikke så mange hoder å sette i skrankene som det var før. Man utdanner heller ikke slike på et par dager. Callsentrene blir oversvømt uansett ...
- Det er flyplassmyndighetene som rydder baner/oppstillingsplasser. Steder som AMS har ikke like mye utstyr som f.eks. OSL, hvor vinterops er rutine.
- Det er rmangel på deicingveske i hele Europa. Siden dette er ferskvare med begrenset lagringstid, er det ikke bare-bare å få tak i det heller på kort varsel. Særlig når værforholdene er dårlige på hele kontinentet og alle skriker.

Så 'god tid' er relativt - og det er begrenset hvor store ressurser selskaper med begrenset vinterops kan legge i beredskapsplanene også. Noen ganger er det bedre (les;billigere?) å krumme nakken og ta dritten i den visshet at det er en sjelden foreteelse ... selv om det er brutalt for pax og ansatte.

Nå var det mer det at både telefon og manage my booking er nede jeg tenkte på.
Jeg skjønner jo at de ikke kan gjøre noe med været.
Og hvor vanskelig kan det være å sende en sms og informere om at flighten er kansellert slik at folk slipper å reise til flyplassen?
Til og med DY gjør det.

Hmm, da er det Amsterdam som driver å lusker bak vår rygg for vi har ikke sendt noen kanselleringsmelding på KL1151. PH-BTE som er satt opp har stått i AMS siden 13:00 idag, så den går - spørsmålet er når..

Og hvor vanskelig kan det være å sende en sms og informere om at flighten er kansellert slik at folk slipper å reise til flyplassen?
Til og med DY gjør det.

Med den mengden transferpax KLM har, vil en slik melding komme for sent for de som allerede sitter på fly inbound eller allerede er i transitt ... Det kommer også an på når kanselleringen skjer. Du skal ha kansellert langt fram før du stopper folk fra å møte opp ...

Som sagt, andre sender SMS. SAS gjør det, og BA gjør det.
Mange av avgangene til KLM som er kansellert ligger flere timer fram i tid, så de ville nådd en god del lenge før de dro til flyplassen.

Noen ganger er det bedre (les;billigere?) å krumme nakken og ta dritten i den visshet at det er en sjelden foreteelse ... selv om det er brutalt for pax og ansatte.
Nuvel, synes ikke akkurat det har vært en sjelden foreteelse i vinter. FRA har jo vært lammet flere ganger i vinter, det samme har AMS.
Vet ikke hvor mye slik mangel på info og hjelp koster dem i det lange løp.
Selv skulle jeg ha reist via AMS i dag. Flighten var kansellert da jeg sjekket osl.no 5 timer før avgang.
Hjemmesiden til KLM var og er helt ute av funksjon, kun feilmeldinger som kommer opp uansett hva du prøver å gjøre. Telefonen er tydeligvis utkoblet, og på facebook gies det heller ingen hjelp.
Nå var ikke jeg noen stor fan av KL før, og denne total mangelen på info har såvisst ikke gjort meg mer positivt inntilt til dem.

Hvis web'en til KLM har crashet, er det mulg at andre funksjoner har det også .. aner ikke hvordan varlingssystemene deres er ...

Denne vinteren har vel så langt vært verre enn snittet - det er vel denna globale oppvarmingen .. :lol:

Håper at flere nå får øynene opp for hvordan dette selskapet driter i kundene sine.
KLM kundeservice er en stor vits. I like situasjoner som den i dag, ser man det til gagns.
De fleste LCC yter mer enn KLM.

Ja, jeg har en følelse av at de ikke kunne brydd seg mindre.
Når det er umulig å oppnå kontakt med de på noen som helst måte. På facebook får man bare beskjed om å bruke manage my booking på KLM.com. Problemet er bare at det ikke virker.
Jeg synes virkelig synd på de som er strandet i AMS. Etterhva jeg har skjønt er det milelange køer der, og folk blir oppfordret til å bruke facebook. Men på facebook er det som sagt ingen hjelp å få.

Dette blir et stort problem i alle selskaper, med den enorme pågangen på alle kanaler, folk som er slitne, ansatte som er slitne osv osv blir dette vanskelig uansett.
At systemene bryter sammen er trist, men det er sikkert mye pga pågangen.
Så på OSL i dag, foran SAS skranken, laaaaange køer. Tenk bare belastningen på systemene når hundrevis av ansatte sitter å leter opp routinger samtidig, forsøker å booke de samme setene til samme tid. I tillegg pax som forsøker å gjøre jobben selv på nettet. Kan godt tenke meg at endel servere sliter litt da.
Men vi lever nå i en verden der alt skal fungere 100% uansett. Er været dårlig, ja da er det flyselskapet, har ikke flyplassen brøytebiler, ja da er det selskapet sin skyld, for ikke å snakke om at selskapene natrulig nok burde ha hundrevis av ansatte til å sitte å booke om når slike ting skjer.
Vær = kaos, dette må vi bare leve med.

Når det er sagt, jeg satt selv fast i Stockholm i går i flere timer etter et møte. Utrolig kjedelig og irriterende. Men ikke noe å få gjort.

D
Men vi lever nå i en verden der alt skal fungere 100% uansett. Er været dårlig, ja da er det flyselskapet, har ikke flyplassen brøytebiler, ja da er det selskapet sin skyld, for ikke å snakke om at selskapene natrulig nok burde ha hundrevis av ansatte til å sitte å booke om når slike ting skjer.
Vær = kaos, dette må vi bare leve med.
Jada, jeg skjønner at det sikkert er tøft og vanskelig.
Det jeg reagerer på er at det blir gitt info på FB og twitter som er helt meningsløs.
Man blir oppfordret til å gå online, når alle funksjoner på websiden er nede og har vært det i mange timer.
På websiden blir man oppfordret til å gå på facebook, der blir man oppfodret til å bruke manage my booking, som selvsagt ikke funker.
Det skulle ikke være SÅ utfordrende å komme med korrekt info? Å være ærlige og forklare at dessverre er alle systemer brutt sammen, så dere må vente til det er opp å stå igjen.

og der kom beskjeden om 1151 i allefall, delayed etd 22.30, så den blir nok sein i natt.. :-)

og der kom beskjeden om 1151 i allefall, delayed etd 22.30, så den blir nok sein i natt.. :-)
På twitter sier de at alle avganger fra AMS er innstilt i kveld. Men man kan jo tydeligvis ikke stole på info fra offisielle kanaler engang, så da blir det jo vanskelig å vite hva man skal tro.

Jeg har nettopp snakket med KLM flowco i AMS, KL1151 kommer til å gå og med en EET på 1:30h ikveld håper jeg den kommer inn før 01:00 - trenger skjønnhetsøvnen min! :lol:

Status ved Schipol i øyeblikket på KL1151;
KL 1151 Oslo 20:55 Delayed 22:30 2 11,13,14 D86

Back